Ni som äger häst vad jobbar ni med hur ser eran vardag ut?

Z

Zuukii

Kul att veta.. Själv är jag ingen hästägare men skall i senare liv köpa häst.. En dröm jag alltid velat göra.

Sak samma.. Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid?

Hur mycket betalar ni för er häst i månaden? helinakrodering?

Hur ofta är ni i stallet? varje dag eller några ggr i veckan?

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? hur länge hade ni ridit? kan ni allt om hästens sjukdommar osv? plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet?

Hur mycket betalade ni för eran pålle i inköp?

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv.. ;)

Undrar mestadels om er som bor nära storstäder.. eftersom det är lite andra priser här.

Sv: Ni som äger häst vad jobbar ni med hur ser eran vardag ut?

Sak samma.. Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid?
Pluggar, får 7364 kr/mån från CSN. Det går ihop precis, men sista veckan brukar jag få snåla med min mat mer än vanligt :p .

2500 kr/mån, då ingår allt utom mockning (fri tillgång på hösilage, halm/torv/spån, havre/korn, betfor, mineraler). Tre fodringar per dag, ibland hjälper vi till med ut/insläpp men vi behöver aldrig ta helger. Räknar med bensin till stallet också, ca 700 kr/mån.

I princip varje dag om jag inte åker hem över helgen, då tar stallägaren hand om min pålle :bow: .

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? hur länge hade ni ridit? kan ni allt om hästens sjukdommar osv? plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet?
Oj, jag har ridit sedan jag var fem år (17 år i år), först på ridskola flera år och sedan haft sköthästar och foderhäst/utbildat häst några år (han sotd dock kvar i ägarens stall så det var inte riktigt samma sak som att ha egen). Jag tycker dock det är stor skillnad att ha egen häst och man märker hur lite man egentligen kan... Som tur är har jag duktigt folk i stallet och uppfödaren till min häst att fråga om råd medans jag själv lär mig mer.

5000 kr, han var sex dagar gammal :D .

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv..
Superrik? Ehm, inte direkt, jag har prioriterat bort i princip alla nöjen för att kunna ha min pålle här, men det är det värt! Bor väl relativt billigt för att vara Uppsala (tror jag?) 2600 kr/mån, då ingår bredband, telefonabonnemang och alla tänkbara TV-kanaler, 9 månaders hyra (eftersom jag åker hem och bor där på sommaren).

Undrar mestadels om er som bor nära storstäder.. eftersom det är lite andra priser här.
Uppsala räknas väl som storstad? (tycker jag iaf, som kommer från en liten håla :p ).

Ja uppsala är inte billigt.. iaf inte att bo men en riktigt mysig stad. skulle själv kunna tänka mig flytta dit. Mitt ex bor där! Själv bor jag i sthlm.. och vad jag vet så är Sthlm/uppsala i prinicip samma prisklasser.. om man nu bortser från Södermalm och Östermalm.. där kostar fan lägenheterna 35-45000 per kvadratmeter.. :devil:

Tack för ditt svar iaf.. men hur fasiken få du råd med försäkring och veterinärvård? lär ju vara dubbelt så dyrt som hund.. vad ligger självrisken på ca?

Har haft häst sedan -99, har även varit medryttare. Är född -63 och ridit sedan jag var 6 år gammal, men har ändå lärt mig jättemycket sedan jag skaffade EGEN häst.

Just nu har jag 2 pållar, 1 halvblod och 1 shettis. Tillsammans kostar de cirka 2000 kr i månaden i mat, hovslagare, försäkring.

Jag har stall hemma. Byggde kallstall i befintlig loge för 3 år sedan, vilket gick på 12 000 kr. Röjde ett gammal foderrum i uthuset som fick bli sadelkammare. Det som kostar är värmen på vintern till sadelkammaren, vilket är cirka 300 kr/månad under vintern.

Tidigare var jag inackorderad och betalade cirka 900 kr/månad för en box, strö, foder,hovslagare, försäkring tillkom. Sparar lite pengar på att ha hästen hemma eftersom jag var tvungen att skaffa sällskapet (shettis). Men fördrar att ha stall hemma än att stå inackorderad. Så jag är i stallet varje dag, rider varannan dag. Men det ska mockas, fixas mat, göras rent krubbor och vattenhinkar. Sedan ska det hämtas hö och strö. Och man behöver kolla över staketet mellan jämna mellanrum. Min man är inte speciellt hästintresserad, man jag har god hjälp av honom när det gäller de fysiskt tunga momenten. Likaså att hjälpa till med fodringa och in- och utsläpp. Annars är jag ju själv hela tiden.

Vi (jag och min man) bor i en villa på landet, med hyfsad stor trädgårdstomt, vi har alltså inte jordbruksfastighet. Får dock hyra sommarbete av en granne, eftersom jag bara har en rasthage på cirka 1000 kvm.

Är låginkomsttagare, även min man är låginkomsttagare. Men det funkar att ha häst. Handlar om prioritering. Det jag lägger ner på hästarna varje månad, vet jag folk som lägger ner på ett par krogbesök, eller röker upp på en månad. Andra gör ett par resor utomlands per år.

Så det handlar helt och hållet om vilka val man vill göra. För mig är det ingen uppoffring att skippa kroglivet t ex :D

/Lizzie

Vad jobbar ni med? heltid/deltid?
Jag är statsanställd och jobbar heltid enligt lista (rullande schema).

Vi har hästarna hemma på vår egen gård

Flera gånger om dagen

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? hur länge hade ni ridit?
När jag köpte min första häst hade jag ridit i över 30 år, så jag tror jag kunde en hel del om hästar redan då.

kan ni allt om hästens sjukdommar osv? plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet?
Jag kan inte allt, men jag har lärt mej mycket under de sex år jag haft egen häst

Två av dem kostade 15000 kr/st, den tredje fick vi

Immer

Jobbar inom kommunpsykiatrin i en grannkommun. Heltid + lite till blir det...

Har eget stall, beten och hö. Köper kraftfoder, hovslagaren, veterinär m.m blir väl i runda slängar 500-600 i månaden + försäkring...

Nu är det bete så det är inget "stallpyssel" men när dom är hemma blir det ju varje dag, minst morgon och kväll när dom är installade...

Har växt upp med häst och familjen är en s.k. hästfamilj så det ligger lite i generna. Ridit sen jag var 3. Man kan aldrig "allt" men jag tar reda på allt nytt som man kommer på och följer forskningen så gott det går...

25.000:-, för en åring...hon är nu 3 år. + att jag lånat en mage och den ungen (som föds i juni, förhoppningsvis utan besvär) är jag väl uppe i ca 15.000:- nu för...

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv..
Nej, jag är inte jätterik men jag prioriterar vissa saker och hästarna är en av dom sakerna.

Uppväxt i en förort till STHLM men bor nu i södra småland...efter att ha haft ett mellanspel på 23 år i Hälsingland...inte i någon storstadsregion numer (aldrig mer)...

Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid?
Delad ekonomi med min sambo, han betonglärling och jag slaktare, vi båda jobbar heltid. Jag kommer jobba fram till v.34 då ska jag vara ledig innan förlossning och sen ska jag vara mammaledig ett bra tag :D

1.600:- är stallhyran på, då ingår torv och 8kg hö/dagen sen får jag betala extra för höt, brukar aldrig bli över 2.000:- (har ett fullblod som måste ha mycket hö) sen köper jag ju kraftfoder och allat annat. Den här månaden har hon dessutom skadat sig så just nu halva månaden ungefär, har hon kostat mig över 6.000:- :eek:

Köpte henne i Augusti och då var jag i stallet i princip varje dag, brukar göra upp med stallägaren om de ska bort t.ex. så kvällsfodrar jag och hon mockar åt mig när jag inte kan åka dit, nu har jag en medryttare som är där 2-3 dagar/veckan.

Började på ridskola 1994 och gick hästhållning på gymnasiet, har b.la tappskokompitens, är ungdomsledare och diplomerad hästskötare. Så jag vågar säga att jag kan en hel del om foder, sjukdomar ect.

32.500:-

Vi är bara 21 år :angel: Bor 2,5 mil utanför Uppsala och det är ca 1 mil till stallet. Det är nybyggt och hos en privat person. Vi bor i villa som visseligen är billigare än att bo i lägenhet i stan, men så åker vi nästan över 400mil/månaden med en ny bil som inte var billig och som drar strax under litern.
Jag tycker inte hästen kostar, utan allt runt ikring, man måste köpa nytt tcäke, ett snygg schabark man hittade, nya benskydd och så kan de gå och göra illa sig, min trampade sig i karleden och det blev 4 stygn, vips 2.300:- sen är inte direkt kompresser och lindor billiga!

Jobbar på ett stort privatföretag, lägger mina arbetstider själv. Blir ofta upp mot 60h/vecka :(

Hur mycket betalar ni för er häst i månaden?
Min häst kostar i stall kostnad 1700 kr i månaden, står tillsammans med ett gäng likasinnade och driver stallet som ett kollektiv, har dock alla bekvämligheter med manege, spolspilta med varmvatten m.m.

Hur ofta är ni i stallet? en eller två ggr /dag, vissa dagar morgonfodrar jag och släpper ut, åker till jobbet och kommer tillbaka och rider på kvällen

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? Nu är jag inne på min tredje egna häst, hade innan första hästen arbetat som ridlärare, så ja jag tycker jag hade kunskapen som krävdes men man lär sig fortfarande.

60 000 kr för en tre åring

/b

- Jag jobbar heltid, 7-16.

- 750 kr kallhyra, sedan köper vi eget foder. Brukar bli snitt på ca 12-1500 kr

- Jag är där mellan 7 och 5 dagar, min mamma hjälper mig när jag inte kan.

- Hade ridit 5 år innan hästen inköptes. Kunde ganska mycket då vi fått bra teori på ridskolan. Läste mycket böcker och frågade kunnigt folk under tiden också. Man lär sig mycket under tiden, men man bör vara öppen för kunskapen.

- 30 000 kr för första hästen.

Jobbar heltid + lite mera.

Betalar ca 1800:- Ingår då torv, in/utsläpp vardagar, fodringar vardagar, hö, havre, mineraler.

Varje dag.

Jag har ridit i 8 år. Lärde mig mycket innan jag köpte egen häst, då jag var hästskötare åt privathästar. Men givetvis mer när man har egen häst.

Jag har haft många men nuvarande kostade 35'

Vad jobbar ni med? heltid/deltid? Ft heltid i stall, men blir säljare på heltid nästa vecka.

Hur mycket betalar ni för er häst i månaden? helinakrodering? Ca 3500:-. Ej helinack, mockar och gör mat själv.

Hur ofta är ni i stallet? varje dag eller några ggr i veckan? Varje dag.

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? hur länge hade ni ridit? kan ni allt om hästens sjukdommar osv? plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet? Haft häst sen jag var unge. Det man kan lär man sig efterhand, men efter 25 år med häst kan man fortfarande inte ett skit känns det som..

8000:- för den sista.

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv.. ;) Bor hemma hos mamma.

Undrar mestadels om er som bor nära storstäder.. eftersom det är lite andra priser här. 2, 5 mil från sthlm.

Jag skriver lite för en tidning då och då. Inga fasta arbetstider, det brukar bli kanske 3-4 texter/månad.

Strax över 1000 kr varje månad. 500 av dem är för kallhyra.

Jag släpper in alla stallets hästar (3 st) varje kväll, annars brukar jag åka upp och rida/köra varannan dag.

Jag sysslar med trav och hade väl 5-6 års erfarenhet. Jag kan verkligen inte allt om foder, sjukdomar yada yada yada. Grunderna har suttit från början, men resten lär jag mig efterhand. Är ju inte så svårt att ringa och fråga veterinär och andra människor om man nu är orolig över något.

Inte ett öre.

Sak samma.. Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid? Jag jobbar natt heltid som taxichaufför.

Hur mycket betalar ni för er häst i månaden? helinakrodering?Har två hästar och betalar totalt 1.200:-/månad i kallhyra. Får hö gratis hemifrån ochhalm av min pojkväns föräldrar.

Hur ofta är ni i stallet? varje dag eller några ggr i veckan? Är där varje dag!

Hur mycket kunde ni om häst då ni köpte? Min första häst fick jag när jag var fjorton år. Då hade jag ridit på ridskola sen jag var åtta.
Kan ni allt om hästens sjukdommar osv?Allt kan man ju inte ;) , men man lär sig hela tiden!
plugga ni på innan eller har det lärts med tiden under själva hästägeriet? Då kunde jag väl inte så mycket, mn jag har gått hästlinje på gymnasiet och jobbat en hel del i olika stall.

Hur mycket betalade ni för eran pålle i inköp? Första hästen kostade 30.000:-.

Arbetar heltid på en förskola.

Står i ett billigt stall, där det finns upplyst ridbana, inget ridhus. Betalar 1400, då ingår halm och hö, morgonfodring, utsläpp och lunch vardagar, resten delar vi åtta inackorderingar på.

Är oftast i stallet 6 dagar i veckan. Jag har bytt med en annan i stallet så hon mockar och fixar mat till min häst på måndagar och jag fixar hennes häst på torsdagar. Det är rätt skönt med en ledig dag från stallet.

Har haft egen häst sedan jag var 12 år (är 28), kan knappast påstå att jag kan allt om hästens sjukdomar, är ju inte veterinär ;) men visst lär man sig mer och mer... Har dock haft turen att ha haft relativt friska hästar och få veterinärbesök genom åren!

Nuvarande kostade 40 000

Nu är jag inte ensamstående utan har en underbar sambo som bidrar med sin ekonomi, annars är det tveksamt om jag skulle ha råd, jo det skulle jag nog om jag bodde i en väldigt billig lägenhet!

Jobbar heltid och ibland extra på mitt gamla jobb.

3300 kr och då ingår allt.

Är där 2-3 ggr i veckan (unghäst 2 år)

Hade ridit ca 5 år på ridskola sen efter uppehåll blivit medryttare på min kompis häst. Bodde då på landet och insåg att jag skulle kunna ha råd att ha häst då det är lite andra priser än i storstan :crazy: Hon som jag hyrde in mig hos var förövrigt veterinär så jag kände mig trygg att ha hästen där då jag kunde få svar på diverse funderingar. Hade aldrig vågat skaffa häst utan hästkunniga personer i min närhet.

Senaste pållan 30 000 kr (köptes som åring)

Superrik vore synd att säga :D men jag har tur och får lite hjälp från mina föräldrar. Det går runt iaf (för det mesta, handlar ju om prioriteringar)

Det ÄR dyrt i storstäder, särskilt i Sthlm. Nu har jag 3,5 mil till stallet :( Men jag kommer flytta henne närmre om nåt år då hon är inriden och då kommer stallhyran att bli mellan 4200 och 6000 beroende på var jag väljer att ställa henne...

Glömde skriva, jobbar som sjuksköterska.

Jag är nu nyfiken på er som har häst och får hela ekonomin, boende etc att gå ihop. Vad jobbar ni med? heltid/deltid?
Min mamma betalar allt förutom 500:- / månad som jag bidrar med från studiebidraget (1050:-) Men hon jobbar heltid, enhetschef i handikapsomsorgen.

Under vintern har vi betalat 550:- i stallhyra.
Sen blir det mer pengar efter som foder m.m ska till.
men det brukar bli runt 3000:- i månaden + försäkring på 700:-

Varje dag

Jag har haft häst sen jag var liten så jag har lärt mig allt jag kan under tiden :P

40000

Undrar mestadels om er som bor nära storstäder.. eftersom det är lite andra priser här. Jag bor inte nära någon storstad, men hoppas de går bra att jag skrev ändå :banana:

Min pålle är inte speciellt högt livförsäkrad, premien ligger på 1943 kr/år och de pengarna tar jag från sparkontot som består av pengarna från sommarjobbet. Har en självrisk på 2800 kr har jag för mig.
Om hästen blir sjuk så blir det ju problem, då finns inte en chans att jag klarar ut det ekonomiskt själv. Hade jag inte haft underbara föräldrar och pojkvän :bow: som ställer upp med pengar i krissituationer hade jag inte vågat ha häst som jag lever nu.

Kul att veta.. Själv är jag ingen hästägare men skall i senare liv köpa häst.. En dröm jag alltid velat göra.

jobbar som montör heltid

står i ett kollektivstall så 600kr i kallhyra + mat

minst en gång om dagen

inte mycket, jag var elva och hade ridit på ridskola i tre år. det mesta har jag lärt mig efterhand.

mamma betalade min första, han kostade 15000kr och min nuvarande arab köpte jag för 25000kr.

Massor med frågor.. men jag är nyfiken!! Vill veta om alla hästägare är superrika eller om det är vanliga tjejer/killar med normalt jobb, lgh osv.. ;)

jag är verkligen inte rik! har precis byggt nytt hus och lägger alla pengarna på boende och min häst typ... men har ju en sambo som betalar hälften av husutgifterna.

nu bor jag inte så nära storstad men ca 7 mil från göteborg men svarar ändå :smirk:

komunal anställd 100%
ca. 1000kr i foderkostnader,försäkring 600, skoning300,mm . Hästen hoss mamma och hon sköter det mästa och jag slipper hyra.

Nästan varje dag utom när jag jobbar heldagar 8-22. då tar mamma mockning (6ggr/månad). Jga har rätt mycket ledigtid annars då jag väler att jobba så. man gör rätt många timma på kort tid=mer tid till hästen.

Kunde nog relativt mycket. Det jag inte vet tar jag reda på och lär mig med erfarenheter under tidens gång. Har alltid hafthästkunniga runt mig och började med låne och foderhästar.

senast häst kostade 30 tusen men jag gjorde ett klipp:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 631
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Hej! Skriver under anonymt nick. Jag och sambon är i princip helt inställda på att vi vill ha barn, problemet är det där att tiden...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 752
Senast: Kilauea
·
S
Ekonomi & Juridik Och hur ser eran ekonomi ut? Hur mycket pengar måste man egentligen ha för att ha råd med häst i exp-vis stockholm? Nu menar jag inte i...
2
Svar
39
· Visningar
4 072
Z
Hästmänniskan En nyfiken fråga bara.. hur mycket betalar ni för eran häst i exp-vis sthlm? verkar ju som de flesta stallhyrorna är dyra om man vill ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 147
Senast: Ia4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel