Ni med små hundar ...

H

Havregryn

... upplever ni samma obehag som jag?

Jag reser ofta med lokaltrafiken och hunden hänger alltid på, i början bar jag alltid in henne i bussen/tåget men ALLTD var de någon som sträckte fram handen och vill hälsa och klappa utan att fråga. Vilket har blivit så att tiken vi har är väldigt vaktande mot frammandemänniskor, hon vill skydda mig och därav har hon i vissa fall blivit arg och morrat och två ggr huggt efter.

Detta innan jag hunnit reagera att de ska hälsa.

Efter de har jag börjat låta henne gå själv på golvet fram till våran plats, men nog fan stäcker sig folk ner efter henne ändå, detta är jag mer snabb på att se och säger till och får sura ord tillbaka för de vill ju bara hälsa på den söta lilla hunden.

och folk som går fram och böjer sig ner för att klappa hunden när man är ute och går vanligt.

Jag blir tokig, för OM vi skulle säga att hon hugger en regält tag (ja små hundar har också käkar som kan göra skada) är de inte då jag som åker dit som hundägare? Fastän jag försök hålla folk borta från hunden? Fastän jag ber folk att inte hälsa på henne utan att fråga mig först? Fast än jag ber dom att sluta försöka hälsa på henne när hon går iväg ...

Är helt enkelt de så att jag får sluta åka lokaltrafik med henne?? Och sluta promenera där de finns folk?

Kanske folk med stora hundar också märker av detta? Eller kanske är det bara jag?

Sv: Ni med små hundar ...

Nej, ännu så länge har jag inte märkt av det och jag åker en del lokaltrafik med min hund. Oftast stirrar folk på henne tills de tar mod till sig och frågar om de får klappa. Är jag i stora folksamlingar så är det oftast hunden själv som tar initiativet att streta och dra och pipa som en besatt för att få gå fram och hälsa och då brukar oftast nån klappa lite på henne eller säga "men visst får du hälsa" och sträcka ner en hand. Hade med henne på körläger i somras och stod då och pratade med en kvinna och hade vovvan kopplad bakom mig och hörde helt plötsligt en röst bakom mig "hon var ju inte så tung!", då var det en liten flicka på 4-5 år som hade lyft upp min hund så hon hängde över hennes armar uppe i luften (en arm strax bakom frambenen & en arm strax framför bakbenen). Hunden hängde bara där och viftade på svansen. Ibland är man glad att hon är löjligt snäll :smirk:

Är jag ute och går med min kompis hundar också, så jag går med 3 kineser, så brukar jag vara lite mer alert på vilka som ser ut att vara på väg att komma fram, ofast är det då barn. Går jag förbi ICA så kan det även vara nån mamma/pappa som frågar om deras barn får hälsa och då brukar jag säga att det går bra att hälsa på "den vita och den svarta" (den andra är väldigt reserverad mot främlingar). Men jag är glad och nöjd så länge folk frågar om det är OK att klappa/hälsa i allafall och det tycker jag över lag att folk är duktiga på här :bow:

då kanske man ska flytta tillbaka till norrland alltså för att slippa detta. Bor i skåne och varje gång vi åkt lokaltrafik kommer jag hem till sambon och morrar "nu gjorde någon så här ...."

ursh skräcken hade ju varit om någon lyft upp henne.. ohhhh

Usch, skulle också tycka att det var jättejobbigt om nån höll på så med min hund :crazy:

Jag skulle nog hålla koll så gott det går och så fort man ser nån som är på väg fram med handen skulle jag fräsa
"hon bits..." eller nåt sånt :devil:

Folk gör det ju inte för att vara elaka, men hundar är faktiskt inte allmän egendom..

då kanske man ska flytta tillbaka till norrland alltså för att slippa detta.

Njae, personligen är jag inte helt övertygad om att Norrland är förskonat ifrån den typen utav människor som du beskriver, då jag relativt ofta råkar ut för att folk springer fram och hejar hursomhelst på mina byrackor. Vilket går väldigt väl hem hos min yngre hund, men inte hos mig och min äldre.

Du får sätta munkorg på henne så vågar nog ingen klappa:devil:

nejdå, skämt å sido. Jag har ingen superliten hund, en cockerspaniel på 10 kg, men det är ändå en sån ras alla tycker är jättesöt och åå jag måste bara klappa.
Nu är hon så social och framåt man kan bli så hon far inte illa av det, men om hon ska tillåtas hälsa på alla som vill förväntar hon sig ju det också och blir svårare att träna möten med osv.

Vad säger du när du talar om att de inte får hälsa?
Jag förstår att man kanske måste vara snabb först men sen kanske man kan säga ngt i stil med " tyvärr blir hon rädd och kan bli aggressiv" så det vänds mot hunden och inte mot dem? Det blir kanske någon form av försvarställning från deras sida när de blir sura.
Även om man inte ska behöva och folk inte ska hälsa utan att fråga finns det så många som inte är hundkunniga och inte kan förstå att man inte får hälsa.

Skaffa dig en livsfarlig kamphund ;)

Innan jag fick körkort så åkte jag buss, när jag bara hade en Amstaff. Han var då från 2 mån ålder, till 10 mån ålder. I början kom det fram ett dussintal händer direkt vi klev på, till mitt stora förtret och till valpens stora glädje. När han började bli rätt så kraftig och se sådär himla livsfarlig ut, så sträcktes inga händer ut längre. Han blev lika besviken varje gång :p

Eller med min förra GD, det var ingen som hälsade på henne. Dom såg att det inte riktigt var läge för klappar, när hon passerade dom. Hon morrade aldrig eller så, men det syntes otroligt väl att hon absolut inte ville, och med lite provokation från en främmande hade hon gjort utfall.

Ja, fast inte alltid. Men jag tycker att man kan se vem som är en kandidat redan när man kliver på bussen och börjar röra sig mot den bakre delen. Folk som tittar väldigt intresserat brukar jag vända ryggen åt när jag passerar dem.

I Stockholm där jag bor upplever jag inget problem alls eftersom hunden kliver på själv. I jobbstaden så måste dock hunden bäras för att få åka gratis och det är då som problemen uppstår.

Men är det någon som sträcker fram handen så brukar jag snällt be dem vara försiktiga eftersom alla hundar kan bitas när de är i ett utsatt läge (trångt och fast uppe i mattes famn).

Min hund vill inte hälsa så hon håller sig undan vilket är en bra egenskap tycker jag, nästan jämnt.

Hade någon lyft min hund så hade jag fått ett utbrott. Eller på föräldrarna som tydligen inte har koll på sitt barn.

Till TS, nu får du allt bli lite mer subba för din hunds skull. Gör som liten82 säger, fräs att den är folkilsken.

eftersom det är du och din hund som kommer få problem om den biter någon, så måste du se till så att ingen klappar henne helt enkelt.

klarar du inte att ha stenkoll på det så får du sluta åka kollektivt. men såå många är det väl inte som kastar sig över henne, att du inte hinner säga "hon bits!!"??

Har westie och har haft tax, westien är ju sådär docksöt och folk vill hemskt gärna klappa honom, då säger jag helt enkelt ifrån för visst. Han är gudasnäll men han vill inte. Speciellt inte barn då som inte tillhör favoriterna, han blir mest stressad över det hela.

Taxen fick inte folk klappa av anledningen att han sällan ville och det visade han med tänderna. Tyvärr klappade folk honom ändå och turligt nog har det alltid gått bra (förutom en extremt varnande hållning och blick från hunden, men jag hann alltid säga ifrån).

jag åker ofta buss med mina hundar och det är alltid händer som sträcks fram. folk har märkligt lite respekt för så stora hundar. men mig gör det inte så mycket, mina hundar vänder bort huvudet när de inte vill bli klappade.

Känner igen det där. Dock hade jag en hund som blev überglad över all uppmärksamhet och vägde 25kg så det blev kaos om någon "hoppade på" henne. Och efteråt fick jag alltid kommentarer som "du borde nog uppfostra den där lite...."

Det är svårt att lära en hund hur man uppför sig ute bland folk, när folk inte kan uppföra sig mot hundar heller.

Nuvarande hunden är inte så intresserad. Och det är SÅ SKÖNT...!! :p

Vid ett tillfälle använde jag haltigrimma på förra hunden (koppelträning) och under den tiden fick vi alltid åka ifred. Folk trodde väl det var en munkorg så de bara blängde på mig som lyckats "förstöra en golden så, golden som är så lättdresserade" (ja det var nån som sa så...).
Hunden tyckte det var jättetråkigt att bli ignorerad ute.

jag har också haft halti på min hund, fick flera gånger frågan om han bits eller varför han har munkorg :p

har en engelsk springerspaniel som inte är speciellt intresserad av att hälsa på folk han inte känner, han skulle aldrig göra nåt mot nån men det är så störande att folk tror att han är snäll bara för att han är söt :p

det är mest gamla tanter och barn som vill klappa har jag märkt..

Nej som tur är så har jag inte råkat ut för det men det kan väl kanske bero på att jag har en 70 kg's hund i andra kopplet :D Visst finns det folk som sträcker fram en hand och klappar honom också när de går förbi men det händer väldigt sällan. Han är ju världens snällaste, älskar allt och alla men han hade kunnat vara reserverad eller ilsk av sig men så långt tänker inte folk. ;)

Jo, dagligen.

Så fort jag är ute och promenerar så kommer folk mot en och vill klappa, sitter jag på bussen så far deras taffsiga händer mot hunden.

Men det har blivit bättre, är jag runt folk så brukar jag dra på mig en riktigt avvisande kroppshållning och bara gå, fungerar oftast.

Folk verkar tro att bara för att man har en 1kg, superglad söt valp så är det okej att klappa, lyfta hälsa, men jag vill inte att han ska hälsa på allt och alla och vill kunna vara ute på en mysig tur utan att bli stoppad.

Har också märkt av det här med att folk ska klappa utan att fråga först. Ibland när jag tar tåget, vilket inte händer så ofta men det har hänt, så är det nån som böjer dig ner och sträcker fram handen mot en av mina två hundar. Först sen har de frågat om de får klappa...lie sent kanske.

Min hundar är snälla, men den äldsta är lite vaktande av sig. Han vill lukta ordentligt(gärna på byxbenen, inte på handen) innan man kan klappa han. Den yngre är jätterädd för obekanta människor som närmar sig honom. Nu har ju ingenting hänt men det skulle inte vara kul om det gjorde det...

Det är många som vill hälsa på mina hundar. En lösning kan ju vara att ha hunden i en väska då man åker. det har jag ibland. Då kan man lätt hindra folk från att hälsa.

Mina blir ju inte agressiva. Men de är lite reserverade mot främlingar. Och jag tycker inte de ska tvingas hälsa på alla som vill.

Jag har aldrig riktigt förstått problemet att folk skall hälsa...Förutom fyllegubbar så respekterar folk när jag säger ifrån. Kanske handlar det om hur man säger till. Var mer bestämd är mitt råd.

Säg till ordentligt att hunden inte skall klappas. Försöker någon ändå åker dom på en smäll på fingrarna...Främmande människor som slåss passar man sig för, jag lovar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
858
Senast: Lingon
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 379
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka