Ni med två hundar..

Sv: Ni med två hundar..

Jag en hund. Sambon en hund. Mattes hund och husses hund. Inga problem. Jag fik knappt peta på mattes hund (tik) första halvåret. Hon gillade inte det manliga släktet p g a förra husse.

Men det gick det med till slut. Jag hade alltid min första hund som speciell även om hund 2, 3 och slutligen 4 också var speciella. Var och en på sitt sätt. Första hunden var speciell för att den var just första hunden. De övriga kan jag inte rangordna och säga att en varit bättre än en annan. Alla har sina sidor.

Samma sak när det gäller reaktionerna. Alla är individer och tar en utökning av flocken på olika sätt. Men det hela har väl till slut gått bra även om vi fått kämpa en del. Men det blir väl så om man föser i hop vuxna hundar där det finns starka åsikter om hur det skall vara. Envisa hundar är bra.... men inte alltid.

För tillfället så finns det 3 hundar i flocken och som du kanske sett så har vi vissa problem med främst en av dem. Men jag gillar honom inte speciellt mycket mindre för det. Han har sin charm han med. Men det är klart.... Våra gammel-vovvar har man ju av naturliga skäl ett lite mer speciellt förhållande till. Det blir väl så med åren.

För mig är Kelpie en vallhund. Kanske man ska säga "Working Kelpie" som jag tycker då. Men jag vet att det finns en gren som inte lämpar sig för vall och de kör bruksspåret i stället. ;)

Kelpie för mig heter ju inte längre Kelpie heller. De bytte ju namn på rasen.

Ville bara retas lite. ;)

Sony skrev:
För mig är Kelpie en vallhund. Kanske man ska säga "Working Kelpie" som jag tycker då. Men jag vet att det finns en gren som inte lämpar sig för vall och de kör bruksspåret i stället. ;)

Kelpie för mig heter ju inte längre Kelpie heller. De bytte ju namn på rasen.

Ville bara retas lite. ;)
Haha, nu var du lurig! :D

Working Kelpie, ska skaffa mig en sådan när jag bor på Skottland med 353 st får!

Men icke, Kelpien har jag lyckas stryka ur listan! Om det går enligt planerna kanske det dyker upp en ny familjemedlem i April.

Aliide skrev:
Berätta allt ni som har två hundar!
Hur tänkte ni när ni skaffade den andra hunden?
Hur reagerade dom båda?
Har din kärlek till första hunden förändrats?
Vad känner du för din andra hund?

*Vi tänkte först och främst att den vi redan hade var så underbar att vi ville ha ytterligare en av samma ras. Sen ville vi att den första skulle ha en kompis :love: Vi har två hanhundar, 5 och 9 år gamla.
*Dom är bästisar, bråkar ibland dock sällan. Leker ihop och putsar på varandra :) :bow:
*Älskar honom fortfarande på ett lite annorlunda sätt än den yngre hunden, har alltid gjort det. Den första hunden är allt något alldeles extra och man har den där lilla speciella känslan för honom :love:
*Jag älskar honom precis lika mycket som den gamla, bara på ett något annorlunda sätt. Med den gamla hunden känner man mer att han är ens bästa kompis, den yngre hunden är mer som min bebis :D

Känslan jag har för de bägge är verkligen något så innerligt att det inte går att beskriva med ord vad jag älskar dem :love: Precis lika mkt som min tvåbenta familj älskar jag dom fyrbenta.

Aliide skrev:
Haha, nu var du lurig! :D

Working Kelpie, ska skaffa mig en sådan när jag bor på Skottland med 353 st får!

Eller kanske ännu hellre ett antal "nöt". Nog för att den säkert vallar även får, men jag har fått för mig att den är bättre på nöt än får.

För övrigt håller jag med dig. Man måste ha tillgång på djur för att kunna hålla sig med vallhund. Annars blir det bara så fel.

Sony skrev:
Eller kanske ännu hellre ett antal "nöt". Nog för att den säkert vallar även får, men jag har fått för mig att den är bättre på nöt än får.

För övrigt håller jag med dig. Man måste ha tillgång på djur för att kunna hålla sig med vallhund. Annars blir det bara så fel.

Jo jag har också fått för mig att WK jobbar bättre på nöt. De verkar lite tuffa för ett gäng skygga får.

Sen håller jag till stor del med, en vallhund är en vallhund av en anledning. Men allt beror också på anlaget av vallet. Min hund är ju i vallhundgruppen men skulle inte fixa att valla.

Jo, men är hunden i den ras-gruppen så finns ju oftast en del anlag i botten. Allt beroende på linjer och individ. Bara så man har det med i beräkningarna. En del verkar tro att bara för att hunden nu inte är avlad för vallning så finns inte heller några vallegenskaper kvar. Nu tror jag inte ett dugg på att detta gäller dig, jag ville bara ta upp det rent allmänt.

Apropå mer eller mindre osanolika vallare. Vi har haft en Schäfer som iofs inte vallar som en riktig vallhund, men som samlar i hop en större skock nöt och driver dem ur hagen och in mot lagårn i samlad grupp. Visserligen är ju Schäfern en "herdehund", men när såg man någon senast som vallade djur?

Jag har mer än två hundar men hoppas att det går bra ändå.

När jag var fyra år fick vi en hund som nu heter Rambo, och jag har många minnen av honom, och jag vet inte vad jag ska göra när han inte längre finns vid min sida. Vi har alltid haft alla hundar utomhus, förutom Rambo och han var inte van vid någon annan hund i huset. Men för 1 och ett halvt år sedan fick vi en köpte vi en annan hund, Fixa, hon på bilden, och först var det lite jobbigt tyckte han, för hon var ju en valp och skulle leka hela tiden. Och eftersom hon behövde mycket tid blev han nog ganska avundsjuk, han blev lite tjurigare och så. Men nu efter 2 år så blir han orolig när han inte vet vart hon är, visst att de ryker ihop ibland, men när man ryter till på dem slutar de, och efter en liten stund är de bästisar igen. Men Fixa hon är en liten krigare så hon försöker att bli högst i rang av dem nu, men han bryr sig inte så mycket, han tar det mest på skoj, men när han blir irriterad så säger han ifrån.

Och jag kan garentera dig att jag älskar min Rambo, men eftersom Fixa är min egen så älskar jag henne med, men Rambo är min "barndomskamrat" så jag kommer alltid att älska honom mest. ;P

Alla hundar reagerar olika på det, om det kommer en ny hund till huset, men jag tror att det går oftast bra, så jag tipsar dig om det.

Just nu har jag två hundar!!! Fast den ena går jag ut med några gånger i veckan för grannarna är på semester i USA.. haha..

Vi har alltid haft två hundar när jag växte upp. Därför tyckte jag att det var "självklart" att skaffa en hund till som sällskap när vår var tik var 1-2 år, men nej. Det gick inte alls. Det var visserligen en vuxen tik jag tog på prov, men de slogs så att man inte kunde lämna dem. Insåg att min hund inte vill ha något hundsällskap på gården utan vill vara ensam hund. Poängen med två hundar var att de skulle ha glädje av varandra, annars får det vara. Kanske hittar vi en hund som passar vår en dag annars får hon förbli ensam.

Skulle tro att valp är en mkt bättre lösning. Då kan den äldre få vara med och fostra den från början och det mesta blir nog lättare mellan de två.

Vi har nu en motsvarande situation som du hade men kanske inte fullt lika allvarlig (se annan tråd). Men skulle jag göra om valet så hade det nog blivit en valp i huset i stället för en unghund.

Sony skrev:
Skulle tro att valp är en mkt bättre lösning. Då kan den äldre få vara med och fostra den från början och det mesta blir nog lättare mellan de två.

Håller helt med!

En unghund kommer redan från första dagen försöka sätta sig i högst rang. Men om du har en valp, och den äldre hundarna får hjälpa till att uppfostra den, kommer den att se sin plats, för ett tag. Sen kommer den äldre hunden att vänja sig vid att valpen kommer att stanna. Kankse de bli bästisa :D

vi har pratat lite om att skaffa en till hund. men iom att vår enda hund blir avundsjuk när vi klappar katten och också måste få gos då så har vi avstått. inte enbart därför givetvis, men det har spelat in eftersom han gärna vill vara ensam med sin ursprungliga flock.

hade varit skitkul med en till hund, men samtidigt vill jag lägga all min kärlek på en och få honom att må så bra som möjligt! två hundar får det bli en annan gång i livet!

lycka till med dina om du skaffar en till!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama