Ni med småhundar

imported_gerbera

Trådstartare
Är ni inte livrädda att de ska bli dödade av någon hund? Över huvud taget skulle jag var hemskt rädd om jag hade en hund på under 10 kilo, men det är en fix idé hos mig.

Anledningen att jag frågar är att jag träffade några grannar på kvällspromenaden och så dök det upp en stor hund (lös) som enligt grannarnas utsago ska vara väldigt agressiv. grannarna har små kineser och den andra hunden hatar tydligen småhundar (bland mycket annat). Det känns trist att gå runt och vara orolig för hittills har det funkat bra trots att det är väldigt mycket hundar som bor i området.

Även här har jag ju läst om små hundar som trots att de visat sig undergivna blivit illa skadade av agressiva hundar.

Ja alltså jag undrar bara vad era tankar/erfarenheter kring detta är. Jag förstår givetvis att stora hundar åker på däng också.

Sv: Ni med småhundar

livrädd är väl att ta i, men självklart är det sinnessjukt jävla tröttsamt med ALLA hundar som folk låter vara lösa, stora som små. Hundar klarar mer än vi tror, men kommer det fram, framförallt hanhundar med lite kaxig kroppshållning, och särskilt om de är stora, så lyfter jag sonika upp min hund, eller sätter honom bakom mej om det går. (för att slippa lyfta honom då han blir HYPERSTRESSAD av det........) Men tyvärr är han även lite för häftig för sitt eget bästa och backar inte undan, särskilt inte i koppel, som han i stort sett alltid har på sej. Ja, du förstår dilemmat.

Man får helt enkelt hoppas att de hundar som kommer fram kommer överens med min, och så får man försöka minska riskerna för olyckor bäst man kan. Jag gör det genom att 99% utav tiden ha min hund kopplad. Det är mitt ansvar som hundägare att inte låta min hund störa andra människor, och speciellt inte deras hundar.

Förut var jag ganska rädd, då det bodde 2 galna kamphundar med tvivelaktiga ägare i huset mitt emot. Det smidiga är ju att man bara kan ta upp honom under armen och springa utav bara helvete. Nu verkar det som om de har flyttat dock, har inte sett dem på flera månader. Tur det, de hundarna var allt annat än stabila...

Men helt ärligt så är det de små hundarna jag inte gärna möter ute på promenad. Folk tar deras små jävla tussar alldeles för lätt, låter dem gå alldeles för nära trots att ulltotten i andra änden av kopplet blir helt jävla rabiat av att gå förbi en annan hund, oavsett vilken storlek den andra hunden är :crazy:.

Så problemen på promenaderna är för min del de andra små hundarna utan någon jävla vett i skallen alls, och de är fler än de stora hundarna... folk lägger helt enkelt in mer träning när det är 60 kg i kopplet och inte 6.

Ja det finns ju en föreställning som jag i viss mån delar, att har man en stor hund är den i regel bättre uppfostrad då stora hundar Måste ha en viss uppfostran för att inte bli väldigt farliga.

Men faktum är att en stor hund kan göra mer skada än en papillon, det är mest det jag menar.

Jag tänkte på det förut med kinesincidenten, undrar hur hundarna skulle reagera om man bara plockade upp dem när det blir jobbigt.

Precis, förstår hur du menar. Nog kan stora hundar göra mer skada. Som typ att sluka huvudet, eller nått... :D

Så länge det bara är "lite jobbigt" så plockar jag inte upp, det kan ju sända signaler till hunden att något är fel. Jag plockar bara upp om jag verkligen måste, i så fall väljer jag hellre en annan väg eller går över gatan för att slippa möte.

Nja både och.

mammas hane har åkt på spö Oprovocerat 2 gånge, av en leonberger och en schäfer. dock inga allvarliga skador. Första gången var han bara valp. gick förvbi en leonberger på en utställning och så small det över ryggen på honom. vi fick ett h*lvete med att träna bort rädslan för avdra hundar. Andra gången så är pappa ute och gå med honom i skogen i koppel då kommer den en schäfer lös i full fart. denne får inte in något riktigt bett som tur är. Men vi hamnade tillbaka på ruta 1 igen med den mentala biten. fördj'vla tråkigt och totalt onödigt!

Min tik är ganska tuff och vaktar mig med näbbar och klor. Hon har farit ihop med en tikilsk tik, ägaren lät hunden gå först upp på trappen vid klubben, på sidan uppe på trappen satt bella bakom mina ben, Tiken gör utfall och Bella svarar självklart upp, detta var dock en hund i hennes storlek. en tibbe tik..

jag är dock orolig att något liknande ska hända med en hund modell större. hur tuff min lilla 9 kg tik är så har hon inte mycket att räga till emot en hund storlek rottis tex.
jag förhindrar detta genom att tala om på klubben att jag har en elak hund.:devil::angel: ger de andra hundarna f*n i henne så stuntar hon i dom och är hur snäll och go som hälst. hon är ju inte rabiat på någotsätt. Hon funkar fin fint att ha med på mina agilitykurser såvida de andra hundarna inte kommer fram inpå henne.

hon är självklart inte elak, utan osäker och har mycket rädsla, hon vaktar mig och sig själv hela tiden. Något vi självklart jobbar med, men det går sakta framåt.

Senast ändrad:

Jag har inga småhundar nu, men planer för sådana i framtiden. :love:

I dagsläget har jag fullt upp att oroa mig för alla j*vla grannars småhundar som måste springa lösa "för de är så snälla", noll koll och mer än en gång har jag stått med gläfsande illbattingar runt en hund som inte är allt för positiv till hundmöten. :devil:

Nej är inte särskilt orolig. Kommer det någon hund framspringande mot oss så lyfter jag sonika upp honom i famnen.

Jag har blivit nojig. Visst var jag försiktig innan, men det var mer "ansvarsfullt försiktig" än nojig. Min hund har lekt med hundar av alla möjliga storlekar utan problem. Tidigare var jag faktiskt mest försiktig när hon lekte med större vinthundar eftersom farten kan bli så hög och risken är stor att hon blir omkullsprungen.

Men nojig blev jag sedan min hund blev riktigt illa biten av en anatolisk herdehund. Ett bett över bröstkorgen ledde till flera brutna revben, flail chest och punkterad lunga. För den hunden var det som att bita i ett knäckebröd. Det sa bara kras. Att hunden överlevde var ett under och berodde på lika delar god mentalitet hos hunden (livsglädje :love:) och ett fantastiskt innovativt veterinärteam på Bagis och ortopedtekniker på Södersjukhuset. Så visst har jag blivit försiktig. Illa tycker jag om människor som med långt koppel släpper fram hunden trots att det t.ex. är trångt och jag tydligt visar att jag håller min hund vid min sida och inte vill att den ska hälsa.

Jag är lite nojjig, har haft tax och westie och har en till westie på G, nu är ffa westien en otroligt robust ras så dom tål en hel del hårda tag, dom är inte så ömma...men, min förra westie och taxen blev attackerade av stora hundar ett par gånger, och det är väl inte för än då man blir rädd i och med deras underläge.

Min schäfertik är jag mindre orolig för, men hon är däremot en sådan hund jag aldrig skulle låta springa fram till en miniatyrhund (typ chi eller york) då hon helt enkelt tar dom för byten. Jag vet inte riktigt varför hon gör så i och med att hon generellt går bra med mindre hundar, men jag funderar på om det har med deras yviga rörelser att göra..jag vill iaf inte ta risken.

Ne jag är inte spec rädd när jag är ute med min, finns inga som har nå hundar här i närheten som man ska vara rädd för och om det nu skulle vara så skulle det väl bara vara att ta upp hunden i famnen.

Sen om det nu skulle bli så att det är nån asom skulle gå runt med en aggresiv hund här inärheten som dom inte skulle ha koll på skulle jag utan tviviel gå att polis anmäla dom, för hunden mår inte bra själv utav att vara så oavsett ras!:)

Jag gillar inte alls när stora hundar kommer springande lösa mot min lilla hund (5 kg) ja jag gillar inte när små hundar gör det heller, men de känns som ett mindre hot. Jag kopplar alltid henne vid hundmöten så att jag ska ha någon chans att hala in henne om något skulle hända.

Jag tycker folk ofta blir arga för deras lösspringande hund inte får hälsa på min om jag inte vet hur deras hund är. Är det så konstigt att jag vill byta ett par ord med ägaren innan hundarna får hälsa? Hundarna kan gott vänta till matte godkänt att de får hälsa.

Jag kan lätt räkna upp flertalet möten med stora, lösa hundar(även kopplade) som kunnat sluta riktigt olyckligt om jag inte själv varit så förutseende.
Alla har inte varit elaka, men de jag har mött har inte vetat hur man uppför sig mot en småhund.
På mina promenader går större delen av dem ut på att jag, med hökögon spanar efter andra hundar för att kunna förhindra att obehagliga situationer uppstår.
Just detta spanande har hjälpt mig alla gånger!
Det där med att småhundar gafflar och skäller mot stora mötande hundar...där kan jag bara säga att jag upplever det som tvärtom!

Det är ofta med hjärtat i halsgropen man måste passera på smala gångvägar stora hundar som redan långt innan sänker huvudet, stirrar stint på min hund.
Och när vi passerar kommer utfallet...varför hundägaren inte tar tag i det förrän det är försent förstår jag inte, redan jag som mötande en bit bort kan se att det är på G.
Sen så är det dax att börja rycka, slita å fya..????

Mig inte förstå....

Ne jag är inte spec rädd när jag är ute med min, finns inga som har nå hundar här i närheten som man ska vara rädd för och om det nu skulle vara så skulle det väl bara vara att ta upp hunden i famnen.

Sen om det nu skulle bli så att det är nån asom skulle gå runt med en aggresiv hund här inärheten som dom inte skulle ha koll på skulle jag utan tviviel gå att polis anmäla dom, för hunden mår inte bra själv utav att vara så oavsett ras!:)

Mmmm, jag önskar att sånt verkligen fungerade. Här i området har vi en hund som skadar allt i sin närhet. ägarna har blivit anmälda just för att den hoppat på hundar upprepade gånger (stora som små) med avsikt att verkligen skada.
Dock fick ägarna bara order om att ha grimma på hunden så de kan kontrollera den. (De har hunden lös fortfarande)

Jag har tvärtom-rädslan...

Jag har en stor hund, som är rädd för andra hundar:crazy: Hon har blivit påhoppad några gånger och hon skaffade sig en ovana att göra utfall. Vi har jobbat som bävrar på problemet. Det är nu ett år och fyra månader sedan hon gjorde något otillbörligt (matte blir lite som frugan till en nykter-alkolist) men...

Jag litar inte på henne med andra hundar, och vill inte att hon umgås med andra hundar vars ägare jag inte känner och litar på. Jag vill veta att om det skiter sig, så löser vi problemet först och käbblar sedan. Men folk kan inte koppla sina djur... Det går inte en dag utan att det kommer någon löshund framspringande. Vi får höra "man kan ha sin hund lös, om man har kontroll på den" fyra, fem gånger per dag... (Hm, så du lät med flit din lilla morrhoppa flyga på den stora hunden) och "h*n vill bara leka" (det finns nötter där jag bor som alltid har sina hundar lösa - även nu i april med alla djur-bebisar - som inte har lyckats med inkallningen på flera år... i början hjälpte jag dem genom att inte ta min hund och gå utan sätta henne tills de fångat in sina djur. Nu börjar jag fundera på att gå över vägen istället...)

Jag vill tycka om min hund (vilket skulle vara svårt om hon bet ihjäl någons lilla hund) Jag vill att min hund ska vara glad (vilket hon inte är när hon känner sig trängd - även om den andra hunden bara gör en burdus lekinvit) och jag är inte blind. Jag ser vad hundarna betyder även för de minst lämpade av hundägarna i min omgivning. Att förlora dem vore faktiskt ett alltför hårt "straff" för att ha betett sig som en påse nötter.

PS jag bedömmer risken att hon gör en liten hund illa som mycket liten, men jag oroar mig ändå. Jag kan inte fatta varför man måste ha hunden lös om man inte har koll! Eller varför man måste släppa fram den till ALLA andra hundar man möter.

Senast ändrad:

*KL*

Jag är rädd att min ska bli tagen av en stor hund!! :crazy:
Vet inga kamphundar i området, men tänk om nån flyttar hit :eek:

Jag som har liten snäll hund tänker ibland tanken.

Tack och lov har vi inga läskiga stora hundar i området.

Själv är jag mest förvånad över folk som har och behåller såna aggressiva hunda öht. Jag kan inte förstå det alls. Sen att de inte ens har vett att hanen kopplad övergår mitt förstånd.

Mmmm, jag önskar att sånt verkligen fungerade. Här i området har vi en hund som skadar allt i sin närhet. ägarna har blivit anmälda just för att den hoppat på hundar upprepade gånger (stora som små) med avsikt att verkligen skada.
Dock fick ägarna bara order om att ha grimma på hunden så de kan kontrollera den. (De har hunden lös fortfarande)

Då anmäler man igen, och igen och igen tills att det sker någon riktig förändring.

Har 2 små hemma, varav en blev biten av en dalmatiner förra året.
Ägaren ville att hundarna skulle leka, och lovade heligt och dyrt att hunden var supersnäll.
Min lilla blev osäker på en gång och försökte backa bakom matte men hann inte innan den stora hunden klippte henne rakt över ryggen :(
Nu gick det relativt bra, förrutom att hon är smårädd för stora hundar, men jag tänker både en och 2 ggr när vi möter främmande hundar både stora och små.
Risken är ju att man blir för överbeskyddande och på så vis tar ifrån henne rätten att få vara hund och få kuta rund med sina likar..
Försöker låte henne leka dock, då de flesta stora hundar är hur goa som helst :)

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 704
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 945
Senast: Tofs
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 806
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 617
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka