Ni med "många" hundar ( 3 lr mer)

Sv: Ni med "många" hundar ( 3 lr mer)

Åker jag någonstans är hundarna med mig!
Skulle det nu dyka upp en solsemestervecka och det blir på tok för omständigt att ha med dem går det alldeles utmärkt att bo hos min mamma några dagar.

Men av 1000 gånger är hundarna med mig 999.9

Jag tänker se till att ensamhetsträna min nya hund (som blir nr 2) när den dagen kommer både själv och med nuvarande hund. Just för att jag vill att den klarar av båda situationerna. Man vet aldrig när man kan behöva åka iväg med bara den ena, eller tex måste skaffa olika hundvakter till dem.

Har alltid haft 2 hundar, de har så mycket gott av varandra. Men nu har vi 3 hanar på 4år, 3år och 1 1/2 år. Och det hade jag väl inte tänkt mig i från början ;)

För några år sedan så hade jag en Schäfer och en Beardis, men den senare ville leva pensionärsliv hos "mormor" och flyttade. Då flyttade Taxen in, husse skulle jaga med honom. Men det bildades en vargrevir här, så vi har inte vågat jaga med honom.

Tax är väl inte ett första rasval för mig och Schäfern var lite till åren och "ville" inte träna så som jag ville. Då flyttade en Vit Herdehund in, helt huxflux blev jag intresserad av utställningar och jag som alltid varit nervös inför tävlingar, slutade med det :) Så ett tävlingsintresse uppstod och min VH är väl inget toppen ämne när det gäller det. Han är en stor go nallebjörn :love:

Min uppfödare skulle ha en kull med valpar som jag tyckte verkade intressanta och då flyttade en VH till in. Motorn har han verkligen, men tyvärr är han krypt. Så planen med utställningar, tävlingar mm gick i stöpet.

Förutom den dagliga motionen, så får Taxen spåra, det älskar han verkligen. Annars hänger han bara med.

Min äldsta VH har jag ställt ut med bra resultat, så han är NOUCH och "full certad" i Sverige, han är även SEVCH. Vi spårar mycket, både blod och personspår, lydnad + att han är mattes hjälpreda. Han hjälper mig att bära matvaror, vattenhinkar, tidningen mm.

Lilleman älskar att spåra, kör en del lydnad, trix mm

Vi har provat att ha tre hundar emellanåt då man varit hundvakt etc under längre tider, och det är inte någonting som passar mig, om än jag inser att det är skillnad när flocken inte riktigt känner varandra mot hur det är att ha tre egna, men hoppet ifrån två till tre känns stort på ett sätt som en till två aldrig gjorde.

Jag har som sagt i dagsläget två, som inom en snar framtid bara kommer vara en pga omständigheterna. Hurvida vi nöjer oss med det eller återigen ser till att utöka flocken så vi har två återstår att se, men tre blir det aldrig här hemma.

KL

Vi har idag 2 hundar. En som är snart 6 år och en 9 månaders unghund.
Jag vill gärna ha en till hund, en lite mindre ras. Tycker det är underbart med många hundar och de får glädje av varandra. Men det får bli när vi köpt gård och har det stabilt.

Helst hade jag velat vara rik, bo på en stor herrgård, och ha nästan 10 hundar :angel:

Tre dagar i veckan har jag tre hundar, eftersom jag då passar familjens andra två hundar, båda åtskilligt till åren. Själv har jag nu en fyra månaders valp, efter att min egen gamling dog i höstas.

Jag måste säga att även om jag älskar de två gamlingarna, och även om jag inser hur nyttigt det är för min valp att få umgås med och bli uppfostrad av två äldre, stabila hundar, så känns det som en ren välsignelse de dagar jag är ensam med henne.

För visst finns det nackdelar med tre hundar samtidigt, framför allt under promenaderna. Den äldsta av gamlingarna kan vi aldrig ha lös, eftersom han är stendöv och lite senil, och alltså inte svarar på inkallning längre. Den andra är två år yngre och fortfarande lydig, så henne släpper jag på somliga ställen, men delar av promenaderna går ju på landsväg, där hon måste vara kopplad. Valpen går än så länge alltid lös, eftersom hon visserligen är livlig, men också extremt följsam. Men hon kan bli rätt irriterande eftersom hon ideligen försöker invitera gamlingarna till lek, genom att göra klätterhopp över dem, hänga i deras öron, eller bita i kopplen. Värst är det när jag ska koppla eller släppa lös den gamla tiken, eftersom båda då blir extra uppspelta.

Valpen svarar på tillsägelser, men efter två minuter har hon glömt det och är där igen. Kanske jag borde vara striktare mot henne, men man vill ju faktiskt att en valp ska få vara valp, så jag gillar inte att behöva tillrättavisa hela tiden... När jag är ensam med henne är hon helt ljuvlig, håller ständig ögonkontakt och är så oerhört mycket lättare att hantera och träna.

Jag tror att man får en helt annan kontakt med en ensamhund, eftersom de annars ägnar minst lika uppmärksamhet åt hundkompisarna som åt matte/husse. Men på ett sätt har jag kanske det bästa av två världar.

*KL*

Jag själv har "bara" två hundar och vill absolut inte ha tre! Det känns som om att det är en för mycket helt enkelt. Kan beror på att jag både pluggar och jobbar och har dåligt samvete som det är :o

Sen har jag Focus, som är väldigt speciell. Han känns ibland som sju hundar.. Han har sina egenheter och är ingen lätt hund att lämna bort. Så även om jag hade haft mina två hundar eller tio hundar hade jag ändå haft svårt att åka på solsemester ;)

Hade jag inte haft Focus så hade jag nog kunnat haft 4 stycken "Bråkor", för att hon är så otroligt enkel i vardagen! :bow:

Ja, man kan absolut inte säga att arbetet med en individ = arbetet med en annan.

En Ida motsvarar minst tre Boss:D

Sen har jag Focus, som är väldigt speciell. Han känns ibland som sju hundar.. Han har sina egenheter och är ingen lätt hund att lämna bort. Så även om jag hade haft mina två hundar eller tio hundar hade jag ändå haft svårt att åka på solsemester ;)

Hade jag inte haft Focus så hade jag nog kunnat haft 4 stycken "Bråkor", för att hon är så otroligt enkel i vardagen! :bow:

Känner igen det där. Iofs är Loka enkel i vardagen, men hon går inte att lämna, så det är ganska få personer som tycker det är okej att passa en hund som inte går att lämna ensam.

Jag har dem ensamma en och en i bilen när vi jobbar/tränar. Ytterst sällan en ensam hund hemma, men det händer det med. Dock först när de är ganska stora och trygga med att vara ensamma i bilen.

De sitter ensamma bundna vid staket ibland på träningar också, det brukar gå jättebra.

/Migo

Jag förstår att det blir naturligt att de är ensamma bundna ibland samt i bilen. Du har ju tre, så det kanske inte känns tokviktigt att de måste kunna vara ensamma hemma.

Jag tänker se till att ensamhetsträna min nya hund (som blir nr 2) när den dagen kommer både själv och med nuvarande hund. Just för att jag vill att den klarar av båda situationerna. Man vet aldrig när man kan behöva åka iväg med bara den ena, eller tex måste skaffa olika hundvakter till dem.

Jag är lite inne på att ensamhetsträna valpen. Han verkar vara typen som fixar det. Min vuxna fick jag jobba med när hon gick från att leva i flock med andra hundar till att bli ensam hund. Nu fixar hon det, efter att vi infört rutiner och vanor kring att vara ensam.

Känner igen det där. Iofs är Loka enkel i vardagen, men hon går inte att lämna, så det är ganska få personer som tycker det är okej att passa en hund som inte går att lämna ensam.

De är lite speciella, weimaranerna. Min weimaraner kan vara ensam efter ganska mycket träning. Bo i bur eller hundpensionat är däremot helt omöjligt. Två gånger har vi fått hämta henne från Bagarmossen, vilt skällande, trots att hon skulle ha stannat kvar för observation.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 127
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka