Ni med storbal i hagen....

Lill

Trådstartare
hur mycket äter hästarna per dag ungefär? Har haft en storbal i hagen och nu idag kommer den att ta slut. Enligt mina beräkningar så betyder det att hästarna har ätit ca 18kg per häst/per dag i hagen, och då har vi inte haft någon vidare kall vinter här heller ännu! :o
Det betyder då att de har sammanlagt, på en dag, ätit totalt ca 25kg per dag/per häst då man räknar in nattmaten och höportionen de får då de kommer in för kvällen! :eek: I mina öron låter detta mycket, med tanke på att jag inte har några direkt stora hästar (varierar mellan 150-155cm i mkh) Ingen av dem är fet, lite "vintermulliga" (mycket vinterpäls också förstås) men absolut inte feta!
Kan detta verkligen stämma? Eller väger balarna mindre än vad bonden har påstått? Jag har ingen som helst möjlighet att väga dem, så jag måste bara lita på vad bonden sade till mig. Hur mycket äter din häst/hästar på fri tillgång med storbal?

Sv: Ni med storbal i hagen....

Mina äter upp en bal på 6-700kg på 5 dagar. Jag har 5hbl, 2 dräktiga ston, 2 1,5-åringar o ett årsföl :) Det blir 25-30kg per häst och de är lagom i hull ;) Nu är det inte jättehöga värden i det heller dock.

Det där med vikten på storbalarna tycker jag det verkar vara lite si och så med många ggr.

Men fodrar du med hö eller hösilage? Är det torrhö låter det ju lite mkt men är det hösilage/ensilage så tycker jag inte det är så supermycket.
Är dina hästar vana att få fri tillgång på grovfoder?
Om inte så är det vanligt att de äter väldigt mycket de första veckorna/månaderna för att sen inse att det alltid finns mat och lugna ned sig på ätandet.
Vi har tex en häst i stallet som hetsätit ordentligt under hösten, men nu har poletten trillat ned att det finns mat så nu äter hon mer normala mängder :)
Men det var första gången för henne på fri tillgång.

Min islänning äter ca 7kg/dygn på fri tillgång på torrhö, lite mer om det är skitväder.
Fullblodet gissar jag äter ganska lika som islänningen kanske något mer då hon är ointresserad av mat.

Mitt svårfödda varmblod på 174 i mkh och i lätt träning, knaprade i sig ca 17 kilo hö om dagen i höstas ( aug-okt ). Nu har han flyttat till ett annat stall med fri tillgång på hösilage både i hagen och inne men skulle gissa på säkert minst 25 kilo av det.

En av dem är van med fri tillgång, men ingen annan. Det är en bal med hö, därför reagerar jag med stora ögon på vilken mängd de har ätit! :eek:
Men, okej, kanske det börjar gå åt lite mindre då alla har blivit vana med att det finns alltid mat, och de inte behöver äta hela tiden. Men ändå, det låter lite mycket i mina öron... :confused:

Senast ändrad:

Mina vuxna fjordhästar äter ca 20-22 kg hösilage/dygn ts-halten är på 70%, Jag har låga värden på hösilaget och kompletterar med lusern på dem. De är nu precis lagom i hull!

Vi har i princip inget spill alls här, eftersom vi har ordnat så att hästarna inte kan dra ut eller trampa ner höet. Det lilla som har kommit ut på backen, gissar jag på är max 2kg, så det är ju inget spill att tala om.

Två stora, ett hbl och ett fbl äter en 250 kg bal med HÖ på en vecka vår och höst. Då är de ute dygnet runt och är vana fri tillgång. ca 17 kg/dygn och häst. Lite spill blir det dock då de drar ut det och trampar till.

När samma två fick hösilage (visserligen av det torrare slaget ca 79% TS) i samma storlek (ngt tyngre men marginellt) så räckte den balen i tio dagar.

Just nu är det tre st i hagen, de ovan + en 150 cm vbl som äter silaget enl ovan på en vecka (eller ja 6,5 dygn det är i princip slut nu på morgonen och de får en ny i em). Det är ca 13 kg/häst och dygn. Gissar dock att de stora snittar på 14-16 kg.

De är i normalhull alla tre, ger bara lite krubbskrammel utöver när de går in.

Hur har ni gjort då?

Jag testar lite olika men hästarna verkar ta det godaste, lämnar smått och så drar de med lite när de flyttar sig oxå. Nät, balja (dock lite liten) eller på marken i vindskyddet ger i princip alltid en kärra spill/vecka.

De äter iaf ca 5 kg/12 h och häst, hösilage 67%. Har fritt men inte bal, lägger alltså ut nytt varje dag men ger såpass att det verkar räcka bra, de står ofta och äter på kvällen medan jag fixar stallet till intag. Mer när det är kallt, mindre vid plus. Inne äter ena 6 kg plus 0.5 kg halm och andra ca 7 kg

Jag har två äldre ston samt ett hingstföl i hagen där balen står. Därifrån bär jag över ca 25 kg/dag till hingsten i hagen brevid. Balen tar slut om två dagar har jag räknat med efter hur den ser ut nu, alltså har den då räckt i en vecka. Hösilage och ca 400 kg bal.

Det här är första balen jag har i hagen, innan har jag burit ut till många nät varje dag men jag har varit tvungen att tänka om lite.

Edit: jag har väldigt lite spill, visst drar de ut det lite men jag är där och ser över balen + föser ihop det hela några gånger om dagen.

Min häst, kallblodig travare 13 år gammal, smäller på totalt fri tillgång i sig 28kg på hösilage med ts 72 på ett dygn. Denna omgången balar var mycket längre strån på (Inte hackat som det ofta är) och då äter han 23kg. Gör med andra ord stor skillnad på tuggtiden per kg!

När han gick på lösdrift med tre likvärdiga hästar åt dom en bal på 350-400kg på 6-7 dagar.

Mina 4 äter två hösilagebalar (ganska hög ts) på dryga 200 kg i veckan.
Då är det två dräktiga ston (ca 150 cm), ett varmblod ca 162 cm och en hingst ca 157 cm.
De har varit konsekventa på det sedan det slutade finnas gräs att gnaga på.

Vad fan, är mina bortskämda eller? Det som de lämnar en dag äter de inte mycket av nästa dag, samma i boxen. Jag är student, äter jag rester tycker jag de oxå borde göra det :-P jag syftar alltså enbart på sådant som de inte trampat i, de behöver de självklart inte äta.

Däremot när jag mockar ut det, då jäklar ska det ätas direkt ur kärran, även om jag redan börjat lägga bajs över.

Är detta inte normalt eller? Jag är inte van vid fritillgång sedan innan men ena hästen är tror jag.

Mina äter ca 20 kg hösilage per dag i hagen. Dom är ute ca 13 h/dag. Hösilaget håller en TS på 77%. Hästarna är halvblod av "normalstorlek". På natten käkar dom hö, ca 5 kg per kuse.

Hästarna är nog liiite tjocka :angel: inte smällfeta men def. inte slanka.

Mina två maror kan utan vidare peta i sig 12-15kg hö/dag när det är kallt, den ena född 09 och den andra 11, så det är inga stora pållar.

Våra fyra vuxna storhästar äter i snitt ca 15 kg hösilage var/dag. De har foderring och vi skär bara bort toppen av plasten till en början, så att de inte kan riva itu hela balen.

Jag räknar på att min häst äter mellan 25-30kg/dygn. Hon har en storbal i hagen och äter ut över det mellan 16-20kg inne på natten (beroende på när hon kommer in).

Jag räknade ut att hästarna här vardera normalt äter cirka 23 kg hösilage/dygn.

Lösdrift med storbal utställd, finmaskigt nät över. Den enda som är semi-fet är ett av kallbloden, de andra är väldigt fina i kroppen.

De står heller inte och hänger kring balen utan gräver i snön, äter bark i skogen, tuggar halm... Står i skitfin hage faktiskt, med både skog- och ängsmark. Ändå går det åt såpass mycket hösilage... :p

Vi har 4hästar i hagen 3 islänningar och ett kallblod. Vi körde ut en bal i hagen på juldagen och ett hö nät på. Tror att maten kommer räcka kanske i 2 dagar till om vi har tur.
Innan kallblodigt kom in i flocken gick det 1bal i månaden sen hon kom för drygt en månad sen har det gått 3 balar medan vi utfodrat. Hoppas verkligen att hästarna börjar inse snart Att höet räcker hela dygnet då dom står på lösdrift.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 846
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar