Ni sadelkunniga!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _otursbarn_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 893
O

_otursbarn_

NU behöver jag er hjälp!
Har gått å köpt mig en häst ( om han nu går genom besiktningen).
Men problemet är nu... jag har ingen sadel till honom!

Han är en arab, kraftig med rel kort rygg.
Ryggen är ganska rak och har väldigt låg manke.

Vet ni nåt bra märke som inte kostar skjortan att köpa begagnat, inte mer än 7000?

Sv: Ni sadelkunniga!

Hopp, dressyr eller allround? Eller western kanske?

hah oj det kasnke är bra att skriva ja ;) :o

hoppsadel.. :p

Finns många trådar av alexandra_W om detta, fråga henne hon är expertpå det!

Panter skrev:
Finns många trådar av alexandra_W om detta, fråga henne hon är expertpå det!

Nä, för Alexandras häst har hög manke vilket blir problem då de flesta vida sadlar är gjorda för hästar med låg manke.

En sadel som ligger bra på min häst med liknande rygg som din arab är Griffin Robert Whitaker hoppsadel med vid bom. Om man gillar syntet förstås, kostar ju inte mer än knappt 4000 ny och det är en bra sadel som ger bra stöd.

Sedan finns det ju Globus, Knights, Zaldi Star, vissa stübbenmodeller, Albion etc som har rätt raka bommar, går att hitta begagnade för bra priser. Globus och Knights är ju inte så farligt dyra nya heller.

Lycka till i sadeldjungeln!

vad det är för material är inte såå viktigt.. visst läder är snyggare men huvudsaken att den passar hästen:)

Stubben Artus, Siegfried CS, Scandica CS
Globus Esperanza
Albion k2 hopp
Zaldi Star (alla de andra Zaldi hoppsadlarna är mer böjda i bommen)

Ta ut en diplomerad sadelutprovare, dom brukar ha sadlar för alla plånböcker. Det blir oftast rätt sadel också ;)

klart att jag kommer ta ut en sadelprovare.. men det är bra att själv veta vilka sadlar som kan tänkas passa:) Det dumma här är bara att jag inte vet något bra sadelmakare.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka