Sv: Ni med småhundar
Min är också rädd för andra hundar, och det är småhundar som skrämmer honom! och då är han ändå en stor huskyblandis

Stora hundar är inga problem då han polar ihop med vår "dagis" husky om dagarna. men grannarnas små terrier, dom är riktigt läskiga, och valpar med!
det jag funderat över är att han har sjukt mycket jakt i sig, älskar att jaga katter, kaniner, fåglar, möss och sork. hästarna är också mycket intressanta djur! Han är alltså ingen lösspringande hund..
men just småhundar har han alltid bara kikat på lite fundersamt och sedan velat vända på klacken, och valpar tycker han är jätteotäcka. han har aldrig sett dom som byten.
och grannarna tycker ju självklart att deras småhundar ska få springa lösa, och visst det är väl okej, sålänge dom stannar på deras egen gård. dessa små brukar nämligen springa upp till oss, (det är ca 5 km från deras gård till våran) och upp till våran hunds gård där han vistas på dagarna och sedan stå och pipskälla helt hysteriskt.

detta är dessutom jaktterrier!
jag är inte alls orolig över att min hund varken ska skada någon eller bli skadad. men jag respekterar alltid andra hundägare med hund som vi möter. och förväntar mig att dom gör likadant. men ibland får man vänligt förklara för någon att hundarna faktiskt inte behöver hälsa alltid då man stannar och pratar, vissa förstår och andra inte!