Ni som brukar ta emot anmälningar till tävlingar...

break_a_leg

Trådstartare
Jag brukar iofs vara aktiv funktionär, men är inte den i klubben som tar emot anmälningar. Så nu undrar jag:
Hur gör ni när det blir för många anmälningar? Finns det några direktiv för hur detta med anmälningar/bortlottningar ska skötas? Prioriterar ni på något sätt?

Jag vet inte om antal ekipage har ökat eller om antalet tävlingar minskat, men nu börjar det ju bli bortlottningar på väldigt många dressyrtävlingar på både ponny o stor häst.

Sv: Ni som brukar ta emot anmälningar till tävlingar...

Vi bruka köra med bortlottningar.

Den biten fattar jag ju...Men prioriterar ni exempelvid distriktets/klubbens ekipage före andra?

Vi prioriterar inte klubbens ekipage. Alla lottas på samma villkor.

Det intressanta är ju då när man anmäler till granndistriktet och upptäcker att alla som står på listan är ekipage är från just det distriktet...

Alltså resonerar andra klubbar säkert på andra sätt :devil: :angel:

Ibland brukar de stå på proppen att distriktets klubbar har företräde eller liknade!

Till dressyr kör vi med bortlottning vid för många startande (dvs. max 40 startande/klass).
Om det är någon form av allsvenska så har distriktets klubbar förtur. Klubbens medlemar har förtur på de flesta av våra tävlingar, det ska man skriva redan i proppen om det är så.

När vi anordnade dressyr-DM förra året så fick vi lov att lotta bort ett tiotalekipage. Då självklart först och främst de från andra distrikt, men sedan tog vi de som hade två hästar att starta. Kändes inte helt rätt att någon skulle få starta med två hästar och en annan skulle inte få vara med alls. Dock blev det så mycket strykningar så vi kunde ringa och erbjuda de bortlottade ekipagen att starta ändå.

En självklarhet för mej är att vid bortlottning och sedan strykningar är att erbjuda de bortlottade ekipagen plats att rida på strykningarna.

Salonikel skrev:
Ibland brukar de stå på proppen att distriktets klubbar har företräde eller liknade!

Det gör det inte här... Jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet och anmäla vidare. Det är jobbigt när planeringen spricker.

Alla klubbar verkar gör olika.

Problemet med dressyren är ju att den tar så förbannat lång tid och att många klubbar har en max gräns på 40 ekipage istället för att dela upp alla anmälda i två grupper som får rida för olika domare. :idea:

Trollhättan löste det galant sommaren för två år sedan, istället för en tvådagars tävling blev det en tredagars! De ringde runt till de som anmält uppstallning fredag-söndag och frågade de om de hade möjlighet att starta på fredagen istället. Så tävlingarna startade på fredag eftermiddag och sedan fick hälften vila på lördagen. Det var ett otroligt bra initiativ!:banana:

*knapplån*
Nu har jag pratat med klubben ifråga. De prioriterade 1. Ekipage från klubben ifråga 2. Ekipage från distriktet. Vi som kommer från granndistriktet kunde inte räkna med att komma med som reserv.

Då jag frågade varför de inte skriver sin prioritetsordning i proppen, så motiverade h*n det med att "då kanske vi inte får tillräckligt stort startfält en annan gång".

Undrar om det inte finns några regler hur man ska prioritera/lotta och om man som i din beskrivning gör inte måste informera om det, för hur kul är det att varje gång "hoppas på att inte bli bortlottad" och så visar de sig inte nog med att man har risken att bli bortlottad men ligger dessutomlängst ner i prioritringslistan och har rädan där dålig chans att komma med för att man bor i fel disktrik, har du varit i kontakt med förbundet?

Att just klubbekipage prioriteras ser jag kanske inte som så konstigt men varför prioritera folk från distriktet, de är väl som från vilken annan klubb som helst.

Jag har nu läst TR, där hittar jag ingenting om bortlottning. Bara för att jag är så nitisk har jag nu mailat till förbundet och frågat om de har några direktiv vad gäller bortlottning :devil: (Vilket jag iofs inte tror att de har, utan det är upp den till som tar emot anmälningarna och göra det "selektiva urvalet" som det faktiskt blir).

*lånar min egen knapp*

Enligt förbundet så ska det TYDLIGT framgå på proppen om man använder sig av selektivt urval. Ex klubbekipage har företräde, ekipage från distriktet etc. Har man inte skrivit detta så ska "lotten" på något sätt avgöra.

Sedan hur många klubbar som efterlever ovanstående, det kan man ju bara gissa :angel:

Du ska inte ta och påpeka förbundets svar till klubben ifråga för att se vad de säger, och sedan ha lite koll på deras proppar och startlistor fram över och om de inte skärper sig så är det återgien att kontakta förbundet, tyvärr så tror jag det är det enda att göra.

De kan nog behöva veta att en "polis" har koll på dem och att de inte akn göra helt hur de vill i skymundan, att det faktiskt märks utåt.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 667
Senast: Monimaker
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 461
Senast: Buck
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30