Ni med storbal i hagen....

Sv: Ni med storbal i hagen....

Hästar kan äta sjuka mängder om dom får äta hur mycket dom vill! :angel: 30kg låter inte orimligt för lite glupskare variant av häst (särskilt om TS är lågt, är TS 60% eller över känns det inte lika rimligt).
Är ju därför det tyvärr inte funkar för alla, att vissa är alldeles för lättfödda.

Om man ser det från en mer positiv synvinkel så är det ju bra att balen tar slut innan den blivit dålig! ;)

i våran hage e där 2 stora hästar å 3 islänningarå tilldom varar en bal 5 dagar.. ca 400 kr. gissar på 20-25kr/dag till varje häst..

Vad fan, är mina bortskämda eller? Det som de lämnar en dag äter de inte mycket av nästa dag, samma i boxen. Jag är student, äter jag rester tycker jag de oxå borde göra det :-P jag syftar alltså enbart på sådant som de inte trampat i, de behöver de självklart inte äta.

Däremot när jag mockar ut det, då jäklar ska det ätas direkt ur kärran, även om jag redan börjat lägga bajs över.

Är detta inte normalt eller? Jag är inte van vid fritillgång sedan innan men ena hästen är tror jag.

Dom blir kräsna när dom slipper vara hungriga och har mycket mat att välja på. Sen kanske det blir lite "gräset är grönare på andra sidan"-fenomen när du tar ut det från boxen, att det blir lite förbjudet och intressant ändå! :p

Ser det som positivt på så vis att om de får välja vad de vill äta så borde risken vara mindre att de äter sånt som är dåligt för dom.
Men vill man vara ekonomisk kan man ju skaffa höhäck eller hönät?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 846
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar