Ni med shetlandsponny

Sv: Ni med shetlandsponny

Ålder: 14
Mankhöjd: 98cm
Ungefärlig vikt: ?? 150- 200
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): rymmer ut på åkern och flyr från galen stor häst varje dag^^ annars inget, ska träna aglity till sommaren med henne
Foderstat: 2 små nävar lucern + 2dl betfor + b-vitamin + 4-5kg hö om dagen
smulan har haft återkommande fång och detta är allt hon klarar:( ibland så blir det nån morots/äpple bit också

Senast ändrad:

Ålder: 6 år och hingst
Mankhöjd: 72 cm
Ungefärlig vikt: ingen aning men är i normal hull
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): Ingen mer än att gå i hage just nu på grund av all snö vi har här.
Foderstat: Fri tillgång på bra analyserat grovfoder och mineraler som även innehåller salt och selen.

har också en liten b ponny
Ålder: 27-30?
Mankhöjd:110
Ungefärlig vikt: knappt 150kg
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): går 1km om dagen för at thålla igång tarmen
Foderstat: 1,4kg musli (dodson & horrel 16+) + 4dl betfor + 6 stora nävar lucern + b-vitamin + saltersättning (så att han dricker ordentligt)+ så mycket hö han kan äta (tuggar och spottar ut det) ca 6-7kg hö får han i alla fall äter mindre.

är otroligt mager, har 2 tänder som hakar i överkäken (vet har gjort vad hon kan med det) var förstoppad i helgen och bajsade ut slemhinnan från tarmen. skiter nu 1-2 högar om dagen.:( är glad att han lever.

nej, än är han pigg och glad och har aptit. när han inte har det länge så får man överväga det. viktnedgången kom nu pga att han inte äter så mycket hö men vi har bytat foder och vetrinären tycker att han är i bra hull för att vara så gamal och han har bra tänder som sitter fast där de ska (förutom då de 2 långa).

Ålder: Snart 3
Mankhöjd: C:a 92-95cm
Ungefärlig vikt: Väldigt osäker, men måttbandet säger runt 180kg. Hon är alldeles för tjock enligt mig.
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): Just nu ingenting alls pga snön, vi kommer inte från går´n :(
Foderstat: ca 4-5kg ensilage, några morotsbitar och en ½dl betfor som "krubbskrammel"

Ålder: 1år (snart 2)
Mankhöjd: 100cm ca
Ungefärlig vikt: ingen aning ej vägt men runt..200 ?
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): endast ute och går. ska börja handlerhoppning och tömkörning senare (1-2år)
Foderstat: 1kg hö (morgon) 1kg under dagen (i hagen) 2kg (kväll)
Sen får han även
200g betfor, en morot, 1.5 mått b-vitamin.
Samma på kvällen fast 300g betfor.
Betforn är rätt onödig men han blir så ledsen när alla andra får massa gott så jag skämmer ut honom ganska mycket :') Men han är ju min bebis också :D:love:
Åh du har en bebis du också... de är ju bara sååå söta och roliga att skämma bort...

Jag har då två st shettisar.
Joystick Diablo född -07
Mankhöjd ca 95 -97
Vikt.. i överkant välmående
Foderstat
Ca 5 kg hö om dagen
1 dl betfor 1 dl vetekli 1 dl havre mineraler ca 1 dl
Å snart B-vitamnin för pälsens skull
Har jobbats LITE i vinter men gått i stort sett ute dygnet runt och busat en hel del med kompisen
Pegasus född -06
Mankhöjd ca 1 meter
Vikt? välmående
Foderstat
Ca 5 kg hö om dagen
1 dl betfor 1 dl vetekli 1 dl havre mineraler ca 1 dl
Å snart B-vitamnin för pälsens skull
Har jobbats LITE i vinter men gått i stort sett ute dygnet runt och busat en hel del med kompisen
Har jobbats LITE mer än Joystick men blev sent inkörd var i vagn juli -09
Båda killarna kastrerades 1 september -09
Tanken..
Pegasus och jag ska då debutera i dressyr och precisons körning i sommar om jag får hålla mig frisk
1 april har jag för övrigt varit shettis ägare i 2 år på Joystick och 1 år på Pegasus

Anna-Carin

Ålder: Född maj -07
Mankhöjd: 102
Ungefärlig vikt: ?
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): Tömkörs 2-3 dagar/vecka
Foderstat:
4 kg hö
0,3 kg Mustang original müsli
0,3 kg betfor
30 g Mustang mineral röd
60 g Krafft multivitamin
1 skopa Hoof Builder

Allt uträknat efter våran höanalys.

Etinelle
Ålder: 18år
Mankhöjd: 105cm
Ungefärlig vikt: 225kg
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): Går 1-2 lektioner 4-5 dagar i veckan + rids av sin skötare.
Foderstat: 3kg torrt hösilage, 1.5kg fin havrehalm, 0.5l kornkross, 3dl (torr mätt) betfor, 2dl vetekli, alger och extra selen.

Little Zula
Ålder: 12år
Mankhöjd: 104cm
Ungefärlig vikt: 220kg
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt):Går 1-2 lektioner 4-5 dagar i veckan + rids av sin skötare.
Foderstat:3kg torrt hösilage, 1.5kg fin havrehalm, 0.5l havre, 3dl (torr mätt) betfor, 2dl vetekli, alger och extra selen.

Emilia
Ålder: 10år
Mankhöjd: 102cm
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt):Går 1-2 lektioner 4-5 dagar i veckan + rids av sin skötare.
Foderstat:3kg torrt hösilage, 1.5kg fin havrehalm, 0.25l havre, 0.25l kornkross, 3dl (torr mätt) betfor, 2dl vetekli, alger och extra selen.

Merlin
Ålder: 9år
Mankhöjd: 104cm
Foderstat:5kg fin havrehalm, 4dl (torr mätt) betfor, 2dl vetekli, alger och extra selen.

Ålder: 9 år
Mankhöjd: 100 ca
Ungefärlig vikt: 250
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): Just nu bara promenader. Det är is på vägarna.
Foderstat:
Fritillgång till hö tror han äter 5 kg per dag.
Happy hoof en näve morgon och en kväll. B-vitamin morgon och kväll.

img_0895.jpg

Wilma är 6-7 år gammal, nätt och jämnt en meter hög. Hon väger väl ca 250kg, och får motion 4-5 dagar i veckan, och då tömkörs hon, longeras, rids (inte så ofta), dessutom har vi börjat köra henne nu också! Hon har fri tillgång på hö (äter väl ca 5kg per dag...), och till det får hon lite morötter och annat gott (kaninernas torrfoder är mums tycker hon!).

Senast ändrad av en moderator:

Ålder: 14
Mankhöjd: 94cm
Ungefärlig vikt: ???
Motion (antal dagar i veckan/hur hårt): Alldeles för lite
Foderstat: 3kg hö, 1/2 kg kraft + salt o min

Mankhöjd: 100 cm
Ungefärlig vikt: 245 med viktmåttband:eek: Hon ska INTE väga över 177 kg!!
måste bara få kommentera detta, citerat ur ett av de äldsta inläggen i den här tråden
En enmeters-shettis som väger 177 kg skulle jag nog tro är ganska mager.
Shettisar väger och ska väga mer än många tror! Jag har ställt flera av mina på våg, några exempel:
104 cm och av lättare modell, vägde 258 kg när hon var jättefet och runt 210 kg när hon var jättemager (vägdes en gång i veckan då, hos veterinären som försökte luska ut varför hon magrat trots fri tillgång på grovfoder...)
knappt 100 cm äldre hingst av lätt modell, i underhull - 180 kg
101 cm sto i gott beteshull, 285 kg
98 cm sto i högt beteshull, 265 kg

Och som svar på ursprungsfrågorna - här finns ston, unghingst och valacker mellan 90-107 cm, 1-24 år. De vuxna rids sporadiskt och varierande. De har samtliga fri tillgång till bra grovfoder och går på bete på somrarna (utom en av dem, som tyvärr har fångproblem sommartid men som uppenbart klarar fri tillgång på vintern...)

Jag orkar inte leta upp mitt gamla inlägg och vet inte i hur jag skrev det eller ens när. Nu är min visserligen bara 95 cm i mkh och inte dom 1 m jag skrev tidigare. I alla fall, ponny i fråga är IR och enligt rekommendationer så måste hon alltid vara i bra hull.
När hon såg ut såhär vägde hon strax över 200 kg.
dsc_1251_137502711.jpg

Nu ser hon ut såhär, vet inte vikt säkert då hon inte är ställd på våg, men hon är nu i perfekt hull med tanke på hennes sjukdomsbild.
Tippar på att hon väger någonstans 160-175 kg, men vet inte exakt.
dsc_0053_195079184.jpg

Nu stämmer inte viktmåttbanden enligt min veterinär, man får ofta dra bort cirkus 50 kg på banden och verkligheten. Så på måttband vill jag nog inte ha min på 170 kg, men på kliniken så vill jag gärna det.

Gissningsvis skiljer det väldigt mycket från häst till häst då din var mager när den vägde 210 kg och min såg ut som översta bilden när hon vägde kring det. Har du bild på din ponny du vill lägga in? För nu har vi ju bra exempel på hur det kan skilja sig från individ till individ och det är inte lätt att säga hur tjock/smal någon är genom att få en vikt utan man måste se till helheten.

Jag tror också det är mkt individuellt! Jag antar att det är lika som med människor också, att muskler väger mer än fett? Att stirra sig blind på vikt är ingen bra måttstock...
Mitt sto är 93 cm ca, och vi vägde henne på klinik, så vägde hon 173 kg. Hon "arbetar" som sällskapshäst till en annan häst som hon följt genom eld och vatten; travtävlingar, resor, seminstation etc och går nu också med vid promenader då vi hanterar och kör in unghästar, så hon rör sig mkt men tränas inte medvetet.
Har lite extra "gohull" men kan inte räknas som fet. Pga hälsoskäl så försöker vi nu hålla henne i lagom hull, och det gör vi med hjälp av ögat och känna och klämma. Dessvärre äter hon nog mer än vad vi räknat med i hagen av morgon och lunch hö, då hon går i flock.

Sto 14 år
ca 93 cm
äter ca 3-5 kg hö med låga värden
mineraler
en näve sköljd betfor samt en halv morot
selen

32082301.jpg

Bilden är under betessäsong.... med allt vad det innebär.

Senast ändrad:

Gissningsvis skiljer det väldigt mycket från häst till häst då din var mager när den vägde 210 kg och min såg ut som översta bilden när hon vägde kring det. Har du bild på din ponny du vill lägga in? För nu har vi ju bra exempel på hur det kan skilja sig från individ till individ och det är inte lätt att säga hur tjock/smal någon är genom att få en vikt utan man måste se till helheten.
Visst skiljer det mellan olika hästar. Med mitt exempel är en av sakerna jag vill visa att det inte nödvändigtvis skiljer så hysteriskt många kg mellan smällfet och riktigt mager (det var verkligen en harpa som gömde sig under den tjocka vinterpälsen och ryggraden stack upp ordentligt då hon kom hem från fodervärd - fast om man inte kände på henne utan bara tittade så såg hon väldigt välmående ut... I hennes fall vägde hon 80% av sin smällfet-vikt när hon var mager.
Jag har inget foto på henne från när hon var sjuk och av andra orsaker lägger jag inte ut ngt annat heller.
Men jag brukar visa den här bilden på 101-centimetersstoet, tagen ca en vecka före vägning på våg, då hon vägde 285 kg...
cassisprem2009.jpg

Vad fin hon är! :love:
Ser ut som avelsston gör mest i hullet, runda och goa med en vacker överlinje. Av alla de shettisar jag visade på 80-talet, så såg de flesta ut så där, vi vägde dem inte men man uppfattade vilka som var tyngre än andra.
Nu vet jag inte vad hon används till, men hon ser ut att ha haft föl på magens linje?

Jag förstår vad du menar med viktskillnaden, men det är nog precis desamma med mankhöjden... skiljer det 10 cm så skiljer det också i vikt, vad som anses som "normalvikt".

Här är en annan bild på min där magen INTE är smickrande, men i övrigt är hon fin trots sina deformerade bakben, (syns kanske inte när hon sträcker på dem. Skillnaden är då att hon har inte haft några föl, och ska därför inte ha hängbuk,..:grin:
Vägde henne till 195 kg ca.

32082291.jpg

Senast ändrad:

Vet inte om bilden luras, men det ser ut som att hennes revben syns väldigt synligt? Ser nästan ut som om dom sticker ut till och med.

Jo revbenen syns, i vissa lägen mer än andra. Dock sticker dom inte ut, bilden luras eftersom hon tyvärr fått skav av draglinorna. Därav skuggan som gör att det ser ut som att dom sticker ut. Hon ser också smalare ut på bild än i verkligheten. Kan förtydliga också att under april-maj lägger hon alltid på depåer, därav att jag håller henne extra smal i början på året. Hon går liksom automatiskt upp i vikt oavsett sen.

Kan tillägga också att om hon hade varit frisk hade jag gärna haft något mer kilo på henne!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka