Ni med två hundar..

Aliide

Trådstartare
Jag har som många vet mycket planer kring ännu en hund. Denna gång en tik av rasen Kelpie :love: Jag vet att jag klarar av ännu en hund tidsmässigt och ekonomiskt. Men jag är så.. ja.. jag vill verkligen ha en till hund. Men jag är lite rädd för.. kan inte ens förklara :crazy: Hur blir ens relation till den första hunden?

Berätta allt ni som har två hundar!
Hur tänkte ni när ni skaffade den andra hunden?
Hur reagerade dom båda?
Har din kärlek till första hunden förändrats?
Vad känner du för din andra hund?

Sv: Ni med två hundar..

Första hunden kommer alltid att vara mkt speciell, precis som med första barnet. Andra hunden blir som en lillasyster, första hunden blir avis och alla tycker den lilla är sötast, ett fåtal lojala vänner håller sig till att första hunden är ändå sötast.

Nu ska vi ju också skaffa en hund till, det kan aldrig bli som med första, inte ens som med andra, då de är så olika som individer, man blir liksom tudelad i vad man tycker, för man tycker verkligen olika mkt om dem, men på olika sätt, det förstod du precis va :angel: :D

Aliide skrev:
Jag har som många vet mycket planer kring ännu en hund. Denna gång en tik av rasen Kelpie :love: Jag vet att jag klarar av ännu en hund tidsmässigt och ekonomiskt. Men jag är så.. ja.. jag vill verkligen ha en till hund. Men jag är lite rädd för.. kan inte ens förklara :crazy: Hur blir ens relation till den första hunden?

Berätta allt ni som har två hundar!
Hur reagerade dom båda?

Vi har två rottisar, en hane och en tik. Båda är omplaceringar.
Vi tänkte som så att har vi en rottis så kan vi lika gärna ha två.
Det var lek,stoj och bus från första stunden. Dom trivdes med varandra.
Nej,vår kärlek har inte förändrats till den första hunden.
För tiken(som vi tog sist) känner vi likadant som för hannen :love:

Hugo har alltid störst plats i mitt hjärta,
han är min absolut bästa vän :love:

Joker är ju Mats hund, och det visar han på alla sätt han kan.
(hunden alltså :p )
Visst är Joker och jag "nära" men inte på långa vägar som med
Hugo.

Vi hade ju varsin vovve med oss i förhållandet,
så vi skaffade inte en till.

Dom var ganska coola båda två.
Det är Joker som har lite problem med Hugo,
och Hugo blir gärna lite sniken när det gäller ben/mat

Jag är nog ännu kärare i Hugo än vad jag var innan
Joker kom in i bilden :o

Jag tycker att Joker är jättemysig, världens äldsta valp
brukar vi kalla honom :D
En kelgris helt enkelt, med många roliga hyss.
Det största minuset med honom är att han är så
nonchalant gentemot alla utom Husse, när det gäller
lydnadsbiten. Jag måste verkligen vara stenhård mot honom :(

"Berätta allt ni som har två hundar!
Hur reagerade dom båda?
Vad känner du för din andra hund?"

Jag tänkte att det aldrig är fel med sällskap till hund nr.1 sen "behövde" jag hund nr.2.

Hundarna reagerade bara bra, FAST hund nr.2 var av en erkänt "jobbig" ras.

Hund nr.1 mognade känns det som, "kärleken" ändrades inte, även den "mognade..;-)

Jag känner att han är en bortskämd slyngel... ;-)

jag antar att du redan vet det mesta om oss men jag kan ju dra det en gång till ;)

hund 1 inskaffades på våren 2000 som liten valp och hund 2 på hösten samma år, hon var då två år. de blev bästisar direkt och funkar fortfarande bra ihop.

jag har helt olika känslor för dem, dels för att loke är min lilla valp, dels för att de är så olika personligheter. men jag tycker inte mer om den ena än om den andra. bara olika.

nu när jag sitter med facit i hand kan jag säga att jag inte hade gjort om samma sak. jag anser att första hunden bör ha bra grundlydnad och vara helt problemfri innan hund nr 2 införskaffas. jag hade en som inte hunnit få någon bra grundlydnad och skaffade en problemhund = dubbel olydighet och dubbla problem.

Jag ville ha en hund som var mera lämpad för bruks än min första.
Hur reagerade dom båda?
Tiken (som var först) tyckte det var stenkul med en ny lekkamrat vilket var mindre kul för oss :smirk: . Det blir plötsligt en massa nya regler skapade som t.ex. ingen lek inomhus o.s.v.
jag älskar henne precis lika mycket nu som förut..om inte mer :love: .
Ja, jag älskar ju honom också men han är nog mera husses hund än mmin och tiken har tytt sig mera till mig. Tvärtom vad vi hade tänkt alltså ;) .

Precis!! :love:

Jag vill inte ha en till hund med mycket skärpa, ingen dådkraft, osäkerhet och otillgänglig. Så nu ska vi fixa en söt liten arbetskelpie som är övertillgänglig och älskar allt och alla :D

Vi behövde sällskap till vår första hund och dagmatte var inget alternativ för mig.
Vi hade planerat ett tag att söka upp nån liten ras, då vi redan hade en stor blandis och bodde i lägenhet. Vi hade tittat på lite olika raser, men då jag och mor har lite olika krav, så hade vi inte kommit fram till nåt.
Under sommaren blev vi tillfrågade av en desperat husky-uppfödare om vi kunde ta en valp från en kull hon inte fick såld, då den kommit till av en tjurparning. Hundarna hade jättefint blod, men hon visste inte vem pappan var. Hon nästan slängde hunden på oss. (Tror att halva kullen gick till avlivning till slut...)
Vi fick i a f hem en 6 månader gammal tös som inte var rumsren, som levt i stooor flock och som hittade på en hel del...bus. I början undrade vi vad fan vi gett oss in på, men jag kan säga idag att det inte var nåt dåligt beslut vi tog...

Hur reagerade dom båda?
Tja, två tikar med bestämda åsikter... De bråkade, vad vi vet, ordentligt bara en gång. Sen vet vi ju inte vad de gjorde när de var själva, men vi hittade inga sår eller så, så de skadade ju inte varann i a f. Ju äldre huskyn blev, desto kaxigare blev hon ju. Jag tror hon fann mkt trygghet i första hunden.
För 2 år sen blev vi tvugna att ta bort första hunden och när huskyn insåg att hon verkligen var borta blev hon deppig. Dessutom var vi tvugna att påminna lite igen om bl a det här med att man inte ska ta mat från bordet... Hon har också blivit mkt mer osäker bland andra hundar...

Nej. Aldrig. Den kärleken försvinner aldrig. Hon var min enda sanna ärliga vän i så många år och min kramkamrat genom så många perioder, så det kan ingen ändra på.

Hon är färgklicken i min tillvaro! Jag älskar henne lika mycket som Astra (den första), men på ett annat sätt. Hon är även den som tröstat mig de senaste 2 åren och jag är oerhört tacksam för all glädje hon gett mig och kommer att ge mig. Hon är ju husky, så "risken" finns ju att hon lever ett bra tag till... :D

Jag måste säga att jag blev lite överraskad av hur mycket mer engagemang som krävdes med två hundar. Trodde nog att det skulle vara lättare än det var. Men så var det ju också två krävande töser. Jag hade en schäfer och köpte mig en aust. cattledog.

Men jag tvekade aldrig. Jag var bara tvungen att köpa den andra. Lång historia...

Min gamla hund blev måttligt förtjust. Och då uttrycker jag mig en smula i underkant. Men med tiden blev de mycket tajta vänner som gärna låg och sov i en gemensam hög i soffan.

Men inte förändrades mina känslor för min första hund. Däremot så tog det ganska lång tid innan jag kände samma sak för den andra. Kanske är jag inte där än... ...men det har ju bara gått sju år så vad kan man begära. Bara en sak - jag ångrade mig aldrig en sekund.

Jag har 8 hundar och älskar alla lika mycket, fast för olika saker :love:
Det är som med barn, man slutar inte älska det första bara för att man får ett (/två/ tre) till..

Herregud :o

Så sitter jag och undrar över 2 hundar...

Hur får du tiden att räcka? Jag ska ha två brukshundar och det kommer bli tufft bara det!

Mina föräldrar hade vår greyhound Nicke, då 3 år gammal, när jag kom hemsläpandes med min whippet Sylvester.

Nickes första reaktion när han såg den pyttiga valpen var ren och skär GLÄDJE! Han följde efter Sylve hela tiden och tog på sig rollen som storebror direkt, han tog hand om sin nya lilla kompis på ett exemplariskt sätt. Första gången de träffades var när jag var hemma över helgen (jag bodde i Göteborg då) och när jag och Sylle åkte tillbaka hem till oss efter helgen blev Nicke helt förstörd.
Han vägrade äta på 2 dagar, ville inte gå ut, han ville inte göra något för han saknade sin kompis. :(

Sylvester skaffade jag för att jag ville ha hund, en egen hund, efter att min förra greyhound dött året innan. Även mina föräldrar skaffade Nicke av den anledningen, de tyckte det var så otroligt tomt och tråkigt att vara utan hund i huset.

Nicke och Sylve blev bästisar direkt, sov tillsammans, åt tillsammans, lekte med varandra som två galningar. Vi har aldrig haft några problem med de två tillsammans, de bråkar aldrig , de är som Knoll och Tott...

Jag tycker precis lika mycket om Nicke och Sylvester, de är väldigt olika i sättet och kompletterar varandra bra.
Nicke var ganska försiktig och lite harig av sig när vi fick honom men med Sylves hjälp har han blivit en tuff och framåt hund, Nicke å sin sida har varit en stor hjälp i uppfostran av Sylve, så de har båda två haft nytta av varandra kan man säga.

Det enda som vi var MYCKET noga med i början var att Nicke aldrig fick känna sig åsidosatt. Vi gosade och lekte precis lika mycket med honom, han fick till och med följa med på alla de små kissrundorna som en liten valp behöver.
Eftersom vi har två mycket glada och trevliga hundkillar så får jag väl utgå från att det var lyckat att skaffa en hund till, de har så mycket glädje av varandra och de tycker verkligen om varandra.

Har just nu
*2 Border Collie som vi tränar och vallar aktivt med
*1 Jämthund, som tränas spår och jagas med
*1 Finsk Spets, som är under injagning
*4 st Australiska terriers, som är sällskaps, utställnings och avelshundar

alla hundar tränas regelbundet i lydnad..

Tiden, jaaa den bara finns där vid sidan om barn, övriga djur och jobb.
Behöver jag tillägga att det ofta blir låååånga dagar..:crazy:
Kliver oftast upp runt 06:00 och gör i regel kväll runt 22-23:00...

*Vill man, så kan man* och *ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid* beskriver rätt så bra mitt liv :)

Jag fick höra ett flertal ggr när jag berättade om hund nr2:

"Men gud, fatta vad bunden du kommer bli när du har TVÅ hundar?!"
Svar: Jag har redan en osäker hane som hugger det han kommer åt. Mer bunden kan jag inte bli ;)

Eller den klassiska:

"Men du, du kanske ska ha hus först innan du tar in TVÅ hundar i din tvåa?"
Svar: Att skylla på hus hör till människor som är bekväma. Min hund kommer knappast motionera sig själv likabra som han gör när vi bor i lägenhet och "tvingas" på promenad varje dag. Matte måste också gå :o

"Det kommer ta massor av tid."
Svar: Japp och det är det jag vill att det ska göra. Det kallas: I N T R E S S E :cool:

Vi har 6 hundar på gården och valpen nr 7 kommer den 4 february. Som gnist sa, Man inte slutar älskar en för den andra. Alla har jobb på gård och är ute med oss hela dagen. Alla har olika personality (svengelska) som gör att man älskar och upskattar dem för det. Om jag hade bara en så skulle ville har två, inte bara för min del, men för hund nr.1. Det är jätte kul att ser att dem har så kul till sammans.

Jag också förstår vad du menar med folk som lägger i....

Jag förstår inte hur du kan bor med så många hunder runt omkring i huset?

Mitt svar: "well then... it's a good thing YOU don't live here now, isn't it?". " It fits me FINE!".

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid haft två hundar. Jag tycker det är toppen att de har sällskap av varann. Visst är jag och de andra människorna deras flock. Men jag tror de mår bra av en hundkompis också. Mina första hundar var mor och dotter. De jag har nu är två bästisar som vuxit upp i samma kennel.
Hur reagerade dom båda?
De har ju på ett naturligt sätt hört ihop. Men när min sista gamling dog hade jag bara en hund medans jag väntade på den andra som skulle valpa etc. Och sedan när den sista vovven kom blev min vovve som varit ensam väldigt svartsjuk ett tag. Men dt gick över när hon insåg att jag fortfarande brydde mig lika mycket om henne.
Nej, absolut inte. Hon är min älskling. Men jag har plats för många älsklingar i mitt hjärta.:)
Hon är min nya lilla buse. Men min första är nog faktiskt mer speciell. Men det beror nog också på att hon är enmanshund och har valt mig. Den nyare lilla tjejen är mer en familjevovve. Men vi börjar komma närmare varann. Så kanske blir vi lika tighta senare.

Aliide skrev:
Herregud :o

Så sitter jag och undrar över 2 hundar...

Hur får du tiden att räcka? Jag ska ha två brukshundar och det kommer bli tufft bara det!

Och jag som trodde du skulle skaffa en Kelpie?!?? :confused: :angel: ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama