Ni med "springiga"/heta hästar

Sv: Ni med "springiga"/heta hästar

Hej!
Jag har haft samma problem med många av mina hästar och förstår därför hur irriterande det är. :cry: Testa att longera 15 minuter eller ngt innan du sitter upp, och väl uppe på hästryggen kan du jobba mycket med tempoväxlingar, börja med skritt - trav - skritt övergångar och sedan när hon kännas något sådär lyhörd kan du börja med skritt - galopp - halt - galopp - skritt ( osv ) övergångar. Jobba även med volter, det har alltid funkat för mig. :)

Mvh Miranda

skritt - trav funkar ganska bra, men när man ska börja med galopp övergångar blir hon speedad upp över öronen..
när hon har sina allra bästa dagar och verkligen lyssnar på mig är hon JÄTTEFIN att rida! hon är i grund och botten väldigt välriden och välutbildad, men någonting måste ha hänt på vägen eftersom hon blir som hon blir när man ska börja jobba henne...

Fundera på hur du rider.
Kanske du sitter och spänner dig, håller för hårt i munnen (många hänger ju lätt i tygeln när de gör div. övningar, utan att tänka på det), felaktig handställning. Just det med handen brukar vara ett problem hos känsliga hästar. Du kanske inte upplever det som fel, men hästen kan göra det. Handen för högt, för lågt, spända axlar?
osv...

Hur beter sig hästen när du skrittar på lång tygel?
Är den helt avslappnad innan du börjar samla henne? Samlar du ihop henne för snabbt?
Ett tips är ju att helt lägga om ridpassen.
Ex:
Skritta på lång tygel tills hästen är helt avslappnad. Sen kortar du upp tyglarna långsamt. Blir hästen spänd så skritta vidare med den tygel längden tills hästen slappnar av igen. Kräv inte massa form utan bara åk med! Du ska fokusera på att få hästen lugn, inte att få den i form.
När du har lagom korta tyglar (inte helt uppkortade) så låter du hästen trava. Rid lätt lugnt och bromsa inte med handen.
Fortfarande inga krav på formen - formen ska komma NÄR hästen är uppvärmd och avslappnad. Du kan inte få en bra form på en spänd häst.
Trava vidare i ett avslappnat men friskt tempo, på volter och fyrkantspår. Sen börja galoppera och galoppera några varv i samma avslappnade tempo, utan krav på formen. Volt och spår.
Sen ner till skritt på lång tygel igen och sen börja jobba hästen OM den är redo för det.

Du ska alltså inte börja jobba hästen förrän den är helt uppvärmd i alla gångarter, och avslappnad.
Enl min erfarenhet är det bara onödigt att börja med massa skolor o sånt innan hästen fungerar bra i övrigt.
Vissa hästar blir bara stressade och uppspelta då.
Gör hellre volter och tempoväxlingar istället. Det gör inget om hästen rusar på lite, då tar du bara djupt andetag och bromsar in den. Lägg in den på en volt. Se till att DITT tempo är lugnt även om hästen rusar på.

Med tanke på att hästen nu är så pass hetsig så kan det ju ta ett tag innan du får den avslappnad, det går inte över på ett ridpass.

Och som sagt - du kan inte begära en form hos hästen om den är spänd och springig. Det riskerar bara att ge den rygg och nackproblem pga spändheten och felaktig form.
Ta det lugnt och strunta i formen ett tag. Det är viktigare att hästen lugnar ner sig.

hur hon är på lång tygel varierar från dag till dag. ibland skrittar hon bara på och ibland ökar hon skritten tills hon faller in i trav..
jag är övertygad om att hon över huvudtaget skulle fungera bättre för mig om jag förbättrade min ridning då hon är så pass känslig.
sitter jag för tungt på ena sittbenet börjar hon direkt att trava eller falla ut åt sidan, så hon är en väldigt känslig häst och tyvärr har jag ingen större erfarenhet av såna hästar innan jag köpte henne..
planerar att börja rida för tränare till våren. just nu är det väldigt svårt då jag varken har en ridbana eller en transport..
ofta måste jag använda mig av skolor m.m. i ett tidigt stadie underträningspasset för att hålla henne fokuserad. skrittar jag bara på en volt på lång eller kort tygel så blir hon springig på en gång...
även om hon inte gör alla rörelser i form så lyckas jag ändå hålla henne så pass fokuserad att hon stannar kvar i skritten..

När jag fick min häst för sju år sen var hon ett enda stort darrande muskelknippe som exploderade för minsta småsak, inte gick att hålla i galopp och knappt ens trav utanför paddockens trygga värld, hon var rädd för i princip ALLT, hoppade inte överhuvudtaget (hade tävlat ponnyallsvenskan nått år tidigare, så kunskaperna fanns där) och var helt omöjlig att lasta.

Det första som vi gjorde var att ta bort först havren, sen betforn. Nu äter hon krafft grund pellets samt mineraler, vilket i kombination med höet fungerar helt perfekt. Beroende på hur mycket hon går varieras mängden pellets också, ibland äter hon i stort sett bara mineraler och lite pellets för lyxens skull, i princip.

Sen var det dressyr, dressyr, dressyr och oändligt mycket tålamod som gällde. Pysslade mycket med henne från marken så hon skulle känna att hon kunde lita på mig. Bara skritt ute, där jag försökte sitta och prata med henne hela tiden och sitta av och leda henne förbi om hon såg något otäckt.
Låååångsamt trav- och galopparbete i paddocken, där hon aktiverades hela tiden. Mycket halter och igångsättningar, där hon tvingades lyssna på mig och inte springa runt för egen maskin. Fortfarande är det detta vi ägnar en bra stund åt på ridbanan.
Jag har alltid försökt tänka mig att jag är jättetung i sadeln och att benen hänger nere vid marken nästan, då sjunker jag lättare ner djupt i sadeln och hon känner det.

Hoppningen tog vi tag i sen, och med stor hjälp av hennes gamla fodervärd var vi tillbaka där hon var förr efter ungefär två år. I samband med att det lossnade med hoppningen började lastningen också fungera och hon lugnade ner sig på uteritterna.

Min andra ponny och hennes hagsällskap och bästa vän var också till stor hjälp. Han var så lugn och det smittade av sig på henne. Så länge han levde och de reds ihop var hon lugnet själv.

Idag har det gått mer än sju år, hon är 23 år nu, men är fortfarande en mycket, mycket pigg häst. Hon har mer energi än hos alla andra hästar jag har träffat tillsammans, men jag har lärt mig hur jag ska tackla all denna energin till något positivt. Men min syrra, som precis börjat rida henne, har precis samma problem som jag hade för sju år sen.

Går hästen i hage med kompisar? Hur stor är hagen?

Jag tror mycket av lösningen sitter i din ridning. Och sånna här hästar kan vara svåra att lösa problemen med på egen hand om man inte har vana av det sen förr.

Jag såg att du bor i Stockholm. Beroende på var här kan jag kanske rekomendera tränare som har vana av sånt här.

Min egen var totalt oridbar innan han utbildades stundtals då han är väldigt hög i energi och lätt stressar upp. Idag är han fortfarande väldigt hög i energi och lättstressad. Men han går att forma och man kan omvandla den energin till arbete. Det satt mycket i att jag red fel.
Rider man en sån här häst ett korrekt dressyrpass brukar de trots att det kan vara betydligt kortare och lugnare bli mycket tröttare både mentalt och fysiskt än av att vara ute och galoppera, klättra etc. Man ser att de är lugna och nöjda efter.

Jag rider många olika hästar och har stött på flertalet sånna här. Hittills har det gått att få ordning på dem allihop bara man gör rätt.
Så jag skulle råda dig att leta vidare efter rätt tränare. Det finns någon som kan hjälpa dig!

Jag trodde att min äst "bara var sån". Men det gick att bryta trots att han gtt så under en herrans massa år och dömts som hopplös av de flesta. Man får bara hitta rätt lösning efter individen. Det är svårt att ge lösningar så här över internet utan att ens sett er. Det kanske kan hjälpa något. Men iom att det inte är individanpassat så tvivlar jag på att det löses helt tyvärr.

Lycka till och ge inte upp!:laugh:

rider en häst som är ungefär som din. Skillnaden är bara att man inte kan göra massa saker hela tiden(t.ex. öppna, sidvärtsrörelse, volt osv) för hon blir bara mer stressad utan för henne funkar det bättre att göra samma sak länge så att hon verkligen hinner slappna av. Efter att jag har galopperat så kan jag bara drömma om att jobba, så att låta henne springa av sej är uteslutet. Jag kan knappt trava av vissa gånger för att hon har kommit upp så mycket i varv.
Min tränare har flera gånger sagt att det är så otroligt viktigt att vara konsekvent, hon får inte springa. Aldrig! en väldigt duktig tjej red henne förra veckan just därför och hon hade "sattit pisken i rumpan på henne" som hon sa. Hon menade naturligtvis inte ordagrant, men tydligen hade hon varit jättefin och blivit otroligt fokuserat. Jag tror aldrig jag hade kunnat sätta sånn press på henne för jag anser inte mej själv som så duktig, utan man ska nog verkligen göra det på rätt sätt isåfall!

Jag har inga tips och vet inte vad du fick ut av denna texten men jag vet iaf hur frustrerande det kan vara :angel:

Jag har liknande problem med mitt sto. Hon blir nio iår och jag har haft henne sedan hon var fyra. Hon är oftast "lugn" när man rider på bana, fältet/hagen eller ridhuset. Men när vi ska rida ut så bara flippar hon ut ibland. Ofta går det bra i början men så får hon syn på ngt och blir jätte stressad. Har hon en gång börjat så vet man att det var den ridturen. Hon gör igentligen inte något mer än att bli just stressad och det känns så om det kommer dycka upp stora hästätande monster bakom ALLT:eek:. Det bara känns som allt låser sig och man får ingen kontakt överhuvudtaget. Har dock aldrig blivit rädd för någon typ av fordon, varken bussar, lastbilar elller traktorer. Andra dagar kan hon vara hur lugn som helst och går fram överallt. Då är inget problem stock sten vatten. Sådana dagar är hon en liten drömhäst :love:

KL

Jag tycker TS verkar ha rätt bra koll rent allmänt, och det är möjligt att hon faktiskt har just det som brukar kallas för en "het" häst fast ännu troligare tycker jag, utefter hennes beskrivning, att hon upplever att hästen varit med om ngt negativt, som färgar hästens beteende. då är det inte Het i ordets rätta bemärkelse vi pratar om, utan stress.

utöver det så tycker jag att flera svar i tråden vittnar om det som ganska ofta diskuteras - att termen Het häst, ofta missförstås och missbrukas.
Många tror att deras hästar är heta, när det i själva verket handlar om ren och skär stress, eller att hästen inte är utbildad nog att vara lydig. det är en jättestor skillnad mellan detta och den sanna definitionen av en het häst. Olydnad är inte ett likhetstecken med Het - och inte heller springig eller stressad. För sin egen och hästens skull är det viktigt att man förstår det tycker jag, för att kunna se på situationen och hästens beteende för vad det är, och utifrån det därför kunna skaffa sig redskap att förstå hästen och sin inverkan på hästen bättre för att komma framåt med "problemet".

Tycker alla har skrivit så bra saker innan så jag behöver väl inte tillägga så mkt.
Min förra medryttarhäst var oxå som din är. Hon var även över 1.70 och jättekänslig och egen motor. Jag longerade alltid innan så hon fick springa av sig lite och sen kunde jag börja jobba mer med henne uppe på ryggen. Till slut behövde jag inte longera innan passet. Hon förstod väl att det är ingen ide att bara försöka springa undan arbetet uran att hon ska och kan faktiskt jobba.

Hoppas att alla tips och råd fungerar för dig och din häst!:laugh:
;)

Nu har jag ingen aning om du menade mej när du skrev texten men blev ändå intresserad. Hur vet man vilken häst som är het eller vilken som "bara" är stressad? :)

En het häst är pigg jämt, ofta på ett "glatt" sätt. En stressad häst blir tok-pigg och springig just i vissa situationer, tex anridningar mot hinder, rivningar, någon viss dressyrrörelse osv. Står man på marken kan man ofta "se" i hästens ögon och kroppsspråk att den är rädd eller liknande. Så finns ju även de lata pigga hästarna som springer för att de inte vill jobba.

Jag har en häst som vanligtvis är ganska pigg men nu när jag inte kan rida ordentligt(ingen padock/manege) så är han extremt pigg! han går ute ca 14 timmar per dag i ganska stor hage med en hästkompis.

Såhär såg det ut häromdan när vi var ute och red!

http://www.youtube.com/watch?v=0i8OR1XKdOA

Min bästa vän hade lite likande problem som du och din häst verkar tampas med. Hästen var väldigt framåt men oerhört känslig i sin mun och blev spänd så fort ryttaren inte var hundra procent avslappnad = hästen vill springa ÄNNU fortare. Med andra ord en het häst som lätt blev stressad. Lösningen var en bra dressyrtränare. Var med och tittade på några av deras träningar och det var mycket arbete på volt i olika storlekar, flyttande undan skänkeln på volten samt övergångar. Min kompis fick rådet att inte sitta ned i sadeln utan att rida lätt i trav, försöka sitta riktigt avslappnat och ha en takt och rytm i sin lättridning. Det svåra är väl att hålla den takten för tanken var att hästen sedan skulle falla in i den och då trava lugnare. Det fungerade, men tog sin tid. Idag är hästen het, men kontrollerbar och det är ju huvudsaken ;) Att försöka bromsa hästen med handen fungerande inge vidare utan ryttaren fick lära sig att rida med sätet och att bestämma takten och hålla den.
Kan ju tillägga att hästen var kollad av veterinär, kollad i munnen, fått sadlar utprovade och det gjores inga fynd den vägen. Gör det först! Så du vet att du sitter på en frisk häst.

svaret är välldigt enkelt villket jag fick till svar av min tränare:) han undrade varför jag inte sacktade av innan hästen sprang ifrån mig:o
sedan gick allt lättare ,det gäller bara att ligga steget föreoch inte göra det så kompliserat

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar