Ni som är kunnigt westernfolk.. :)

Sv: Ni som är kunnigt westernfolk.. :)

Förmodligen crap...
Mvh Ann

Förutom att måtten talar om att det är en barnsadel, så talar priset sitt tydliga språk.
CRAP.

Jag har en liknande skapelse hemma, i vuxenstorlek, som jag tillsammans med min fru, som är sadelakare, fått i ridbart skick.
Sadeln är riktig skit, men formen passar vår bruksnordis, och genom att bygga om skräpet för ca 2000:- så är den inte farlig längre.

Som den var från början, så var den direkt farlig.

/Mike

Herreminje! En sådan skulle jag på sin höjd kunna tänkas ha som prydnad i lägenheten.... :angel:

Den finns i större storlekar..

Vad är det som säger att den är crap då? Sadelgjorden är något jag skulle ha bytt, men i övrigt vad är det som inte är bra?

jamen lite mer utförligt svar kanske :p

Slarvigt gjord, förmodligen inte ens av hästfolk, fel material, ojämn osv osv osv. Sök i gamla trådar ang ämnet skitsadlar så.

En bra tumregel:
Har sadeln inget märke och/eller kostar under 5000.- (minst) så är det en skitsadel.

:eek: Akta dig! Riktig skitsadel! Jag är inte kunnig inom western, man jag har haft en sån sadel. Sned och ojämn under. Inte ens likadant sydd på båda bossorna (heter det så på westernsadlar?). Dåligt läder. sadelgjorden är ett skämt. Helt oanvändbar till annat än leksakshästar eller till prydnad. Dessutom grymt obekväm. Borde inte få säljas. :cool:

Senast ändrad:

alldeles riktigt.
Inte värd pengarna alls. den kan förstöra ryggen på hästarna.

sadelgjorden vet jag är skit..

Men bara för att sadeln är billig betyder det ju inte att den är skit. Man behöver inte köpa värsting sadlar för det har jag personligen inte råd med.

Jag ska ha en westernsadel för att den är mer handikappvänlig eftersom jag är reumatiker.

Men hur ser ni att bommen är skit från den bilden?

:eek: Akta dig! Riktig skitsadel! Jag är inte kunnig inom western, man jag har haft en sån sadel. Sned och ojämn under. Inte ens likadant sydd på båda bossorna (heter det så på westernsadlar?). Dåligt läder. sadelgjorden är ett skämt. Helt oanvändbar till annat än leksakshästar eller till prydnad. Dessutom grymt obekväm. Borde inte få säljas. :cool:

Har du köpt just denna? eller från grand-prix? eller liknande sadel?

Ingen sadel för större häst , en dritt sadel.
Vi hade en sån sadel till dotterns russ när hon började med western för en mååånga år sedan, dessa sadlar finns på Börjes och är inget att ha.

Har du köpt just denna? eller från grand-prix? eller liknande sadel?

Men ärligt talat.... om du är förtjust i sadeln och har tänkt att köpa den oavsett vad någon säger varför frågar du ens då?

Det ÄR en kvalificerad SKITsadel. Anledningen till att ALLA ser det är för att dom här sadlarna funnits på marknaden sedan western dök upp i det här landet.

Nej en sadel måste inte vara skit för att den är billig, men om det är en NY billig sadel så har dom gjort avkall på kvalité, tro mig!

De flesta ok begagnade westernsadlar somfinns liger på minst 6000:- och uppåt och då har man nog gjort sig ett klipp ändå. Givetvis kan man ha tur och köpa en helt okej beg sadel privat för billigare peng.
Westernsadlar har en stor anläggningsyta och hur bommen är tillverkad och i vilka material är superviktigt. Dessa billigare sadlar är nitade och gud vet vad mer (kan säkert sadelexperterna på forumet svara på) och dom är rent skadliga för en hästrygg! Kolla på länken som Vicious postade!
Varför alla tar upp prisetär för att det går inte att tillverka en westernsadel med ordentlig bom hur billigt som helst! oavsett om man så använder tyg istället för läder!!!

Bara för att du inte vill/ska rida western för att du är reumatiker så betyder ju inte det att du kan köpa en sämre passande sadel elelr en av kass kvalitét för det.

Snälla lägg inte en sådan sadel på din hästs rygg!

Den skär ju rakt ner i hästens rygg.
Krävs nog en väldigt konstig häst för att en sådan sadel ska ligga bra.

Har titta på siten, tyvär sto det ingenting om vart den är byggd. Är det "Made In USA" då är det igen stora fel med den, RALIDE BOM och läder från samma ko, igen fancy men brukbar.
Priset, eeeeehhhh, låter lite för cheap för att vara USA.
Är det Made In Mexico el. India el Pakistan, forget it
Den har site kan hjälpa dig:
http://www.western-saddle-guide.com
Westernbiten har en finn Circle A 13" Junior Saddle för 6.500.
Arizona

Så du menar att allt som görs i USA per automatik är bra eller brukbar kvalitét?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur