Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.
Jag har varit med vitt ett gäng avlivningar med bult. Det är ingen tvivel om att hästen är borta efter bulten. Sen när man väl avblodar finns inget blod att pumpa runt och hästen är då död på alla vis som finns.
Jag tror det kommer räcka för dig att se hästen efter bultningen och gå innan avblodning. Du kommer se att den är borta.
De som kommer ut från tex lantbrukstjänst och liknande brukar vara helt fantastiska i att hantera både hästar och människor i den svåra stunden. Jag har aldrig stött på någon från dem som inte varit rent toppen!
Man blir ju bra på det man gör ofta. De gör ju det här hela tiden.
Då tycker jag faktiskt det är vanligare med veterinärer som inte riktigt är toppen på avlivning.
När jag tog bort min egen häst som jag haft i 20 år kände jag att det vore för jobbigt att stanna efter bultningen gjorts. Jag kände att hästen var borta och ville inte själv se mer. Det var för tufft.
Jag hade med min pappa som skötte det praktiska efteråt.
Min häst stod med huvudet i en jättehink med mat och reagerade inte alls.
Jag har haft någon elev vars häst varit huvudskygg men som inte tyckt sedering varit läskigt. Då har vi fått lugnande utskrivet för att ge innan. Då har vi givetvis sett till att få en fast tid för att matcha det lugnande till den tiden. Det har gått jättefint med de med.
Jag kommer utan tvekan välja bult framöver.