Ni som börjat jobba tidigt, hur har det funkat?

ako

Trådstartare
Amanda är tre månader nu. Pigg och glad och ganska "enkel" bäbis som verkar trivas med tillvaron :). Jag har fått ett erbjudande om jobb som var för bra för att tacka nej till och kommer att börja jobba halvtid, dessutom med 50 min enkel vägs pendling om drygt en månad, när hon är 4 ½ månad. Då kommer jag att jobba en månad och sedan vara ledig över sommaren o börja i augusti på halvtid igen eller lite mer. Egentligen hade jag väl inte tänkt börja jobba förrän som tidigast till hösten, men det här jobbet passar mig så bra på många sätt (förutom resvägen...) att alternativet att inte ta det faktiskt inte existerar.

Jag kommer att jobba tre dagar i veckan och vara borta 7-9 h per gång (jobb o resa) och Amanda tar flaska utan bekymmer. Det jag ser som ett potentiellt problem är hur jag ska kunna hålla i gång amningen bra ändå. Retserande fyra dagar per vecka kommer jag ju att amma som vanligt, och när jag inte är hemma får hon ju få pumpmjölk eller ersättning, och jag misstänker att jag kanske måste pumpa en gång medan jag är i väg (smita i från ridhuset mellan två lektioner eller något :crazy:), för jag vill verkligen inte sluta amma i förtid (sonen delammades ju tills han var två så jag har väl någon bild av att dottern ska få amma så länge hon vill hon med).

För att friställa mer barntid nu när det blir så att jag ska börja jobba redan när Amanda är så här liten så har jag faktiskt bestämt mig för att försöka låna ut hästen - något jag aldrig trott skulle hända men som känns ganska självklart nu. Tänk vad man ändrar sina prioriteringar ;). Dock får jag ju hästumgänge ändå på jobbet som tur är.

Så, hur har det funkat för er andra som har börjat jobba ca halvtid eller mer när barnet varit runt halvåret eller yngre? Jag har för mig att det finns några här som gjort det.

Tackar på förhand för svar:)

Sv: Ni som börjat jobba tidigt, hur har det funkat?

Jag var i stallet direkt dottern fötts, 15 maj. Nåja, två dagar senare iaf. Var då bara borta någon timme per dag men det utökades rätt snabbt till 3-5 timmar per dag.
Jobbade gjorde jag från och med juli. Var borta 4-12 timmar. Inga problem. Hon åt urpumpad mjölk eller ersättning. Kombination av flaska och amning gick smidigt.
Förutom jobb så gick jag i skolan i princip direkt efter födseln, 3-10 timmars bortavaro per gång. Inga problem det heller. Den enda gången som det var lite jobbigt var när jag tre veckor efter födseln skrev en åttatimmarstenta. Jag fick inte lov att ha utökad skrivtid för att amma eller pumpa ur så jag fick vackert sitta ner på en trästol i åtta timmar och skriva tentan. Under tiden växte tuttarna och spände allt mer. (Skolan tar inte riktigt samma hänsyn till föräldrar som arbetsgivare måste göra :grin: )

Vad roligt, grattis ako :)

Jag kan inte tala något om hur det är att jobba med små barn, ville bara slinka in och gratta :D

TACK båda för svar resp grattis :)!!

Jag kan inte tipsa något om att börja jobba tidigt men jag kan tipsa om pumpning. Vi fick låna (i vanliga fall hyr man nog men jag antar att de var schyssta eftersom vi legat inne rätt länge på neo) en bröstpump från BB där jag kunde pumpa båda brösten samtidigt. Fantastiskt effektiv! Nu till sisten köpte jag en elektrisk bröstpump men den var inte på långa vägar lika bra som den förra (av samma märke dock). Så min rekommendation är att hyra en riktigt bra bröstpump!
Stort grattis till jobbet!

Jag började jobba halvtid när dottern var 6 månader. Jobbar 4 timmar/dag 5 dagar i veckan, och så hästen utöver det ca 2 timmar dagligen. För oss har det funkat utmärkt och jag tycker att jag får lagom med "barntid".

Behövde aldrig pumpa eftersom jag inte var borta så enormt många timmar åt gången, men håller med ovanstående, skaffa en riktigt bra pump för annars är det väldigt tidsödande.

Vet många som tycker att jag varit borta för mycket för tidigt, men jag är en rastlös själ...

Senast ändrad:

Sar o feel, tack för era svar! Hur o var man tag i en riktigt bra pump undrar jag nu.

Jag började jobba efter fem månader, lite knappt, jobbade då tre dagar i veckan. Jag ammade fortfarande varannan timme dygnet runt då, så det var kanske inte optimalt - dels för att det var rätt tungt att amma så mycket nattetid och sen jobba på dagarna, dels för att det i praktiken inte gick att åka till jobbet annat än för kortare möten, eftersom jag inte kunde vara borta hemifrån mer än max två timmar. Så jag jobbade hemifrån istället, eller från ett kafé i närheten.

Två timmarsgränsen var mest för egen del - eftersom det aldrig var mer än två timmar mellan amningarna, så fick jag svinont efter ett par timmar utan amning, och det kändes för mig inte jättekul att gå in på toan på jobbet varannan timme och försöka mjölka ur i tjugo minuter.

Hade jag offrat amningen hade det inte varit något problem, vare sig med nätterna eller arbetstiden, men jag ville inte gärna göra det eftersom barnet verkligen trivdes med att amma, och amningen funkade så bra. Nästa gång kommer jag försöka vara hemma lite längre, just för att slippa stressen med amningen som det blir när man helammar och jobbar samtidigt.

Senast ändrad:

Jag var i stallet direkt dottern fötts, 15 maj. Nåja, två dagar senare iaf. Var då bara borta någon timme per dag men det utökades rätt snabbt till 3-5 timmar per dag.
Jobbade gjorde jag från och med juli. Var borta 4-12 timmar. Inga problem. Hon åt urpumpad mjölk eller ersättning. Kombination av flaska och amning gick smidigt.
Förutom jobb så gick jag i skolan i princip direkt efter födseln, 3-10 timmars bortavaro per gång. Inga problem det heller. Den enda gången som det var lite jobbigt var när jag tre veckor efter födseln skrev en åttatimmarstenta. Jag fick inte lov att ha utökad skrivtid för att amma eller pumpa ur så jag fick vackert sitta ner på en trästol i åtta timmar och skriva tentan. Under tiden växte tuttarna och spände allt mer. (Skolan tar inte riktigt samma hänsyn till föräldrar som arbetsgivare måste göra :grin: )

Men helammade du då? Dvs att bebis inte åt något annat än bröstmjölk?

Som jag ser är det ju inga problem att jobba mycket eller för den delen flytta till andra sidan landet om man är beredd att ge upp amningen. Men vill man helamma är jag ärligt tveksam till att det funkar jättebra att vara borta tio timmar om dagen, och sen lyckas pumpa ur så mycket mjölk att det räcker för bebisen både medan man är borta och hemma.

Utöver amningen så är ju bebisen lika nöjd med vilken välbekant vuxen som helst, så det är ju rätt självklart att det funkar utmärkt att vara borta hur mycket som helst om man skippar amningen.

Förstår verkligen att det var tufft!! Jag vill ju absolut inte offra amningen heller (ammade ju brorsan läänge) men hoppas det kommer att funka att kombinera eftersom hon även tar flaska. Till skillnad från sin storebror sover hon bra på nätterna bara hon får sova nära och äter ett par ggr bara.

Det är helt ok för mig om hon drygar ut med lite ersättning i bland, men jag önskar ju att det ska vara amning o bröstmjölk till allra största del.

Senast ändrad:

Sar o feel, tack för era svar! Hur o var man tag i en riktigt bra pump undrar jag nu.

Jag hade nog kollat hur mkt det kostade att hyra från bvc/BB. Ta annars och googla på vad folk tycker om olika märken men jag tror ju att sjukhusvarianterna är absolut bäst.

Vilka tider kommer du vara iväg? Gissar att det är em/kväll med tanke på jobbet? Nattammar ni idag? Gör ni det är det ett lätt sätt att upprätthålla rutinen eftersom du alltid är hemma på nätterna, om hon sover nätterna igenom kanske det blir lite svårare med det.

Återkommer med mer om hur vi gjorde senare när jag är lite mer vaken. :)

Men helammade du då? Dvs att bebis inte åt något annat än bröstmjölk?

Som jag ser är det ju inga problem att jobba mycket eller för den delen flytta till andra sidan landet om man är beredd att ge upp amningen. Men vill man helamma är jag ärligt tveksam till att det funkar jättebra att vara borta tio timmar om dagen, och sen lyckas pumpa ur så mycket mjölk att det räcker för bebisen både medan man är borta och hemma.

Utöver amningen så är ju bebisen lika nöjd med vilken välbekant vuxen som helst, så det är ju rätt självklart att det funkar utmärkt att vara borta hur mycket som helst om man skippar amningen.

Ja. Mer eller mindre helamning i åtminstone fyra månader. Inte jättelång tid men den kära bebisen vande av sig själv etappvis och slutade helt vid fem månaders ålder.

Gällande ditt sista stycke så är min uppfattning att det för bebisen oftast är lugnt. Inte lika lugnt för mamman som kan få utstå kritik från andra och/eller dåligt samvete. (Dock är det min uppfattning och således en generalisering utefter vad jag läst på Buke.)

Sonen började vara hemma med sin pappa när han var ungefär fem månader och jag gick då i skolan. (Han var med mig i skolan mellan han var tre och fem månader.)
Jag ammade fullt, gav ingen ersättning utan hade en bröstpump i skolan hos skolsköterskan dit jag gick och pumpade ur på lunchen.
Jag hade lite svårt att få mjölken att rinna till på beställning, lite stressat eftersom jag hade begränsat med tid och ingen bebis i närheten så jag fick en nässpray utskriven med hormonet (som jag inte minns vad det heter just nu) som sätter igång utdrivningen. Då jag hade fått den så var det inga problem.

Det var oftast bara ett mål som behövde ges ur flaska men med pump blev det ofta mer än vad han åt så vi hade frysen full vilket ju var bra de dagar jag slutade senare. Jag hade ingen tanke på att ge upp amningen utan ville amma så länge det fungerade för oss alla. Visst var det lite jobbigt med att han ville äta en gång i timmen på natten när jag skulle upp till skolan men det gick. Jag ammade tills han var 15 månader.

För oss fungerade det bra men jag tyckte att det var väldigt skönt när skolan väl slutade när han var 13 månader och jag fick vara hemma med honom på heltid. Fördelen var ju att pappan fick vara hemma, något som var ganska ovanligt när sonen föddes -90.

Jag hyrde en pump ifrån bvc eller om det möjligen kunde ha varit ifrån bb. Jag minns inte vad den hette och det har säkerligen kommit mer avancerade sedan dess ;)

Senast ändrad:

Tack igen alla för era svar! Vi samsover o nattammar (men hon är inte så hungrig på nätterna-LYX- så en eller två amningar brukar det bli) o det kommer vi att fortsätta med, och likaså kommer jag ju alltid att kunna amma morgon, fm och lunch för precis som mammas trodde så jobbar jag ju e m - kväll. Jag ska prata med bvc om att hyra en bra pump, jag visste inte att det alternativet fanns om man inte har medicinska nehov av att pumpa.

Ja. Mer eller mindre helamning i åtminstone fyra månader. Inte jättelång tid men den kära bebisen vande av sig själv etappvis och slutade helt vid fem månaders ålder.)

Det hade jag nog upplevt som att just offra amningen - en femmånadersbebis lever ju knappast på vanlig mat, och en bebis som äter ersättning skulle ju annars ha ammat.

Det beror säkert på hur amningen funkar, det är ju väldigt olika från person till person, men jag upplevde att för att amningen skulle funka - att det alltid fanns mjölk så att man aldrig behövde ge ersättning eller senare välling, utan kunna gå från bröstmjölk till mat, så behövde jag hålla igång amningen hela tiden, regelbundet. Började jag slarva med att bebis t ex fick ett mål ersättning ett par dagar, så minskade genast mjölkproduktionen, och sen hade man ett par jobbiga kvällar framförsig då mjölken inte riktigt räckte och man fick amma mycket. Såna dagar kommer ju ändå när bebisen växer och vill ha mer mat, men jag ville gärna hålla dem till ett minimum eftersom det var rätt jobbigt för alla inblandade.

Tack igen alla för era svar! Vi samsover o nattammar (men hon är inte så hungrig på nätterna-LYX- så en eller två amningar brukar det bli) o det kommer vi att fortsätta med, och likaså kommer jag ju alltid att kunna amma morgon, fm och lunch för precis som mammas trodde så jobbar jag ju e m - kväll. Jag ska prata med bvc om att hyra en bra pump, jag visste inte att det alternativet fanns om man inte har medicinska nehov av att pumpa.

Som sagt, jag tror det beror på hur fäst du är vid amningen. Om du och bebisen börjar känna er färdiga med det, och kanske mest amma några gånger per dag för trevnadens skull, så tror jag det kommer fungera utmärkt.

En fördel med att börja jobba tidigt är ju att pappan får mer tid med barnet, vilket ju också har sina fördelar.

Det hade jag nog upplevt som att just offra amningen - en femmånadersbebis lever ju knappast på vanlig mat, och en bebis som äter ersättning skulle ju annars ha ammat.

Det beror säkert på hur amningen funkar, det är ju väldigt olika från person till person, men jag upplevde att för att amningen skulle funka - att det alltid fanns mjölk så att man aldrig behövde ge ersättning eller senare välling, utan kunna gå från bröstmjölk till mat, så behövde jag hålla igång amningen hela tiden, regelbundet. Började jag slarva med att bebis t ex fick ett mål ersättning ett par dagar, så minskade genast mjölkproduktionen, och sen hade man ett par jobbiga kvällar framförsig då mjölken inte riktigt räckte och man fick amma mycket. Såna dagar kommer ju ändå när bebisen växer och vill ha mer mat, men jag ville gärna hålla dem till ett minimum eftersom det var rätt jobbigt för alla inblandade.

Jag ser det inte som något offrande utan som ett konstaterande. Mjölken fanns men dottern var inte särskilt intresserad. Hon var desto mer intresserad av gröt och vanlig mat.
Så länge hon ammade så var det inga bekymmer med att mjölken inte räckte till. Hon åt tills hon var mätt och sen var det bra med det.

Nattetid slutade hon amma vid fyra månaders ålder. Hon sov ungefär 21-09 utan att äta. Väldigt skönt för oss alla.

Ja, jag hoppas ju det kommer att funka bra. Dock känner jag inte att vi på något vis är klara med amningen, den funkar ju bra och jag ammade ju L länge. Jag hoppas verkligen inte att Amanda dissar amning för att hon må, ons och fre kommer att få ett par flaskmål. Hon är inte lika "snuttig" som L var, han åt minst varannan timme dygnet runt, utan kör mer på att äta ordentligt kanske var 3- 4 h.

Liknande trådar

Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 131
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka