Ni som fått barn mitt i vintern

Mynta2

Trådstartare
Vad för sorts kläder tog ni med till bebisen på BB och hur mycket av varje ? Jag blir inte klok på vad man ska ha med. Alla kläder känns så kalla..bomullskläder som domineras här, känns ju inte som en hit presis. Visserligen ska man ju inte ut å traska ett par mil när man ska hem, enbart gå från huvudentreen till bilen, men ändå. Det enda vi har kommit på är den sk åkpåse/overallen, men den är ju det sista paketet man sveper in bebisen i :p..men under det då ? Min sambo är såå stissig och vill förbereda NU, men han själv kommer heller inte på en endaste grej ;). TROTS han vart med vid 2 småsyskons födslar..så mins han ingenting :angel::D
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Nu kanske jag inte är rätt person att svara eftersom jag verkar underklä min dotter jämfört med alla andra. Men jag gör det ändå: hon föddes tidigt i februari förra året och det låg snö och var ett par minus. Vi lät bilen gå varm innan vi tog in henne i den men i övrigt hade hon bara body, byxor strumpor (allt i bomull)under overall och mössa.
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Jag tänker att det måste räcka med långärmad body, byxor, strumpor, overall, mössa och vantar, i babyskyddet och så en liten filt över.... Hoppas min bebis inte kommer att förfrysa!
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Jag klädde mina 2 barn födda i nov och feb ( värsta kallt i feb ) i body och strumpbyxor alternativt sparkbyxor istället med fot. Fleeceoverall mössa och vantar samt tunn filt över babyskyddet. Klädde dem även så fast i åkpåse och vindskydd i vagnen! De var alltid tysta och nöjda och lagom varma i nacken. Strumpor har jag alltid undvikit in i det längsta för de halkar bara ner!
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Det vanliga man har på BB duger gott under en mjuk vinterfodrad overall. Body, byxor, tossor, och mössa till det då. Jag använder bara overaller där man kan vika över tyg över fötter och händer till min bebis. Sedan en fleecefilt över det.
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Vi hade i princip bara bomullskläder till Dominic som är född november 2004. Jag väntade in i det längsta att köpa en overall *hjärnsläpp totalt* och fick låna en overall ifrån en dv kompis för att kunna åka hem ifrån BB. Han hade sina vanliga bomullskläder (dvs långärmad body, sparkbyxore och en tunnare tröja över), overall, mössa och vantar. Han skulle ju i princip bara åka i bilen.

I vagnen virade vi en bomullsfilt runt madrassen, åkpåse och vindskydd över. Det räcker gott och väl, ingen har klagat på att min son var för dåligt klädd.
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Tack för alla svar. Märker att det troligtvis bara är jag som är nojjig ;).
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Min sambo är såå stissig och vill förbereda NU, men han själv kommer heller inte på en endaste grej ;). TROTS han vart med vid 2 småsyskons födslar..så mins han ingenting :angel::D

Män drabbas ofta av minnesförlust, min sambo minns igenting från sina två tidigare barns födslar och småbarnstider.;)

Angående klädseln så bör bebis klara sig med bomullskläder under och en overall plus mössa och vantar. Min son som snart är 7 mån har alltid tunna bomullskläder under sin fleeceoverall och ibland, framförallt då det är några plus ute så kan han bli lite svettig i den.
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Lova föddes 1 januari och vi åkte hem den 5:e (2006) hon hade en body, strumpor en mjukisdress, overall med inbyggda fötter o vantar och så en vanlig mössa på det... vi bor i Luleå. Det var inte så kallt -10 grader ungefär. Det är vanligare man klär dom FÖR MKT än för litet... viktigt att tänka på!
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Det var inte så kallt -10 grader ungefär.

Ja, man vet ju vad de säger om Norrlänningar ;)
Vid -10 går jag i ide!

Men, nu är Saga en månad och när vi är ute är jag lite fundersam över vad jag skall klä på henne, overallen vi köpte är värdelös så jag har aldrig på den utan hon får på sig en body, strumpebyxor, ett par byxor och en tröja. I vagnen sedan har hon 1 filt att ligga på, en över sig och ett täcke samt skyddet till vagnen. Så hon har det varmt och skönt där.
Skall vi åka bil går sambon ut innan och sätter igång bilen så den är varm och skön när vi kommer dit.
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

När jag skulle åka hem så var det -29 ute. Jag fick kämpa med att få upp dörren på bilen och ha bilen på ett tag så man kunde stänga den igen...
Men min dotter hade. Bodie, byxa och en varm tröja, sockar, overall, vantar, mössa och en filt över.. Hon var rätt inpackad haha...

Mvh
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Jag har helt snöat in på ullunderkläder nu. När det är kallt och vi ska vara ute har både jag, bebisen och 2-åringen ett lager tunn mjuk ull underst, det gör jättestor skillnad. Finns fina bodys, strumpbyxor mm i ren ull eller ullblandning. Sticks inte alls som man kanske kan tro.

Nu menar jag absolut inte att du behöver klä bebisen i ull för att ta er hem från BB ;) men ville bara tipsa om att det finns mjuka små bebiskläder i ull också (till exempel hos Minimundus), apropå att du tyckte att det mesta var i bomull. Det känns som att man behöver färre lager över då.

Det ljuvligast är små bodys i en blandning av ull och siden - de är så ljuvligt mjuka :love:
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Jag har packat ner långärmad body, byxor, mössa, strumpor och en vinteroverall. Min sambo får hämta bilen från p-huset, sedan är det ju bara att köra hem direkt.
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

En sak jag funderat på är att inte ha så mycket kläder på barnet, men att ha nmed i reserv, typ extra filtar, I FALL olyckan är framme och bilen pajjar i -20 grader... Man kan aldrig vara säker...;)
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Vi satsade på lager på lager istället för tjocka overaller. Med filtar över bilbarnstolen så den första kan tas av när man kommer in i bilen och den andra kan tas av om barnet blir för varmt. Kän efter på händer och fötter och i nacken. Vi satsade även på dubbla mössor, en bomullsmössa som täcker öronen och en varm flece mössa över. extrafiltar är jättebra att ha med även för äldre barn.
 
Sv: Ni som fått barn mitt i vintern

Fast i den här familjen är det bara jag som har körkort ;). Vi får åka taxi när den dagen kommer. Vi har nämligen ingen som kan skjutsa. Taxibilar brukar ju vara varma och dom går nog inte sönder i första taget (hoppas jag).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 270
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp