Ni som börjat jobba tidigt, hur har det funkat?

Sv: Ni som börjat jobba tidigt, hur har det funkat?

Jag ser det inte som något offrande utan som ett konstaterande. Mjölken fanns men dottern var inte särskilt intresserad. Hon var desto mer intresserad av gröt och vanlig mat.
Så länge hon ammade så var det inga bekymmer med att mjölken inte räckte till. Hon åt tills hon var mätt och sen var det bra med det.

Nattetid slutade hon amma vid fyra månaders ålder. Hon sov ungefär 21-09 utan att äta. Väldigt skönt för oss alla.

Tror du inte det påverkade alls att du inte var hemma, och ni redan från start varvade amning med flaska? För mig känns det rimligt att anta att bebisens prefenser i matfrågan kan tänkas påverkas av miljön, och vad som erbjuds.

Förstår jag dig rätt att hon vid fem månaders ålder levde enbart på gröt och mat? Det är ju svårt att säga vad som är orsak och verkan, men mitt intryck är att i de fall barn snabbt ledsnar på mjölk och mycket tidigt går över helt till mat, så sammanfaller det väldigt ofta med att mamman inte ammat så mycket, och bebisen tidigt varvat amning med flaska. Jag tror bebisar är ganska anpassningsbara, finns det inget bröst hittar de andra sätt att få i sig mat, helt enkelt. Och det går förmodligen lika bra det. De fördelar jag kan se med fri tillgång till amning är väl mest att det då blir ovanligare att barnen har napp och/eller gosedjur/snuttefilt som trygghet, men det är ju inget jätteproblem om de vill ha det. Plus att man kan slippa en del förkylningar och andra sjukdomar hos barnet så länge man ammar, givet att barn och mamma umgås såpass mycket att de drabbas av samma sjukdomar, för då kan mammans immunförsvar ta smällen, och barnet få immunkroppar mot den aktuella sjukan direkt, och det kan ju vara praktiskt (inte minst för föräldrarnas nerver. ;))

Men det är ju egentligen inga stora saker, och barn klarar sig ju utmärkt utan amning också. Det jag är skeptisk mot är väl mest att oregelbunden amning och många amningsuppehåll inte skulle påverka amningen, för det tror jag att det gör.

Tror du inte det påverkade alls att du inte var hemma, och ni redan från start varvade amning med flaska? För mig känns det rimligt att anta att bebisens prefenser i matfrågan kan tänkas påverkas av miljön, och vad som erbjuds.

Förstår jag dig rätt att hon vid fem månaders ålder levde enbart på gröt och mat? Det är ju svårt att säga vad som är orsak och verkan, men mitt intryck är att i de fall barn snabbt ledsnar på mjölk och mycket tidigt går över helt till mat, så sammanfaller det väldigt ofta med att mamman inte ammat så mycket, och bebisen tidigt varvat amning med flaska. Jag tror bebisar är ganska anpassningsbara, finns det inget bröst hittar de andra sätt att få i sig mat, helt enkelt. Och det går förmodligen lika bra det. De fördelar jag kan se med fri tillgång till amning är väl mest att det då blir ovanligare att barnen har napp och/eller gosedjur/snuttefilt som trygghet, men det är ju inget jätteproblem om de vill ha det. Plus att man kan slippa en del förkylningar och andra sjukdomar hos barnet så länge man ammar, givet att barn och mamma umgås såpass mycket att de drabbas av samma sjukdomar, för då kan mammans immunförsvar ta smällen, och barnet få immunkroppar mot den aktuella sjukan direkt, och det kan ju vara praktiskt (inte minst för föräldrarnas nerver. ;))

Men det är ju egentligen inga stora saker, och barn klarar sig ju utmärkt utan amning också. Det jag är skeptisk mot är väl mest att oregelbunden amning och många amningsuppehåll inte skulle påverka amningen, för det tror jag att det gör.

Givetvis kan det tänkas ha påverkat men redan tidigt var hon intresserad av vad vi vuxna hade på våra tallrikar. Provsmakade gjorde hon också tidigt.

Hon fick ibland ersättning, välling var då inte intressant, men oftast gröt och "vanlig" mat. All mat hon har fått smaka gillar hon. Undantaget blåbär, som hon inte gillar i rent format men blandat med andra bär och frukter går det bra, och gröna ärtor.

Mycket möjligt att teorin om snuttefilt och sjukdomar stämmer rent allmänt. Mathilde använder vare sig napp, snuttefilt eller något särskilt gosedjur. Sjuk har hon hittills heller inte varit. (Överlag är unga fröken ett lyxbarn.)

Var köpte ni den?:bow::love:

Haha, dottern var snäppet värre. Hon slutade äta på natten och sov istället mellan ca 22-07 från hon var fjorton dagar. En riktig chock för mej som hade ammat en gång i timmen i femton månader med hennes bror. Jag kan säga att jag blev livrädd när jag första "sovnatten" vaknade utvilad och insåg att brösten sprängde och att dottern inte vaknat en enda gång under natten. Jag trodde att hon hade dött och slet upp henne ur sängen.
Tack och lov så sov hon bara och hon fortsatte sova gott hela nätterna.
Jag minns så väl första gången hon var sjuk när hon var nio månader och jag inte fick så många timmars sömn. Då undrade jag dels hur jag hade orkat med sonen men tackade också min lyckliga stjärna för att hon sov så bra.

Mycket möjligt att teorin om snuttefilt och sjukdomar stämmer rent allmänt.

Jo, den stämmer - det är inte min teori, utan ett empiriskt samband, det kanske jag skulle skrivit ut. Snuttefiltar och liknande (tror det heter "övergångsobjekt" eller liknande på psykologispråk) är vanligare för barn som inte ammats så länge. Det verkar som att de är lite ersättning för den fysiska närhet som amningen ger.

Plus att man kan slippa en del förkylningar och andra sjukdomar hos barnet så länge man ammar, givet att barn och mamma umgås såpass mycket att de drabbas av samma sjukdomar, för då kan mammans immunförsvar ta smällen, och barnet få immunkroppar mot den aktuella sjukan direkt, och det kan ju vara praktiskt (inte minst för föräldrarnas nerver. ;))

Stämmer verkligen det? Enligt min BVC-sköterska fungerar amningen bara på det viset de första 3 månaderna.

Till TS:
Jag började jobba heltid när E var 6 månader, det är ju inte så tidigt men i alla fall. Det har fungerat finfint. Han fick börja äta gröt redan vid 5 månader för hans kurva planade ut lite väl mycket. När jag började jobba fick han gröt 2ggr/dag samt mjölk på flaska så mycket han ville + amning när jag var hemma. Den första månaden ammade han en del dagtid men nu har han själv fasat ut amningen och ammar 2 gånger på dagen + x antal gånger på natten.

Jag skulle ju defnitivt rekomendera dig att pumpa när du är borta så länge, annars kommer mjölkproduktionen gå ner. Jag hade en enkel handdriven pump när jag pumpade 1g/dag och den fungerade utmärkt. Mitt enda problem är att jag har ett hel fryslåda med mjölk som ungen inte vill ha :D.

Stämmer verkligen det? Enligt min BVC-sköterska fungerar amningen bara på det viset de första 3 månaderna.
.

Ja, det stämmer. Annars skulle jag ju inte skrivit det. ;)

Din BVC-sköterskas kommentar verkar ju lite märklig, menar hon att amning inte är fysisk närhet efter tre månader? Eller att barn inte har något behov av fysisk närhet efter tre månader? Ingetdera känns ju särskilt rimligt.

*kl*

Den största mängd antikroppar som förs över till bebisen sker i slutet av graviditeten. De antikroppar som förs över vid amning kan ge ett visst skydd, av vad jag läst mest gällande tarminfektioner? Antikropparna som förs över i slutet av graviditeten börjar ta slut efter ca sex månader och då måste barnet utveckla egna antikroppar.

Kanske att Rumpnissens BVC-Sköterska talade om dessa antikroppar?

Ja, eller minskningen av allergirisk hos barnen, för att få den tror jag det räcker att man ammar i början.

Detta med den fysiska närheten är ju inget fysiskt behov, utan ett psykologiskt. Det skulle förmodligen funka likadant om man inte ammade, men bar barnet väldigt mycket istället, gissar jag. Men amning är ju ett sätt att få ganska mycket väldigt nära kontakt. Det är ju heller ingen katastrof om barnet har ett älsklingsgosedjur/snuttefilt/napp, det är det ju många barn som har, och mig veterligen är det inget man tar skada av alls.

Jag jobbade dagen efter att vi kom hem fran BB nar M var bara ett och ett halvt dygn. I och med att vi bor pa garden dar vi jobbar sprang jag in och ammade/ den som sag efter M (syrran, brorsan, svarmor) tog ut bebis och jag ammade i stallet. Jag pumpade from the get go och han tog flaska bra sa jag kunde vara ivag en stund med om det behovdes. Jag akte pa kval forsta gangen nar han var 16 dagar (folk var ngt forvanade pa banan..) och da var jag borta fyra timmar tror jag.
Han at varannan timma dygnet runt forsta fyra manderna som ett klockverk sa det var bara att bjuda till da. Sen slutade jag aka ivag langre tid under en period i samband med att han at mer an jag kunde pumpa och nar vi forsokte igen ville han inte ha flaskan (drygt 4 - 5 manader gammal) sa vi ovade stenhart och det blev battre.
Han borjade med sma portiner gronsaker och grot vid fyra manader och okade stadigt med dem men har hela tiden ammat storsta delen. Jobbade heltid fran att han var nagon manad + kontors arbetet som jag skotte pa em. Har aldrig haft problem att fa i honom tillrackligt.
Nu ater han sapss mycket att pumpningen i princip bara racker till maten (har hela tiden blanadat bade groten och det andra med mjolk) och jag far spara om jag vill att han ska kunna ta flaskan. Forhoppningsvis kan jag dra ner lite pa amningen nar jag kommer tillbaka fran min semester i sverige och hippas kunna borja aka pa lopp igen da han numer klarar sig valdigt bra pa mat under en langre period (upp till 6 - 8 timmar om det kniper).
Han har inte atit ersattning annat an en gang da han strackammade nar han var tre manader och jag blev desperat. Har bara varit sjuk en gang och haft lite smaproblem med hard i magen da och da.
Han ar nu sju manader och 70 cm / 10,5 kg sa det har verkligen inte hammat honom i vaxten!

Det där med att amning skulle motverka allergier låter jag vara osagt iallafall.

Ang fysisk närhet så håller jag med dig fullt ut.

Ja, det stämmer. Annars skulle jag ju inte skrivit det. ;)

Din BVC-sköterskas kommentar verkar ju lite märklig, menar hon att amning inte är fysisk närhet efter tre månader? Eller att barn inte har något behov av fysisk närhet efter tre månader? Ingetdera känns ju särskilt rimligt.

Jag kanske missuppfattade dig. Det BVC-sköterskan menade var att amningen inte för över immunkroppar längre, eller att den effekten i alla fall var var obetydligt efter 3 månader. Jag ställde frågan när hon pratade infektioner. Närhet är det klart att amningen ger när som, oberoende på barnets ålder.

Liknande trådar

Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 131
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka