Överlag verkar alt färre veterinärer behärska bultning?!
Verkar så. Skulle det inte varit akut skulle jag beställt motsvarande lantbrukstjänst (heter det så?) i alla fall folk som jobbar med det. Inte en smådjursveterinär som har jour
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Överlag verkar alt färre veterinärer behärska bultning?!
Verkar så. Skulle det inte varit akut skulle jag beställt motsvarande lantbrukstjänst (heter det så?) i alla fall folk som jobbar med det. Inte en smådjursveterinär som har jour
Barbitursyraderivat som avregistrerades 1989
Somulose tillhör samma familj + lite till.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20140204000032
Det är ju inte så att de dagligen avlivar. Men de flesta veterinärer sticker dagligen. Så fullt förståeligt de hellre avlivar med spruta tycker jag.
Hm undra då vad foderhästen fick då..blå vätska o relativt stor mängd ( jämför med somulosen) han avlivades i januari -16...
Jo visst kan det absolut vara därför de inte gärna bultar. Och därför skulle jag tveka mer på att låta en veterinär få bulta av den anledningen menar jag.
Absolut. Finns dock här åtminstone en vet som bara bultar (vet de bara för bror ville ha en häst avlivad med spruta men vara bara den vet som kunde komma ut och då blev det bult. DV ansåg det inte akut nog..). Så kan vara bra dubbelkolla om man ringer vet och vill ha spruta.
Ja så var namnet, jävligt långsamt jämfört med somulose som ska gå väldigt snabbt NÄR det går rätt, men hästar kan ju tex "snetända" alt inte reagera som väntat (var vad avlivande vet. berätta för mig inan min häst fick somulose).
Ja alltså narkosmedlet du erfarit används ju öht inte på häst sedan väldigt länge, och Somulose som sagt är ju väl redovisat utifrån nackdelarna det också
Fähunden avlivades med en blå vätska, det var 2009.Blå vätska = pentobarbital troligen.
När jag hade lantbruksdjur bultade jag oftast själv, mest kalvar o får.Aha, förstår. Ja verkligen. oavsett metod vill man ju såklart veta att avlivaren vet vad denne gör. Mor min hade en vet. ute som dömde ut en kvigkalv pga gravt hjärtfel. eg. borde hon bultat själv men nix. mamma fick ringa lantbrukstjänst som fick komma ut och avliva dagen efter...
Fähunden avlivades med en blå vätska, det var 2009.
När jag hade lantbruksdjur bultade jag oftast själv, mest kalvar o får.
Mina hästar o hundar skulle jag inte fixa om det inte varit superakut, men dom har man ju en annan relation med.Jo är man van kan man ju absolut göra det själv
Jo är man van kan man ju absolut göra det själv
Va ? !
Mina hästar o hundar skulle jag inte fixa om det inte varit superakut, men dom har man ju en annan relation med.
Många lantbrukare kan det själva, mor min gjorde det inte.
Min poäng är; veterinären har väl ändå skyldighet i sitt yrke att kunna avliva oavsett metod...