Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade sån tur att lantbrukstjänst skulle köra förbi här på eftermiddagen och han kunde plocka upp min häst trots kort varsel och plats i kontainern. Jag hade inte velat ha hästen liggande på parkeringen nån längre tid.Jag tog nyligen bort min häst och valde veterinär och så låg kroppen kvar till eftermiddagen och det hjälpte nog mig att lättare acceptera att hon var borta faktiskt.
Jag hade kollat av med Lantbrukstjänst innan men det är ju inte alltid de kan med kort varselJag hade sån tur att lantbrukstjänst skulle köra förbi här på eftermiddagen och han kunde plocka upp min häst trots kort varsel och plats i kontainern. Jag hade inte velat ha hästen liggande på parkeringen nån längre tid.
På min häst så syddes inte kanylen fast utan veterinären använde peanger istället. Fungerar lika bra och enkelt att ta bort efter
Avliva stående häst med gamla medlet (namn? ) tycker jag är djurplågeri när hästen står upp då den kämpar emot så dant har jag hört talas om, inga egna erfarenheter. Har avlivat med det en gång då vetten vart obekväm när jag frågade efter somulose, men gick fort ändå; hästen var redan liggande och därför gick jag med på det.
Min 37 åring avlivades med somulose och det gick alldeles perfekt! Gick jättefort! Han tog ett halvt vackelsteg baklänges sen slog han ihop på sidan; gick alltså precis så som man önskar. Eftersom somulose orsakar hjärtstopp går det nästan lika fort som bultling. Morfars hästar bultades och den mannens på svensk lantbrukstjänst åsikt var att att somulose går lika smidigt som bultling, om vi bortser från proceduren med att sy fast kanylen då. Shettisen jag växte upp med fanns bara bultling som humant alternativ, hon var fruktansvärt nålrädd.
”Det gamla medlet” är ju just Somulose ?
Jag kanske helt missförstår vad du menar?
Det var mycket kritik runt Somulose just när det kom som första alternativ att avliva häst då tidigare inga andra alternativ än bultning funnits.
Pga hur medlet fungerade/inte fungerade, dvs problematiken utifrån det, som många veterinärer reagerade på och uttryckte sig om, att avlivningsvätskan på så stora djur som häst hade brister.
avlivat med spruta. Först lugnande och sedan spruta på det (tror ingen kanyl lades men var inte med vid själva avlivningen) 45 min senare levde hästen ännu, medvetslös men hjärtat slog. Fått 2-3 doser avlivningsvätska. Där och då krävde jag bult vilket jag ville ha från början men veterinären kände sig säkrare på spruta så accepterade det. Så min häst fick avlivas med både spruta och bult. Akut avlivning
Näe, menar ett ännu äldre som dödar hästen lååååångsamt. Somulose ska ju döda direkt.
Vilket medel skulle det vara menar du ? Somulose var det första medlet på häst som fanns på marknaden gällande intravenös avlivning av häst .
Om du har någon annan info så upplys mig väldigt gärna .
Osäker på namnet men var det inte pentothal ? ihop med annat. Nån blå vätska som fans före somulosen kom.
Här finns en studie om effekterna av olika metoder. https://stud.epsilon.slu.se/2106/1/johansson_c_110105.pdf
Visserligen några år gammal, men det är ju samma preparat som används idag.
pentobarbital Isåfall. Där handlar det ju om rent narkotiskt sövningsmedel dvs inte över huvud taget en snabb och effektiv avlivningsmetod.
Somulose som metod så återigen har den varit tveksam ytterst mycket av väldigt konkreta anledningar
Barbitursyraderivat som avregistrerades 1989Osäker på namnet men var det inte pentothal ? ihop med annat. Nån blå vätska som fans före somulosen kom.