Ni som cyklar med era hundar

Aningsfull

Trådstartare
Hur ofta är ni ute och hur länge cyklar ni varje gång?
Har ni hunden lös bredvid er eller i koppel?
Var cyklar ni? På asfalt eller mjukare underlag?
Vilket tempo håller ni?

Greyhounden är ju en van cykelhund men just nu håller jag på att "cykla in" dvärgpinschern. Tog ungefär 2 minuter så förstod hon precis vad som gällde och tyckte att det var hur kul som helst. Svansen gick på högvarv och varje gång jag berömde henne för att hon gick i rätt position bredvid cykeln tyckte hon att hon var världsbäst och började studsa som en tok och såg så himla glad ut. Hon verkade nöjd att matte äntligen höll det tempo hon vill hålla. :angel: :D

Men sen vill man ju inte överanstränga henne. För den hunden visar aldrig om hon är trött.
Kan det vara bra att börja med ca 20 minuter nu till en början och sen utöka det successivt? Orken på henne är det inget fel på, men som sagt.. man vill ju inte gärna överanstränga henne.

Hon är 2 år kanske man ska tala om också.

Sv: Ni som cyklar med era hundar

Jag har precis börjat cykla med hunden, efter vinteruppehåll.... Nu cyklar jag 1-2 gånger i veckan, men ska öka till 3-4 senare, får se hur han tar emot träningen först.

Vi kör 10 minuter väldigt lugnt tempo, där han får jogga för uppvärmning. Den sträckan går på asfalt.

När vi kommer ut på grus släpper jag honom, och så får han sträcka ut några minuter, kanske 5-6 minuter där han öser för fulla muggar och jag hamnar på efterkälken :D .

Sedan tar jag honom i koppel igen och vi cyklar 10 minuter i lugnt tempo igen, han travar ganska fort, men inte mer än att jag ser att han mår bra av det.

Vilar sedan i en kvart till tjugo minuter, sitter och kollar på fåglar, masserar lite på låren och frambenen, dricker lite, sträcker ut rygg och hals och ligger och slappar till fågeltuten ute på Oset.

Samma schema på hemvägen, lugnt 10 minuter, rejsa 5-6 minuter, och lungt hem. Sista biten tar vi det väldigt lungt, dels för att det är asfalt, dels för nervarvningen!

Sv: Ni som cyklar med era hundar

Hur ofta är ni ute och hur länge cyklar ni varje gång? vi cyklar 4-6 ggr i veckan ca 20-60 min per gång.
Har ni hunden lös bredvid er eller i koppel? både och
Var cyklar ni? På asfalt eller mjukare underlag? det blir tyvärr mest asfalt, men jag försöker få dem att springa i gräset.
Vilket tempo håller ni? ett normalt travtempo. hanen är mycket snabbare än tiken så är hon kopplad får vi hålla hennes tempo. är de lösa får de kuta lite som de vill.

hur länge och ofta man ska cykla i början beror helt på hundens kondis, men jag börjar och slutar alltid med att cykla ganska långsamt för att hundarna ska få värma upp och varva ner.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 544
Senast: Liran
·
Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur