Ni med småhundar

Sv: Ni med småhundar

Inte livrädd, men jag tänker på det. Finns några riktigt otrevliga hundar här omkring. Går därför runt med en liten flaska hårspray i fickan, hur jag ska göra nu när sommaren kommer vet jag inte. Tyvärr tror jag inte att det går att skydda sig helt.
Och det är svårt för mig som har 3 hundar att lyfta upp dom...

Nej, jag är inte livrädd - men där emot uppmärksam på promenaderna, framförallt i nya trakter där man inte har "pinkat in omgivningen". Det handlar inte speciellt ofta om att jag inte litar på andra hundägare. Men vill heller inte ta chansen att det sker något. En liten dvärgspets på 2,5 kg har inte så mycket att sätta emot.

Dock är det viktigt att finna en balans här. För mig är det oerhört viktigt att låta mina småhundar få träffa alla typer av hundar - stora som små. Det förutsätter givetvis att den andra hundägaren lär sin hund att ta det försiktigt, och det går. Det gör vi här hemma eftersom vi också har två stora unghundar. De vet att vi tar det lugnt i lek. Ibland, om det börjar (innan) gå överstyr, då är det upp till oss att ta hand om situationen. Vi backar upp den lilla eftersom han själv inte kan anta något mer än att säga ifrån. Det har gett resultat, han ska vara högre i rang än unghundarna. Han är inte större än en katt och klumpiga lekar kan ju skada han mycket mer än med t ex Jack russel tiken eller de andra unghundarna.

Upplever att många är "alldeles för rädda om sina småhundar", att det faktiskt går ut över djuret. Det gör i sin tur att dessa hundarna själva blir livrädda för att möta andra hundar - alarmsirenen drar igång, kroppsspråket utsöndrar livsfara eller aggression - det i sin tur gör ju att t ex att även stora hundar kan bli vansinniga. Och där ser jag att jag har ett stort ansvar att se till att min lilla hund fungerar ihop med andra hundar. Han är en hund, ingen porslinsdocka.

Givetvis skulle jag bära upp honom ifall en okänd, lös hund stormade emot honom, men om än endast då. Annars löser vi det på hundvis. Han är ju trots allt en, om än liten, hund.

Om du främst tänker på hur hundarna på markplan beter sig när en annan hund lyfts upp, så kan det bli en fara- både för den lilla hunden och för den som lyfter hunden. Det gäller i så fall att vara beredd, för de flesta hundarna i den situationen hoppar garanterat upp efter den. Det behöver inte vara av aggression, utan bjuder främst in till lek eller nyfikenhet. Så att lyfta sin hund i tid och otid = framtida problem!

Det är därför jag poängterade i mitt inlägg att jag endast lyfter upp min hund när det är allvarlig fara - så som att jag t ex möter en lösspringande hund som far emot min Dvärgspets. Då kan det handla om livet för hunden. Och det har hänt att jag faktiskt har fått kicka till en rottweiler som rusade emot oss. Där tänker jag knappast på det andra djuret, eller mig själv för den delen. Det löste sig bra dock- den andra hunden satte sig ner - ägaren kom springande efter och kopplade hunden. Den hade krupit ur halsbandet. Vi fick också tillfälle att ta en promenad tillsammans alla fyra. Det var viktigt även för min hund, för att den inte skulle bli rädd för hundar.

Inte livrädd, men jag tänker på det. Finns några riktigt otrevliga hundar här omkring. Går därför runt med en liten flaska hårspray i fickan, hur jag ska göra nu när sommaren kommer vet jag inte. Tyvärr tror jag inte att det går att skydda sig helt.

Ja, det är ett problem - och kan vara livshotande för våra småhundar att människor inte har god kontroll på de stora hundarna. Där emot är det också viktigt av oss med de små djuren, att inte visa rädsla. Det är givetvis svårt, men vi måste tänka, för hundarnas skull, att de är hundar och inte bara små. Förstår att det bli problem när man befinner sig på nya ställen, eller platser där man vet att det finns lösspringande och aggressiva hundar. Låt det absolut inte få dig att känna dig djupt orolig för dina hundar. Låt det heller inte begränsa dina promenader - anmäl i så fall de som inte har kontroll över sina djur. Vi har alla rätten att vistas tillsammans oavsett storlek på våra djur.

Jag har faktiskt lyft upp 3 småhundar på en och samma gång. Det var min lilla dvärgspets, min systers Pinscher och min Jack Russel tik. En Am S kom springande med ett litet barn, släpande efter sig. Pinchern och dvärgspetsen hamnade på mina axlar. Jack Russelen på bröstet och sedan råkade jag reagera genom att på något vis att bli stor och uppsvälld- ge ifrån mig mörka, dova ljud och med stora steg kliva mot Am Stuffen. Den fick sig också den en varning med foten. Hann aldrig gå så långt att jag behövde kicka till den. Det är problematiskt ja, men man reagerar instinktivt.

Givetvis skulle jag bära upp honom ifall en okänd, lös hund stormade emot honom, men om än endast då. Annars löser vi det på hundvis. Han är ju trots allt en, om än liten, hund.

När/varför skulle man annars plocka upp hunden :confused:
Kanske ska förtydliga att det är i sådana situationer jag plockar upp min hund. Endast alltså om det är en stor (10kg+ kanske) hund som viftar runt med tassarna eller om jag upplever hunden som kommer mot oss som minsta aggressiv, oavsett storlek.

Det är säkert självklart för dig varför just du plockar upp din hund. Jag tar ju givetvis också upp min hund som jag tidigare skrivit i mitt inlägg, om jag misstänker att det är fara för min hunds liv.

Men anledningen till att jag byggde vidare på själva l"yftandet" är just att enligt min personliga uppfattning, lyfter många upp dem i tid och otid. Jag möter människor som lyfter upp sina hundar så fort som en större hund närmar sig i band, de lämnar strandparken så fort det kommer större hundar, människor som sliter upp sina hundar i selar för att deras hund skäller och stretar eller någon som rent av bryter av i leken och lyfter upp sin hund.

Det var ingen personlig anmärkning på att du lyfter upp din hund, utan generellt. :laugh:

Senast ändrad:

Jag tycker det framgick att du inte bär runt hunden om det kommer en vattenpöl/katteunge/sten. Diplomaten svarande nog bara på mina följdfrågor om bärande.

Mmmm, jag önskar att sånt verkligen fungerade. Här i området har vi en hund som skadar allt i sin närhet. ägarna har blivit anmälda just för att den hoppat på hundar upprepade gånger (stora som små) med avsikt att verkligen skada.
Dock fick ägarna bara order om att ha grimma på hunden så de kan kontrollera den. (De har hunden lös fortfarande)

Ja men man får väl anmäla om och om igen, Sen om inte det hjälper får man väl själkv se till ha nå man kan slå hunden med när man är ute fast det låter grymt, men jag skulle hellre slå en annan hund en att den skulle få bita ihjäl min, och man får ju som sakt använda så mycket våld som nöden kräver! Och om man nu skulle slå en hund riktigt illa sen skulle dom se hur många anmälnigar den hunden fått tro jag inte heller det skulle hänt nå mycket.

Men tråkigt att man skulle måsta ta till våld på den hunden för att ägarna ska reagera nån gång.

livrädd ? nja men jag var rädd den dagen då rottweilern hoppa ut från trädgården och tog dag i min hund då.
Men som tur är så blev det ju inget allvarligt utan att ägarenm till rottweilern kom ju ut direkt och tog tag i sin egna hund och la han på plats för att han skulle sluta med det han gjorde.

Som tur är det så är det trevliga hundägare jag träffar och pratar med .
Han undrar ju varenda gång hur det är med min egna hund

Hm. Jag har ingen liten hund men jag själv hade nog mest varit rädd för att göra den illa själv tror jag. Alltså typ stänga en dörr på den, tappa en känga i ansiktet, rulla över den i sömnen osådär. :o

Kommer det en hund farandes är dom ju lätta att lyfta upp, jag tror att jag hade haft större chans att hålla min lilla hund skadefri i sådana situationer.

L_I kanske menar varje gång de ses? :idea:

Jag är öht livrädd för att förlora min lilla tjej, men hundanfall kommer nog rätt lågt ner ändå. Mest för att vi bor ute på landet och det inte finns spec många hundar här, och de som finns känner man. Hon blev dock påflugen i stallet av två stora hundar som bet henne och halvt skrämde henne från vettet. Såg till att träffa andra stora hundar redan samma dag och grym hundträning därefter, så tack och lov har det inte blivit några enorma problem.

En vän som bor i stan har dock stora problem med det. hennes hund har blivit påhoppad flera gånger, men tack och lov har det gått bra. Senast idag gick hon på stan då en kamphund sliter sig loss från där den är bunden. Hon rycker hunden bakom sig och skriker som en galning, skitförbannad (hör henne framför mig :p). Hunden stannar upp, hon får hjälp att skyffla in sin egen hund i en port och sedan kommer mattarna ut till den andra hunden.

Ung tjej: "Men han är ju snäll!"
Mamman: "Har han bitit någon?"

hmmm.... :crazy:
De fick sig en redig utskällning iallafall. Fattar inte varför man binder upp en sådan hund :crazy:. Häromveckan var det en dvärgpudel som blev ihjälbiten, så man får sig en tankeställare ändå. Har aldrig min hund lös inne i stan, framförallt för bilarnas skull då hon inte är 100 på inkallning och jag vill inte riskera något. Men även för hundar (och för att hon springer fram till folk och vill hälsa, nog för att hon är liten och söt men det finns ju faktiskt de som är hundrädda)

kl

Livrädd är jag inte, men osäker och släpper inte fram mina hundar till främmade hundar om jag inte frågat deras ägare först om de är säkra med andra hundar.

Och jag har ett falköga på alla reaktioner och vad som händer när de träffas.
Tex i förrgår, var hemma hos en bekant, de har två stora schäfer/rottis/stor ras korsningar en tik en hane.
Jag kommer dit och har med mig en fralla och två Dp i bilen och frågar lite lätt om det är ok om jag släpper ut mina?
Ägarna tvekar lite lätt och jag frågar igen om hundarna är säkra med andra hundar?
De nickar lite lätt, så släppte vi ut *christines* valp. (testoffer.. :angel:)
Fungerade ypperligt, hanen morrade lite för hon var påträngande inget annat.
(precis så som det ska vara)
Då släppte jag ut min ena Dp tik som jag VET fungerar med allt och alla, för hon bryr sig mer om tvåbenta än fyrbenta, fungerade det med, då släppte jag ut de andra två, sen var det full rulle och alla lekte och hade trevligt.
MEN-hade det varit illa, kunde jag förlorat en hund- ETT bett hade kunnat göra så att en av dem dött. Mina fyrakilos har inget att sätta emot om en av de 40 kilos hade velat något ont...

Men jag anser att jag är tillräckligt duktig att läsa andra hundar och hur de beter sig med varann att jag var faktiskt inte orolig, även om deras ägare var lite tveksamma.

Anledningen till att jag släppte ut dem just där i den situationen var att min bil skulle kollas över och hundarna var nödiga, dålig planering från mitt håll men så blir det ibland. :p
Annars hade jag kunnat åka iväg en sväng och släppa dem i skogen som låg typ, eh, runt huset. :angel:

En annan gång, men min bastard, hon blev påflugen och rejält attakerad av dåvarande grannens bordercollie/schäfer korsning (den var rejält bäng i huvudet:crazy:) och klipper henne rätt i sidan, gör en rejäl dödsskakning.. !

Hon var då inte så gammal och vägde runt tio kilo(idag 23) och jag tackar mig själv att jag hade täcke på henne den dagen, annars hade hon blivit slarvsylta!
Och allt detta hände mitt emellan mig och två till som stod utanför min dörr och pratade, hunden kom som ett skott från ingenstans och sliter med sig henne och bara skakar febrilt, hon skrek hjärtskärande rätt ut och kissade ner sig.. fanns massa gula kissfläckar i snön efteråt som jag såg efter jag lugnat ner mig..
jag skrek och sprang efter hunden och när jag precis nuddade honom, släppte han och stack iväg, och jag sprang efter, hade jag fått tag i honom den gången hade han inte levt en minut efter- jag hade helt ärligt slagit ihjäl hunden.
(den hunden hade vi tidigare haft problem med och även senare, kan skriva en hel roman, tack gode gud att jag flyttade.. )
Bella har som ett under, INGA men alls efter detta!
Hon fungerar med alla hundar i alla situationer.
Men jag släpper inte henne med hundar ändå om jag inte kollat läget med ägarna till den andra hunden, oavsett storlek.

Alla mina hundar, ska funka med främmande hundar, men men men, jag släpper inte ihop dem om inte ägarna har bekräftat eller frågat om det är ok.
En dp på fyra kilo (eller mejja som bara väger tre.. ) krävs inte stor styrka för att det ska gå åt helvete..

KL Ha sett när folk släpper sin småhundar innanför avspärrningen till målgången till slädhundstävlingar så en del verkar inte rädda alls.
PL

Verkar ju mindre smart..

mitt x hade när han var mindre hundspann och det sprang bla in en tax(?) mitt in i spannet iaf två gånger..
och hunden överlevde peppar peppar båda(fler?) gångerna.. :crazy:
Ägarna till JAKTHUNDEN försökte anmäla X:et för bla bla men han fick inte ens en varning, för alla han hundar var ju faktiskt kopplande, dock var inte jakthunden det..
och hur smart är man som hund, en andra gång springa rätt in i en annan flock, helt ensam och ha i bakhuvudet att han knappt överlevde gången innan.. :crazy:
Xet, hade meddelat ALLA i området att tid bla bla tränar de hundarna varje dag, ändå hade de besök mitt i hundspannet titt som tätt..
Och ett gäng huskeys (med bla varg inslag) är inte så trevliga mot en vilt främmande hund.. :grin:
Men men, iaf...

Jag kan lätt räkna upp flertalet möten med stora, lösa hundar(även kopplade) som kunnat sluta riktigt olyckligt om jag inte själv varit så förutseende.
Alla har inte varit elaka, men de jag har mött har inte vetat hur man uppför sig mot en småhund.
På mina promenader går större delen av dem ut på att jag, med hökögon spanar efter andra hundar för att kunna förhindra att obehagliga situationer uppstår.
Just detta spanande har hjälpt mig alla gånger!
Det där med att småhundar gafflar och skäller mot stora mötande hundar...där kan jag bara säga att jag upplever det som tvärtom!

Det är ofta med hjärtat i halsgropen man måste passera på smala gångvägar stora hundar som redan långt innan sänker huvudet, stirrar stint på min hund.
Och när vi passerar kommer utfallet...varför hundägaren inte tar tag i det förrän det är försent förstår jag inte, redan jag som mötande en bit bort kan se att det är på G.
Sen så är det dax att börja rycka, slita å fya..????

Mig inte förstå....

Tyvärr kan inte alla hundägare läsa hundens kroppspråk...eller så bryr dom sig helt enkelt inte...det är tur att man är observant!;)

Det var ju smart med hårspray..har du behövet använda sprayen?
håller med dig, svårt att bära tre under armen, jag har 2 och tycker det är svårt nog...

Nej jag är inte speciellt rädd för det, är jag ute med mina små så är jag ganska vaksam på om det kommer någon stor hund, nu har vi varit väl förskonade från stora elaka lösa hundar *tar i trä* med grannhunden är ett monster på sin gård men ett lamm på promenader.. skulle staketet vika sig vet ja inte va som skulle hända, men varje gång han kommit farande mot sitt staket har Jag rytit i så att han ska ga f-n i mig och mina hundar..

skulle det komma en stor hund mot mina små skulle Jag gå emot den (springa, hoppa etc, som en stor j-a vakthund) och ta smällen.. mina hundar backar av direkt så sålänge jag fick tag på dens tora skulle det nog gå fint..

eller jo en gång har min hund vart i fara (innen vi skaffade valpen) då visste jag att hunden(bel.vall.) som kom var hanhundaggressiv (ägaren hade hunden lös på området runt ridskolan, där det vistas 400 ridande elever varje vecka och många privatister, anhöriga och deras hundar)
då siktade jag redan innan på hunden och tog den på strupen i attackhoppet och löft han så han stod på bakbenen.. men jag vet inte vad som hade hänt om bara mamma vart där, hon visste inte om att den stora hunden var aggressiv, för man kan ju aldrig tänka sig att en aggressiv hund är lös på ett sådant allmänt område.. :crazy: men då hade det nog vart slut för min vovve.. :(

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 704
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 945
Senast: Tofs
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 804
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 617
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka