Sv: Ni med småhundar
kl
Livrädd är jag inte, men osäker och släpper inte fram mina hundar till främmade hundar om jag inte frågat deras ägare först om de är säkra med andra hundar.
Och jag har ett falköga på alla reaktioner och vad som händer när de träffas.
Tex i förrgår, var hemma hos en bekant, de har två stora schäfer/rottis/stor ras korsningar en tik en hane.
Jag kommer dit och har med mig en fralla och två Dp i bilen och frågar lite lätt om det är ok om jag släpper ut mina?
Ägarna tvekar lite lätt och jag frågar igen om hundarna är säkra med andra hundar?
De nickar lite lätt, så släppte vi ut *christines* valp. (testoffer..

)
Fungerade ypperligt, hanen morrade lite för hon var påträngande inget annat.
(precis så som det ska vara)
Då släppte jag ut min ena Dp tik som jag VET fungerar med allt och alla, för hon bryr sig mer om tvåbenta än fyrbenta, fungerade det med, då släppte jag ut de andra två, sen var det full rulle och alla lekte och hade trevligt.
MEN-hade det varit illa, kunde jag förlorat en hund- ETT bett hade kunnat göra så att en av dem dött. Mina fyrakilos har inget att sätta emot om en av de 40 kilos hade velat något ont...
Men jag anser att jag är tillräckligt duktig att läsa andra hundar och hur de beter sig med varann att jag var faktiskt inte orolig, även om deras ägare var lite tveksamma.
Anledningen till att jag släppte ut dem just där i den situationen var att min bil skulle kollas över och hundarna var nödiga, dålig planering från mitt håll men så blir det ibland.

Annars hade jag kunnat åka iväg en sväng och släppa dem i skogen som låg typ, eh, runt huset.
En annan gång, men min bastard, hon blev påflugen och rejält attakerad av dåvarande grannens bordercollie/schäfer korsning (den var rejält bäng i huvudet

) och klipper henne rätt i sidan, gör en rejäl dödsskakning.. !
Hon var då inte så gammal och vägde runt tio kilo(idag 23) och jag tackar mig själv att jag hade täcke på henne den dagen, annars hade hon blivit slarvsylta!
Och allt detta hände mitt emellan mig och två till som stod utanför min dörr och pratade, hunden kom som ett skott från ingenstans och sliter med sig henne och bara skakar febrilt, hon skrek hjärtskärande rätt ut och kissade ner sig.. fanns massa gula kissfläckar i snön efteråt som jag såg efter jag lugnat ner mig..
jag skrek och sprang efter hunden och när jag precis nuddade honom, släppte han och stack iväg, och jag sprang efter, hade jag fått tag i honom den gången hade han inte levt en minut efter- jag hade helt ärligt slagit ihjäl hunden.
(den hunden hade vi tidigare haft problem med och även senare, kan skriva en hel roman, tack gode gud att jag flyttade.. )
Bella har som ett under, INGA men alls efter detta!
Hon fungerar med alla hundar i alla situationer.
Men jag släpper inte henne med hundar ändå om jag inte kollat läget med ägarna till den andra hunden, oavsett storlek.
Alla mina hundar, ska funka med främmande hundar, men men men, jag släpper inte ihop dem om inte ägarna har bekräftat eller frågat om det är ok.
En dp på fyra kilo (eller mejja som bara väger tre.. ) krävs inte stor styrka för att det ska gå åt helvete..