ni med varmblod som rider western..

Sv: ni med varmblod som rider western..

Jag kan väll börja jag då...

Har en valack född -98
tog hem honom våren -04 och rid in honom sommaren -04.
Var på första tävlingen sommaren -05 när jag var mycket nöjd med hans prestationer! :bump:
Under vintern 05/06 var det hård träning som gällde och kommande tävlingssessong gick som på en dans. Tog vår första 1:a placering, som var i Versatile Horse på C-nivå, där jag slog mina tre tränare jag har haft! (alla med duktiga quartrar) :banana: Var även med på SQHA/AQHA's Ride Camp där jag fick otroligt bra med hjälp från de duktiga amerikanarna...
Sommaren som var nu kunde jag knapt drömma om att den skulle vara så bra! Började med en tälving i juni där jag tog och vann två klasser, Trail och Vestalite Horse (båda C-täving) och med tre andra kanonplaceringar i Reining, Western Riding och Western Hosemanship. Nästa tävling var en D-tävling där vi vann en Western Horsemanship och en Reining och hästen gick verkligen som en klocka!
Därefter var det dags för denna års SQHA/AQHA's Ride Camp och även detta år gav det oss ortoligt bra med hjälp och tränarna tyckte verkligen om honom.
De kommande två tävlingarna som var kvar för oss under året presterade vi också kanonbra, visserligen inga första placeringar men en häst som har gjort sitt bästa. Vi tävlar ändå på C-nivå och kommer för det mesta två, tre eller fyra bland 7-15 ekipage.
Nu under vintern tränar vi för fullt och ska förhoppningsvis tävla på stång till sommaren och ska nog även ställa upp på någon B-tävling. Bara jag får till byterna (behövs visserligen inte men skulle vara grymt skoj)

Lite bilder på oss också:
11394580.jpg

13981550.jpg

13981345.jpg

(Foto: Thornbird)
15394315.jpg

Sto f. 91. Riden western till och från sedan 2001. Tävlad under 2007. Duktig i Trail.

tiara24.jpg

Senast ändrad:

Jag har inte tävlat än med min nuvarande häst..

Men sto född 02.
Namn: Scratch eller "Bääs"...

Köpte henne 04..
http://www.pixbox.se/pic_show_id14213214.html
Lusig o kvar med sin mor Delarenta. Inga papper. Och så gott som ohanterad.

Red in henne 05
http://www.pixbox.se/pic_show_id16055513.html
Viket var rena drömmen då jag aldrig mött en så lätt häst som accepterar allt jag hittar på med henne..

Idag är hon i rätt ok form och arbetsvillig. Och vi har skitkul på varenda ridtur..

http://www.pixbox.se/pic_show_id14117997.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id14117995.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id14117994.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id15542077.html

Jag har ridit western med min Petroff Ali i några år nu, och sedan dess har han blivit en mycket bättre ridhäst.
Han är nu 17 år, jag köpte honom som 10-åring. Han var då riden i ca 2 år, men endast grunder som skritt, trav och att stanna och svänga. Galoppera kunde han om man slängtravade och gungade fram honom i galopp...

Jag har provat på både trav, dressyr och hoppning med honom, men han fungerade inte alls och är var dessutom rädd för hinder. Så för några år sedan blev jag intresserad av western och tänkte prova med min häst. Och det ångrar jag inte! :D
Under alla år jag har haft honom (7 år) så har jag kämpat för att få till hans vänstergalopp, och många gånger har jag lessnat och varit beredd att ge upp. Men i våras inträffade en smärre mirakel, han tog faktiskt vänster galopp så pass bra så jag vågade prova att tävla med honom.

Så i somras tävlade vi reining och western riding för första gången. I första reiningen blev vi 8:a och i andra tävlingen blev vi 6:a. I western ridingen blev vi oplacerade första gången (många startande), och i andra blev vi diskade (glömde ta av benskydden)...
Jag kämpar fortfarande med hans vänstergalopp, men den blir sakta men säkert lite bättre. Det är mest fattnigarna han har problem med.

Roffsen är för övrigt en väldigt personlig häst med lite humör, och han har inte haft det lätt i livet då han har råkat ut för misshandel bl.a. Han kan ha lite svårt att lita på folk ibland, men vi har vuxit ihop och mig litar han på mer och mer. Han är min själsfrände och min stora kärlek! :love:

Jag kan också sälla mig till skalan av westernryttare med varmblod :D.

Har ett 18 årigt travsto som jag haft i 8 år. Hade karriär bakom sig som travhäst men efter det mest fungerat som skogs/fritidshäst innan jag fick henne.
Vi började med att rida dressyr och lite hoppning. Dressyren var det som låg oss närmast om hjärtat (både på mig och häst) men vi har bara tävlat i det en gång.
Hoppning har vi tävlat desto mer och haft det som en kul omväxling. Vi höll som mest på "höjderna" 50-70 cm men som sagt, vi gjorde det bara för omväxling och för att det var kul.

2005 kom vi i kontakt med westernridningen genom att jag och en kompis åkte till HC för att dansa linedance. Givetvis helt ovetandes om att det var just den helgen Ranch Horse Classic var.
Behöver jag tala om att det inte blev så mycket dansande :D.
Vi höll oss mest nere på arenan vid tävlingarna....och sedan var det kört.

När vi kom hem fick vi kontakt med en duktig problem/unghästhanterare och sedan har det bara fortsatt.
Tyvärr fick min häst problem under det året och även 2006 av diverse skador och sjukdomar så vi kom inte igång riktigt förrän i januari nu 2007. Under året som gått har vi utvecklats jättemycket tillsammans och har väl totalt varit på 5-6 tävlingar tillsammans.
Vi har mest tävlat i pleasure och trail (bara WoT klasser dock) men också provat horsemanship och trail at halter.
Det har gått kanonbra och vi har placerat oss varenda gång och vunnit två gånger (pleasure).

Tyvärr har hon pålagringar i båda bakknäna som gör att vi inte riktigt kan utöva så mycket som vi önskar och också därav inga grenar/klasser med galopp i.
Ju mer hon rids, desto bättre blir hennes knän men tyvärr så finns det som sagt begränsningar.

Nu har jag en till häst som jag ska satsa mer på nästkommande år för jag vill utvecklas mera och kunna börja tävla openklasser men söker medryttare för fullt så hon fortfarande kan komma ut på banorna då hon tycker det är så roligt.

I vilket fall som helst så är hon alltid häst nr. 1 för mig och självklart kommer jag fortsätta rida henne också.

Lite bilder(tyvärr inte bästa kvaliteten på några av dom)

magari7.jpg

IM000606.jpg

I363503W364H546V20070504T190814Z.jpg

IM000828.jpg

*putt, putt*

vet att det finns fler varmblodstravare här på westernfronten, så se till att komma fram med bilder och info om dem nu! :banana:

Namn: Funny Flyer "Fanny"
Född: 2002
Färg: Ljusbrun

Jag köpte henne i juni 2007, av hennes uppfödare. Då hade hon gått på travet och kommit bra på premieloppet, hon var en duktig häst när det begav sej, men hon fick en skada så han lät henne stå i en hage i 1 år. Ingen kärlek, inte ens borstad! Så kom jag och blev kär :love:
Så jag köpte henne, då var hon väldigt ledsen, deprimerad och stressad av att helt plötsligt ha någon mening med livet.
jag har nu haft henne sen mars 2007 och jobbat upp henne, red in henne i augusti i år, en lugnare häst får man leta efter, jag satt upp och så gick vi, inget tjabb där inte. det gick jätte bra. visste inte först om det var klassisk eller western jag ville satsa på, men nu vet både jag och Fanny att det är western vi vill pyssla med.

har tyvärr inga ridbilder.... bara inridningsbilder. klassisk.

Åh mysig historia, räddaren i nöden ;)
Min skulle slaktas när jag fick hem henne stället, och eftersom hon nästan inte gjort nått i sitt liv gav jag henne en chans och skulle saden sälja henne när hon var inriden. Nu har jag haft henne 2 år och skall betäcka henne till våren :)
t74947_1196244766.jpg

Senast ändrad:

Jag har visserligen en korsning, men jag tycker ändå att det är mycket varmblod i henne... :angel:
Neha heter min dam, och är undan ett varmblod, och efter ett halvblod. Hon är 8 år, och har precis blivit min.
Hon är väldigt duktig, inriktad på reining. Dock har hon en egen vilja, och kan tidsvis (allt för ofta... :angel:) vara något oerhört bitchig!

När hon sköter sig, är hon hur go som helst - helt underbar! Men när hon är på dåligt humör och vill testa mamma - då jäääklar... :crazy:

Testar om jag får in en bild, annars: http://www.neha.zoomin.se

Det gick inte, så kolla hemsidan.. ;)

kan tyvärr inte se den där heller... :cry: kanske är fel på min data.. :(

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 848
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V