Ni som äger häst vad jobbar ni med hur ser eran vardag ut?

Sv: Ni som äger häst vad jobbar ni med hur ser eran vardag ut?

Vad jobbar ni med? heltid/deltid?
Heltid statsanställd.

Hur mycket betalar ni för er häst i månaden? helinakrodering?
Ca 2500kr varav 500kr är stallhyra i kollektiv. Övrigt är försäkring, hovslagare, foder, strö. Kostnade för transport och stor bil ej inräknade.

Hur ofta är ni i stallet? varje dag eller några ggr i veckan?
Minst en gång/dag. Byter tjänster med de andra i stallet vid resor.

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? hur länge hade ni ridit? kan ni allt om hästens sjukdommar osv? plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet?
Red aktivt i tio år, hade ett uppehåll på 6 år och köpte sedan min första häst. Var väl påläst men har helt klart lärt mig mer genom att fråga och lyssna på alla rutinerade rävar i stallet och min tränare.

Hur mycket betalade ni för eran pålle i inköp?
80 000 kr

Kul att veta.. Själv är jag ingen hästägare men skall i senare liv köpa häst.. En dröm jag alltid velat göra.

Sak samma.. Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid? Kontor, heltid dvs 37,5h/vecka , sitter på inkassoavdelningen på ett finansföretag. ALLA pengar går i stort sett till hästarna. Jag delar ett litet hus med min stallkompis. Det är knapet men man lär sig prioritera, vi har låg hyra, kör billiga bilar och håller koll på rea, sparar kuponger och köper mkt på kort-datum-hyllan i mataffären osv. Efter att min hyra, hästar, mat o månadsräkningarna är betalda så är det inte mycket kvar.

Hur mycket betalar ni för er häst i månaden? helinakrodering? Halvinarckordering, 500eur per häst per månad. Gör allt jobb själv men morgonfodring + utsläpp ingår måndag-fredag

Hur ofta är ni i stallet? varje dag eller några ggr i veckan? Varje dag

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? hur länge hade ni ridit? kan ni allt om hästens sjukdommar osv? plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet? Förutom 2 års uppehåll så har jag pysslat med hästar sen jag var 10 år, är nu 27. Jobbade i stall på helgerna hela skoltiden och heltid som hästskötare i ett internationellt fälttävlansstall på Irland ett år efter att jag tagit studenten så jag kunde en hel del inann men måste erkänna att jag lärt mig mycket nytt bara under de senaste åren nu med egna hästar. Man blir aldrig fullärd men jag tycker att jag kunde/kan tillräckligt för att ha egen häst

Hur mycket betalade ni för eran pålle i inköp? Har två fd galoppörer, de kostade 1500 respektive 1900euro

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv.. Är inte rik och bor inte "fint". Hela min barn-/ungdom var min högsta önskan att ha egna hästar. Som vuxan kan jag detta och jag unnar mig det. Proriterar mina hästar över "allt annat" och de är :love: och helt klart värt allt jobb o alla pengar

Undrar mestadels om er som bor nära storstäder.. eftersom det är lite andra priser här. Bor strax utanför Dublin, och Irland är dyrt...

Senast ändrad:

Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid?
Kundtjänst, heltid dvs 37,5h/vecka , jobbar på ett stort fraktföretag, svarar i telefin hela dagarna. ALLA mina pengar, i princip går till hästen, har precis köpt ny (efter några års uppehåll) och det medförde ju massa kostnader nu i början innan allt fallit på plats. *phuu* blir alldeles orolig när ja tänker på hur nästa månad ser ut med dubbel försäkring + räkningen på vet.bes, hovslagare mm. Nåja det löser sig alltid!

Hur mycket betalar ni för er häst i månaden?
2600:- och då ingår allt, mat, in ut-släpp, tillgång till ridhus, utebana, skrittband, snart även ett spa till hästarna.

Varje dag! Är jag sjuk så meddelar jag dem så sätter dom henne på skrittbandet.

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? hur länge hade ni ridit? kan ni allt om hästens sjukdommar osv? plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet?
Förutom 3 års uppehåll från hästarna så har jag ridit i princip hela mitt liv,gått ridgymnasium, fick min första häst när jag var 6år gammal.

130.000:-

Är typ sjukskriven.

betalar runt 3700 om man räknar med försäkringen, hovis.

är i stallet varje dag.

har hållt på med hästar i nästan hela mitt liv men kunde verkligen inte allt om sjukdomar eller så, mer än de nödvändigaste..men har lärt mig mycket om allt under tiden.

75000kr

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv..
är allt annat än rik, varenda krona går till hästen och bensin, ibland blir de lite över så man kan göra nåt annat.

Senast ändrad av en moderator:

Jobbar heltid, skiftarbete. Reser en del i jobbet.

Totalt blir det ca 3500 inkl försäkring och hovslagare samt träningar. Bensin och trailern är inte inräknad. Står i kollektiv.

Varje dag utom ca 4-5 dagar per månad pga jobbet.

Har ridit sedan 5 års ålder, ca 30 år, så man har lärt sig under tiden och även nu!

Inköpt som föl, nu 8 år, för 25 000:-

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv..
Har bra lön men ingen fantasilön. Bor i bostadsrättslägenhet men har inte så mycket i lån så jag bor väldigt billigt. Blir ofta att bjuda hem sig till mamma på middag i slutet på månaden alt makaroner!

Sak samma.. Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid?
________
Heltidstjänst (men är nog bara på jobbet 80% i verkligheten)
5- skift, alltså ledig på dagarna ibland

________
3 egna hästar + en tillridningshäst (som jag får betalt för).
Lägger ca 80 000/år till hästarna inkl allt
Eget stall men har hyresgäster som vi hjälps åt tillsammans med.

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv.. ;)
Har ingen hästskötare.

Undrar mestadels om er som bor nära storstäder.. eftersom det är lite andra priser här.[/QUOTE]

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 631
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Hej! Skriver under anonymt nick. Jag och sambon är i princip helt inställda på att vi vill ha barn, problemet är det där att tiden...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 752
Senast: Kilauea
·
S
Ekonomi & Juridik Och hur ser eran ekonomi ut? Hur mycket pengar måste man egentligen ha för att ha råd med häst i exp-vis stockholm? Nu menar jag inte i...
2
Svar
39
· Visningar
4 072
Z
Hästmänniskan En nyfiken fråga bara.. hur mycket betalar ni för eran häst i exp-vis sthlm? verkar ju som de flesta stallhyrorna är dyra om man vill ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 147
Senast: Ia4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel