Ni som arbetar som journalist eller illustratör

knoppet

Trådstartare
Vilken utbildning har ni?
Hur länge har ni jobbat som journalist/illustratör?
Hur jobbar ni? (Dagstidning, frilansar o.s.v.)
Hur fick ni första jobbet?
Om ni frilansar, hur startade du din verksamhet?
Några tips för den som vill jobba som journalist/illustratör?

Som ni märker är jag intresserad av båda yrkena och hoppas ni kan ge lite tips :D
 
Sv: Ni som arbetar som journalist eller illustratör

60 som läst tråden men ingen som arbetar som/känner någon som arbetar som journalist eller illustratör?
 
Sv: Ni som arbetar som journalist eller illustratör

Många vill jobba som journalister. Utan journalistutbildning tror jag att man blir bortrensad med en gång. JMG och JMK har högst status och ger förmodligen jobb lättast.
 
Sv: Ni som arbetar som journalist eller illustratör

Många vill jobba som journalister. Utan journalistutbildning tror jag att man blir bortrensad med en gång. JMG och JMK har högst status och ger förmodligen jobb lättast.

Kanske för 20 år sedan. I dag ställs helt nya krav på journalister. Det är meriterande att kunna webbpublicering, webb-tv och/eller mobil publicering samt gärna ha en nisch/eget varumärke. Sociala medier blir allt viktigare när det gäller att slå sig fram och skapa kontakter.

Precis som tidigare krävs dock att du kan skriva bra, är socialt kompetent och lyhörd. Däremot är antalet jobb som är tillgängliga i dag mycket få i jämförelse med för 20 år sedan och konkurrensen är därför mördande. Man får räkna med att klara sig själv i många år innan man eventuellt lyckas bli anställd.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 612
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp