Ni med progressiva kontaktlinser (eller en av var)

tott

Trådstartare
Håller på att prova in kontaktlinser som ska ge progressiv effekt dvs en lins för närseende och en för "långseende". Är inne på mitt andra provpar nu, men jag får inte till det :( Jag ser inte! ...eller jo, jag ser bättre på nära håll än förut, men inte bra. Stundvis kan jag tycka att det är ok, men för det mesta är det mest bara irriterande att inte se skarpt.
Jag är ganska "tvåhänt" och det kan hända att samma gäller med mina ögon - att båda jobbar ungefär på samma sätt dvs att inget av dem är utpräglat starkare.
Skulle inte vilja ge upp, och skulle så gärna vilja få det att funka, men jag vet inte hur :(:meh:

Vad har ni för erfarenheter? Hur länge tog det för er att få det att funka osv. Berätta!

Jag provar en av var nu och det funkar bättre än jag väntade mig. Inte i alla situationer men helt ok till vardags.

Jag provar en av var nu och det funkar bättre än jag väntade mig. Inte i alla situationer men helt ok till vardags.
I vilka situationer har du problem?

För mig varierar det. Oftast har jag svårt att se då jag kör :angel::o för linsen för närseende ställer till det.

Hur länge har du testat?

Jag skulle ha problem när jag behöver se väldigt bra på väldigt nära håll, t ex vid pilliga operationer.

Av olika anledningar hade jag en period bara en lins i, och det tog ungefär en vecka för mig att kunna se nästan som vanligt, hjärnan kopplade bort de suddigaste intrycken (jag har styrka -5.75 så jag ser inte bra utan linser). Kan tänka mig att det fungerar på samma vis med att ha en progressiv och en vanlig lins.

Jag har provat progressiva linser tre gånger, med något års mellanrum, men inte fått det att fungera på ett bra sätt. Jag har "hållit ut" (=väntat på att hjärnan ska anpassa sig) i två-tre veckor vid varje tillfälle, innan jag gett upp.
Alltså jag har inte provat med två "olika" linser, utan med "äkta" progressiva.
Synskärpan på medellångt håll har varit OK (t.ex. se på TV, klippa gräsmattan, mocka), synskärpan på nära håll (t.ex. skärmarbete, läsning, snickeri, läderarbete eller matlagning) sådär, och synskärpan på lite längre håll riktigt dålig. Köra bil blev en plåga, i synnerhet vid skymning/gryning eller andra sorters sämre ljusförhållanden, och det fungerade heller inte att sitta och jobba med finlir på nära håll utan extra glasögon, även om det gick att läsa en stund, eller kolla e-post lite snabbt.
Jag fick förstås prova både annan linstyp, och annan styrka för att hitta rätt, men det blev aldrig bra.

Framförallt fick vi inte till seendet på långt håll. Både vid bilkörning och vid friluftsaktiviteter som är viktiga för mig, så behöver jag se riktigt bra på långt håll för att det ska vara njutbart. Vi pratar t.ex. hästkörning, fågelskådande, jakt och fiske.

Jag fick en känsla av att om jag bott i en annan miljö än långt ute på landet, och haft andra intressen, och därför bara sällan behövt köra bil på landsväg i skymningen med massor med vilt som springer kors och tvärs, inte sprungit runt med kikare om halsen och försökt se fåglar, eller hållit på med karvsnitt (mönster skurna i trä), så hade jag nog varit mer nöjd, och kanske fortsatt med de progressiva linserna.

Jag har återgått till linser som ger mig en i stort sett perfekt synskärpa på medellångt och riktigt långt håll, och använder läsglasögon (min man får alldeles för ofta frågan "har du sett mina glasögon?") av bra kvalitet för arbete på nära håll. I stallet eller i skogen, har jag billigare varianter av läsglasögon i senilsnodd eller med bygel över nacken, som det inte gör så mycket om de går sönder eller trampas på.

Min närsynthet ligger på 7,0 på bägge ögonen.

Jag är närsynt och rätt mycket astigmastisk. Dessutom är +50 och har börja få ålderförändringar.

Jag har under många år haft en lins för nära seende och en lins för seende på långt hål. Detta har fungerat fantastiskt bra - tills åldersförändringarna börjat ställa till det. Nu har jag svårt att se riktigt smått på nära håll och bildskärmsarbete funkar inte alls.

Vid senaste linskollen i februari så fick jag ut ett par äkta progressiva linser då de nu även finns som toriska linser. Det funkade hyfsat bra utom på nära håll - så jag gick tillbaka till det jag hade tidigare, men linsen för nära seende ändrades lite.

Eftersom jag jobbar vid dator hela dagarna så fick jag via min arbetsgivare, terminalglasögon. Dessa glasögon är anpassade till att jag har mina linser i. Denna lösning funkar hur bra som helst.

De gånger jag behöver använda ögonen till något riktigt piligt så får jag använda vanliga billiga läsglasögon som förstorar.

/Lizzie

Puttar upp denna gamla tråd då jag har lite samma problem som ts. Håller på att prova multifokala linser och är inne på andra provomgången sas. Första omgången så såg jag jätte bra på medellångt och långt håll men kunde inte läsa med dom. Nu andra omgången så har jag fått två olika som jag testar, den ena kan jag läsa hjälpligt med men får anstränga mig men upplever att jag ser suddigt och upplever mig nästan som lite yr när jag kör. Inte så att det blir trafikfarligt men är inte behagligt. Det andra paret ser jag inte bra varken på långt eller nära håll men kanske på medellångt håll men kändes ansträngande att ha dom sas. Hur lång tid behövs för att vänja sig? Jag har läst att det kan ta upp till 2-3 veckor att vänja sig. Hur har det fungerat för er och när märkte ni att en lins var rätt?🤓

Vad har ni för erfarenheter? Hur länge tog det för er att få det att funka osv. Berätta!

Jag kan inte ha progressiva linser öht. Har provat alla varianter som finns av typ alla märken och modeller som finns och det blir inte bra, men enligt min optiker så är deg på G att komma ut progressiva linser som har en bättre korrigering. Dvs med mindre hopp mellan styrkorna.

När de kommer är en annan fråga 🤷‍♀️

Håller på att prova in kontaktlinser som ska ge progressiv effekt dvs en lins för närseende och en för "långseende". Är inne på mitt andra provpar nu, men jag får inte till det :( Jag ser inte! ...eller jo, jag ser bättre på nära håll än förut, men inte bra. Stundvis kan jag tycka att det är ok, men för det mesta är det mest bara irriterande att inte se skarpt.
Jag är ganska "tvåhänt" och det kan hända att samma gäller med mina ögon - att båda jobbar ungefär på samma sätt dvs att inget av dem är utpräglat starkare.
Skulle inte vilja ge upp, och skulle så gärna vilja få det att funka, men jag vet inte hur :(:meh:

Samma erfarenhet som du. Jag provade också två par men kunde aldrig vänja mig vid att se så suddigt hela tiden. Var bara perfekt när jag läste så jag gick tillbaka till mina vanliga linser och läser med läsglasögon.

Jag har ett dominant öga och första paret tog inte hänsyn till det, då var det riktigt illa, jag kände mig illamående och yr. Andra paret tog hänsyn till det och det blev mycket bättre men inte nog bra för mig. Trodde jag kunde vänja mig men kom på mig själv med att gå och kisa mest hela tiden för att försöka se skarpt.

Jag provade som en del andra med en lins av varje men det gick inte alls. Men jag ser riktigt dåligt har -10.25 resp -10.75.

Jag kan inte ha progressiva linser öht. Har provat alla varianter som finns av typ alla märken och modeller som finns och det blir inte bra, men enligt min optiker så är deg på G att komma ut progressiva linser som har en bättre korrigering. Dvs med mindre hopp mellan styrkorna.

När de kommer är en annan fråga 🤷‍♀️
Jag har också progressiva linser och ser absolut inte på nära håll. Är det kris brukar jag dra ner ena linsen lite och kika över kanten - eller plocka ut en lins helt enkelt.

Jag fick det inte heller att funka, så tillslut bytte jag optiker....
Till en som varit optiker i mer än 50 år, och som jag lyckades förmedla mina problem till.
Vips fick jag linser som jag ser som en korp i!

* Jenny *

Till en som varit optiker i mer än 50 år, och som jag lyckades förmedla mina problem till.

* Jenny *
Beror lite på vad gör övriga synfel man har också, för mig är det brytningsfelet som progressiva linser inte har tillräcklig finjustering för.

Antingen blir det underkorrigerat eller överkorrigerat och båda varianterna ger trötta ögon och gräslig huvudvärk efter några timmar.

Jag har bifokala linser och ser halvdåligt hela tiden känns det som. Men det är är ok på medellångt avstånd, men dåligt på nära och halvnära håll.
Jag ska vara använda klart de paket jag köpt (om jag orkar) sen ska jag återgå till mina vanliga linser och kombinera dem med läsglasögon.

* Jenny *
Fick du betala för en helt ny undersökning då eller gick den nya på det gamla receptet sas?

Jag betalade för en helt ny undersökning hos en erkänt duktig optiker 36 mil hemifrån.
Går inte längre till spek*** elller andra billig kedjor.
De är så mycket värt att se bra!

* Jenny *
Ansåg optikern att den styrka du fått uppmätt hos den tidigare optikern var felaktig? Jag går för närvarande hos Synoptik men googlade efter ditt svar och fick upp ett gäng mindre butiker som samtliga hävdar att dom funnits i branschen länge och är bäst. Hur hittade du din optiker? Vilken del av landet finns din optiker?

Ansåg optikern att den styrka du fått uppmätt hos den tidigare optikern var felaktig? Jag går för närvarande hos Synoptik men googlade efter ditt svar och fick upp ett gäng mindre butiker som samtliga hävdar att dom funnits i branschen länge och är bäst. Hur hittade du din optiker? Vilken del av landet finns din optiker?
Min optiker var den som sjukhuset skickade svåra fall till, (någon billigare kedja har det uppdraget just nu ) så jag litade på att kunna få hjälp där. Dessutom känner jag flera som går dit. Optikern finns i Umeå.
Och nej.. Han sa inte ett ord om att den tidigare optikern tänkt fel. Han sa bara att hon hade ett mycket mindre kundunderlag, och därför inte hunnit se lika många problem som han.
Jag uppskattar när dom inte snackar skit om varandra.
Vet inte om min optiker jobbar än, de är ett helt år sedan jag var dit.
Då träffade jag en annan optiker.
Hon kändes lika kunnig, men yngre !
Min optiker började jobba som optiker sommaren -66

*Jenny *

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 584
Senast: miumiu
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 225
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II