PRE är helt underbara hästar! Min är pigg och framåt, men inte stressad eller stirrig. Han är väldigt glad och positiv och arbetsvillig! Och väldigt social och trevlig, nyfiken och intresserad, men inte bufflig.
Han får i stort sett inget kraftfoder, bara ett par dl havre för att ha något att blanda mineralerna i, han har fri tillgång på hö (i småmaskiga nät) och han är något rund, men inte överviktig så det är risk för fång eller så. PRE brukar vara väldigt lättfödda så jag trodde inte det skulle gå att ha fri tillgång, men det har funkat bra, dock går han ner i vikt på sommaren och brukar vara mager i augusti. Verkar som han har lite svårt att tillgodogöra sig näringen i färskt gräs, samtidigt som det färska gräset är så gott så han väljer att äta det istället för höet.
Han går barfota och har fantastiskt fina hovar! Hovslagaren berömmer dem varje gång; bra form, bra vinklar, bra hovkvalité, sliter hovarna jämnt. Han har lite tendens till sommareksem i mankammen, men med flugtäcke på de dagar som knotten är som värst så klarar han sig utan symptom. Han går på lösdrift och det var också något som jag var lite orolig för i början, han är ju född i Spanien, så jag var inte säker på om han skulle fixa kylan här uppe i norr, men han har aldrig visat några tecken på att frysa. (Dock är ju matte lite frusen, så är det kallare än -15 eller om det är runt nollan och regn så får han täcke på.)
Han är väldigt lättlärd och har väldigt lätt för sig, så man får vara försiktig så man inte går för fort fram. Han har en riktigt bra trav och en helt underbar galopp! Hoppar med riktigt bra teknik också, men vi har inte hoppat särskilt högt eftersom matte är hopprädd. Han var även lätt att köra in.