Ni som bor i lägenhet!!

No1

Trådstartare
Har ni "problem" med katter i trappuppgångarna?

Jag har aldrig varit med om detta tidigare så jag måste fråga!

I min trappuppgång finns 8 lägenheter.
Fem av grannarna har "utekatter".
Vi har inga lägenheter i markplan.

När kattägarna inte orkar släppa ut sina katter utomhus så släpper de dem i trapphuset. Sedan får katterna busa av sig och när någon människa öppnar porten är de fria att springa ut.
Sedan kommer katterna in på samma sätt dvs de hänger på när någon går in i porten

Är det inte kattägaren som släpper in katten så blir katterna sittandes i trappuppgången ett par timmar.

Är det fler som har upplevt detta lustiga sätt att ha katt?
Jag har aldrig upplevt ngt liknande eller hört talas om det och undrar om det är rutiner som uppståt enbart för att det hamnat så många liktänkande människor med samma intresse?

En granne har nu ikväll satt upp en riktigt ilsken A4-lapp, själv irriterar jag mig på att de inte tar hand om sina djur.
Sedan får jag dåligt samvete om jag inte släpper in katterna när det är så jäkla kallt.

Det har hänt att ngn katt pissat i trappuppgången men det hör inte till vanligheten.

Sv: Ni som bor i lägenhet!!

nej,där jag bo har vi bara problem med uteligare..där min kompis bodde innan hade de samma *system* stackars katter..men det blev slut på det efter att de kissat för många gånger i uppgången..då satte hyresvärden stopp för det sättet att ha katt

En av mina grannar har katt, men hon släpper själv ut den och har sagt att vi inte ska släppa in katten i trapphuset. Det gör hon också själv. Katten har en bräda upp på balkongen med liggplats där, så hon behöver inte in i trapphuset alls egentligen.

Inga problem för min del med andra ord.

Vi har inte trapphus men loftgångar och tyvärr får jag ligga och lyssna på katter som skriker för att få komma in och ibland försöker stackarna smita in hos mig när deras ägare inte öppnar för dem (och de har lyckats några gånger).

Träffade nyss granne i tvättstugan och enligt denne är det tydligen inte ett alltför ovanligt sätt att rasta sin katt på.

Är det jobbigt att släppa ut och ta in katten själv? Då slipper den vistas i trappuppgången?
Fast egentligen, varför inte köra hundversionen?
Gå ut med katt i snöre?

Träffade nyss granne i tvättstugan och enligt denne är det tydligen inte ett alltför ovanligt sätt att rasta sin katt på.

Är det jobbigt att släppa ut och ta in katten själv? Då slipper den vistas i trappuppgången?
Fast egentligen, varför inte köra hundversionen?
Gå ut med katt i snöre?

Nej, det är säkert inte ovanligt. Det är ju förbannat bekvämt att bara släppa ut katten och sedan låta grannarna släppa in katten i trappuppgången...

Jag rastar mina katter i koppel och förstår öht. inte hur mina grannar vågar ha sina katter lösa här.

Här släpps och följs katterna ut ända utanför dörren - men smiter gärna in i fel trappuppgång om dörren öppnas. Eller in i fel lägenhet via en uteplats.

Och ?

De kommer ju inte in i ens lägenhet.

Har den kommit fel och man upptäcker den så släpper man väl ut den eller följer den hem.

Hur svårt kan det vara ?

Det är väl trevligt med katter på gården - särskilt när man inte behöver ta hand om dem själv utan bara kan hälsa på dem ibland :)

/Kattlösa Tim med allergisk sambo.

Här släpps och följs katterna ut ända utanför dörren - men smiter gärna in i fel trappuppgång om dörren öppnas. Eller in i fel lägenhet via en uteplats.

Och ?

Har den kommit fel och man upptäcker den så släpper man väl ut den eller följer den hem.

Hur svårt kan det vara ?

Det är väl trevligt med katter på gården - särskilt när man inte behöver ta hand om dem själv utan bara kan hälsa på dem ibland :)

Jag kan säga dig att den katt som smiter in till mig och upptäcks av mina katter före jag upptäcker den... den får sig en riktigt otrevlig överraskning. Kattslagsmål är inte roliga för fem öre och jag vill inte att mina katter ska hamna i slagsmål för att ANDRA inte kan hålla SINA katter under kontroll. Sedan vet ju inte jag vad grannarnas katter släpar med sig för smittor till mina katter när de smiter in hos mig. I bästa fall något som går att behandla (och då får kattens ägare givetvis betala kalaset), i värsta fall handlar det om sjukdomar som inte går att bota.

Jag gillar katter men jag vill inte ha andras katter hemma hos mig och det är absolut inte kul när de sitter och skriker utanför mitt fönster när jag försöker sova.

Sedan kan det inte ha undkommit dig att många väljer att inte ha katt och de ska inte heller behöva tvingas på andras katter!

Nej, har inte haft det problemet i någon bostadshusen jag bott i.

Vet att det bor några utekatter i huset mittemot, men där går ägarna ner till porten och släpper ut katterna.

Och ?

Hur svårt kan det vara ?

Katter på gården men helst inte i trappuppgången av tidigare nämnda skäl.
Jag vänder hellre på frågeställningen:
Om hundägare fixar att ta hand om sina hundar borde väl kattägarna också kunna göra det?
Jag tycker det är slappt att inte kunna släppa in och ut sin katt. Trappuppgången är väl inget tillhåll utan en transportsträcka.

Jodå, dom kommer visst in i lägenheten om dom vill. Ett sånt besök kan orsaka enorma problem hos oss som har fler katter än 2, det kan sluta med att man måste omplacera den ena för att dom inte kommer överens längre. Så det är inte alltid så enkelt som det låter.

Att kräva att andra ska ta hand om ens katt tycker jag är löjligt, har man utekatt får man ta sitt ansvar. När jag hade utekatt fick jag själv städa upp efter henne, vare sig det var i min trapp eller nån annans. Jag kan inte ta för givet att folk ska bära ut en främmande katt och orsaka både ett och annat.

Har aldrig varit med om det problemet, o jag har bott i lägenhet hela mitt liv.
Här är det ytterst få som har utekatt faktiskt, på mitt område. De flesta går ut med sina i sele och koppel, någon har nätat in sin uteplats, och sen är vi väldigt många som har innätade balkonger till våra innekatter. Vi har ett par utekatter som går löst, men alla dessa bor på bottenvåningen. Tre av dem har isolerade katthus på balkongen, där de kan gå in i värmen. Kortsidan på huset har plexiglasvägg, som står mot vardagsrumsfönstret, och ägaren ser då direkt om katten är i huset.
Två vet jag har kattlucka i balkongdörren, de frågade föreningen om de fick sätta in sån och fick godkänt.
Sen är det en katt till, som jag inte har koll på hur den bor, har aldrig sett vilket hus den tillhör, kanske inte ens är på den här sidan av vägen.

Men detta är vårt område, vi bor i en förening på ett större bostadsområde, och hur de har på de andra gatorna har jag ju ingen aning om. Men här har vi inte det problemet i alla fall.

Förra lägenheten jag hade, där gick katten ut med ägaren till affären. Som en hund.
Ibland hände det att hon satt utanför porten när man kom, han var ju ut och ropade varje halvtimma, men ibland kom hon precis när han gått in igen, o satt o väntade till nästa gång han kom ut. Men satt hon där och ville in så gick hon med mig in, och så ringde jag på hos grannen när vi kom upp för trappan (vägg i vägg med mig) och så öppnade han dörren. Jag tror det hände EN gång på 3 år att han inte var hemma just då, då var han på macken en snabbis, men han lämnade alltid dörren olåst då, om han bara var borta en kort stund. Var han borta längre så fick katten vara kvar inne. Så man ringde på, o öppnade han inte så kände man om dörren var olåst, o det var den ju, så då fick kattan gå in. Funkade super, det går om man har en bra kommunikation med ägaren.

Min mormor bodde i lägenhet med utekatt. Då gick hon ner med katten och släppte ut den. Sedan gick hon antingen ner efter katten när det var dags att komma in, eller så plingade grannarna på hennes dörr när katten följde med dem in så att hon kunde öppna och den inte satt kvar i trapphuset.

Vår grannes (ovanför oss) katt är ibland i trapphuset, men så vitt jag vet ställer hon inte till med något. Hon krafsar på vår dörr om hon vill gå ut därifrån, då går vi och öppnar ytterdörren, och kommer och knackar på fönstret om hon vill in. Men det har blivit mer sällan sen vi pratade med grannen senast. Vi är inte så många per uppgång här, så det är inte så svårt att hålla reda på vems katt det är.

Frågan är om det borde vara lagligt att vara så lat :eek:

Vi har inte de problemen där jag bor, jag hade nästan tyckt det var lite kul, för med tanke på vilka reaktioner det blir på lite ludd i torktumlaren hade det bara varit att ta med sig popcornen på nsta möte :D

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 928
Senast: Lager
·
Övr. Katt Bör jag kontakta länsstyrelsen? Göra något annat? I dagsläget har jag ju inga som helst bevis annat än vad jag hör genom väggen. Vi bor...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: pellemojj
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 857
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka