Ni med "många" hundar ( 3 lr mer)

Alfakrulls

Trådstartare
Ni med 3 hundar eller fler!!

Hur kommer det sig att ni har så "många" hundar?
Vad är det som gjort att ni känt att ni vill ha fler en 1 hund?
Kan man ha 2 kan man ha 3, har man 3 kan man ha 4? Eller? ;)

Jag är bara nyfiken på hur ni resonerar kring erat hund antal, då planer finns för ev tillökning i min egna flock, å de blir då 3 i flocken.

Berätta gärna vad de är som gör att ni har så "många" hundar, är de för att ni vill göra olika saker å har olika hundar för olika ändamål? Eller vill ni bara ha sällskapshundar? Hur funkar vardagen? :)

Hej hopp!! :D

Sv: Ni med "många" hundar ( 3 lr mer)

För min del blev det så för att det bara skiljer 1,5 år på de äldsta, så om jag skulle hinna få en färdig hund innan de faller bort så fick det bli 3 stycken. Nu sammanföll det sig så att min äldsta åldrades lite väl fort sedan en propp och hon har fått flytta till mina föräldrar, så jag har 2 stycken ändå och det är ganska lagom för mig.

majoriteten av vara hundar ar arbetande hundar pa nagot satt, inom olika "arbetsomraden", eller tankta att bli det nar de vuxit upp. Vi har 9 totalt, varav en ar startad search and rescue men vi har ratt lang vag kvar, 3 ar jakthundar, 2 ar boskapshundar, en som ska bli sparhund pa vilt forhoppningsvis och en rescue som ar totalt oduglig men vi alskar henne anda. O en liten valp som just nu ar jattesjuk, men tanken med henne var att hon skulle bli boskapshund hon ocksa.

Vi har aven 2 andra jakthundar som just nu bor pa annan ort, den ene ar 18 bast och bor i huset med oss och smattingarna, han ar inte alltid schysst mot de unga hundarna sa han halls lite separat. Grinig gammal gubbe.

Ska försöka göra historien kort ;)

Min "dröm" sen liten har vart en trefärgad papillontik (en annan historia det) och när jag fick möjlighet att skaffa mig en och letandet började så var det lättare sagt än gjort att hitta det man sökte.

Ödet gjorde att jag åkte och skulle "bara titta" på en svartvit phalenehane och med mig hem kom "Taggen" :love:
Taggen är en sådan där hund man kommer berätta om åt barnbarnen, hunden i mitt liv...
http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6354612223/in/set-72157628047340161

Men drömmen om min trefärgade tik försvann aldrig, och ett år senare hittade jag henne, i Dalarna.
Min underbara Tiffy, min prinsessa
http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6361978561/in/set-72157628047352929

Kändes som mitt hundliv nu var mer eller mindre perfekt, när min uppfödare till Taggen ringde upp, bara nån vecka efter vi hämtat lilla Tiffy, och undrade om jag visste någon som kunde vilja ha en omplaceringshane. Dessutom Taggens halvbror :love:
"Kom upp med killen så löser det sig tycket jag", 3 år senare och han är fortfarande kvar.
Mitt charmtroll Lilleman
http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6398912631/in/set-72157628047350047

Sen gick det två år, jag har hunnit starta upp kennel och haft en kull underbara valpar på mina papilloner (Lilleman och Tiffy)
http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6755810105/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6399025155/in/photostream

...när nästa lilla dröm skulle förverkligas.
Att hitta en drömtik till min underbara phalenekille, och i somras hittade jag henne och trodde aldrig att "lilla jag" skulle få äran att köpa en tik i världsklass, särskilt som intressenter fanns i både england och ute i europa på denna lilla underbara hund.
Så kom lilla Flame till oss
http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6755810105/in/photostream

Så nästa plan är min drömkombination mellan mina phalener, och självklart kommer jag fundera på att spara nått efter dem. Så inom en inte allt för lång framtid lär jag ha 5 stycken:angel:

Men sen får det "räcka", jag är fruktansvärt aktiv med mina småttingar och använder dem i allt.
Har en viltspårchampion och godkänd eftersökshund, en som klarat Anlaget i Viltspår, en utställningschampion och och en championkanditat.
Vi tävlar och tränar lydnad, jag använder mina i jakt.
http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6398889975/in/set-72157628047340161

Emellanåt lattjar vi runt på agilityplan men där har jag inga som helst ambitioner.
Vi har testat på lite bruksspår och IPO....ja vi bangar inte för nått.
Just rasens mångsidighet, vilja och energi och en storlek som jag tycker är lätthanterlig, gör det till en fröjd att ha några stycken.

Yes, jag är helt såld på rasen:banana:

Att bara ha en har aldrig varit något alternativ. Jag vill att mina (flock)djur skall ha sällskap av en artfrände. Dessutom är det väldigt roligt att ha två olika individer att arbeta med.

Tre blev de när "min" uppfödare tog en kull på sin kanontik och hon frågade om jag ville ha en hanvalp. Tanken var att min tik skulle flytta till gården och bli arbetshund på heltid så att jag bara skulle ha två, men hon kom tillbaka hit pga osämja i deras flock. Och då var ju valpen redan inflyttad och etablerad. Så då blev de tre;)

Mina hundar jobbar ihop till sitt levebröd och fyller i allra högsta grad en funktion. De är vallhundar alla tre och tränas än så länge i princip uteslutande i just vallning. Det är mycket vanligt inom grenen att ha 2-4 hundar, både för att det är beroendeframkallande, svårt att avstå när det kommer bra valpar och - viktigast av allt - ofta är arbetet på gården beroende av att det finns fungerande hundar, och då måste det finnas reserver om någon blir skadad eller sjuk. Och till flera jobb krävs det ett flertal hundar.

Vardagen blir ju så klart lite jobbigare när man har flera hundar som ska skötas. De tar stort utrymme i bilen, äter sjuka mängder mat (som ska köpas in och förvaras), hela hallen fylls med koppel, selar, reflexer, leksaker, hundhanddukar och långlinor. Man vet omedelbart på morgonen hurdant väder det är - efter första rastningen blir golvet som ett grustag så fort det är det minsta fuktigt ute. Dammsugaren är hushållets mest använda elpryl:cool: och badkar/hunddusch är högprioriterat när man inreder/letar bostad:D Det är hopplöst att hitta hundvakt till alla om man mot all förmodan kan med att åka bort.

Det blir en ond spiral - ju fler hundar man har, desto mer tid spenderar man på hundträning och hundmänniskor. Mycket tid tillsammans med hundfolk tenderar att leda till utökat hundintresse, och ökat hundintresse leder till fler kurser och fler hundar... ;)

I mitt fall, som låter hundarna vara i soffan/sängen, får man ha vänner som inte är rädda för vitt lurv på byxorna om de ska komma på filmkväll. Det spelar ingen roll om jag totalsanerar kåken en timme innan de kommer, det är ludd i soffan och på golvet ändå. Boss päls verkar ha för avsikt att ta över världen.

Fördelen är att de har ett enormt utbyte av varandra. Aldrig några problem med ensamhetsträningen eller liknande eftersom de har sin flock med sig även om matte råkar vara utom synhåll. Det är jättemysigt att sitta i soffan med tre sovande hundar i famnen;), att somna med näsan inborrad i det mjuka fjunet bakom ett hundöra, de lugna andetagen från en sovande hund bakom ryggen och totalt avdomnade fötter eftersom hund nr tre ligger tvärs över benen:D Att vakna av att hundarna är extatiska över att matte finns idag med, att ta med sig flocken ut på fälten och se dem springa tillsammans, eller för all del ta med sig sina egentränade hundar och åka och göra ett ordentligt dagsverke på gården!

Mitt stora problem är att jag vill ha alla hundarna med mig som familjemedlemmar inne. Det sätter en ganska skarp övre gräns vid max fyra individer innan hemmet svämmar över.

Eller så är det min stora räddning. Om jag hade haft bra hundgårdar hade jag haft så många vallhundar att det räckt åt hela sveriges fårbönder:D:D:love:

jag har tre och siktar på fyra. dvärghundar. aktivitetsmässigt är det mest promenader och utställning, men har förhoppningar om att gå någon kurs framöver, agility eller nosaktivering eller något annat kul. bekymret med tre hundar är i mitt fall pälsvården. mina är strävhåriga och handtrimmas. det tar lite tid, så när hund nummer fyra dyker upp ska hon vara korthårig.

Jag får förmodligen också utökat i år så att det blir tre. Kul att läsa om folks erfarenheter! Jag hade inte tänkt skaffa en till, men jag vill verkligen komma ut och tävla och Grima är begränsad till lydnad och spår pga sin spondy numera.

*kl*

Jätte intressant att läsa hur era vardagar är :)

Jag har en japansk spets, 4 år, som tränas i lydnad å agility men är framförallt min promenad kompis å sängvärmare ;)
Sedan har jag en 3 årig boxer tik som tränas en del i bruks å lydnad, å de blir mycket spår å uppletande, å självklart en go promenadkompis.

Min första hund fick jag ta bort för 3 år sedan, hon var då 3 År gammal och fick somna in pga sjukdom. Hon var min dröm som jag strävat efter i måååånga år Sen jag var liten, och så fick det ett mycket tragiskt slut. Den hunden, den rasen är allt jag drömt om.

När hon dog gick jag ner mig i ett mörkt hål, aldrig känt en sån sorg innan, och kände att jag ville aldrig ha en sådan ras igen, för påminnelsen om min älskade vänn somvar borta skulle bli alldeles för jobbigt. Så de blev en boxer, som jag absolut inte ångrar, de har varit en ras jag varit mycket intresserad av, men jag känner mig inte "hel" i min hundflock, om de går att säga så? Det saknas något, jag känner en enorm saknad hela tiden efter något mer.

Därför funderar jag nu på att utöka flocken med den ras som är MIN ras, den ras jag känner mig lycklig och glad med, den som gör flocken hel och komplett.
Det kommer bli en hane i sådana fall, då jag passat några hanar under förra året, och flocken blev så otroligt lugn och harmonisk med en hane i flocken, så därför kommer de bli en hane, min första hane ever! :)

Min första hund skulle fyllt 6 år nästa vecka, känns otroligt att det gått så många år Sen jag åkte de där 70 mil upp till Dalarna för att hämta hem henne, min underbara Unni. :love:
Och nu känns det som hjärtat läkt ihop och saknaden är enorm efter henne, och längtan efter en ny vovve i den rasen är otroligt stor!!!

Kanske tycker ni att ja är knäpp som känner så här starkt men det är så de känns, detta är mitt liv!! :)

Så era historier gör mig glad att läsa!! :D

Senast ändrad:

Vi har fyra beauceronhanar, fast egentligen var det inte tänkt att vi skulle ha fler än tre....

Våra två "gamlingar" Kenzo och Chili har bara 1.5 år mellan sig, idag är de drygt 11 respektive snart 10.

För snart fem år sedan föddes en kull som jag var väldigt sugen på, egentligen hade jag tänkt vänta något år till men samtidigt kändes det rätt och passade bra i tiden, så det blev att vi skaffade valp ändå; min älskade Garibaldi. :love:

När Garibaldi var 9 månader så annonserades en av hans bröder ut på Blocket. Ägarna sa att de inte hade tid med honom...

Vi var supernöjda med Gari och tänkte att om hans bror var lik honom så var det en riktigt bra hund, så efter lite funderande så köpte vi Sigge, som han kallas. Tanke var att behålla honom ett tag och sen hitta nytt hem till honom men tyvärr visade sig han vara lite sämre mentalt och hans första ägare hade dessutom missat massor vad gäller social- och miljöträning, så vi fick helt enkelt behålla honom.... Vi förstod ganska snabbt varför de inte hade velat ha kvar honom - han är rejält energisk, massor av arbetsvilja och kamplust och det i kombination med lite halvdålig mentalitet blev kanske lite för mycket, speciellt i en lägenhet i stan. Vi bor ute på landet och där fungerar han väldigt bra, förutom att han är rejält åskrädd tyvärr.

Lite stökigt är det dock, då Sigge numera inte går ihop med sin bror utan vi måste ha dem delade, men alternativet är avlivning och det är i dagsläget inte ett alternativ, då vi är väldigt väldigt förtjusta i Sigge sötnos, trots hans brister. Han har en hel del fina egenskaper också. Han går också ihop med gamlingarna utan problem, så det är bara brorsan och han som inte är helt kompatibla, kanske inte helt oväntat med två jämnåriga hanar.

Men fyra hundar är inte helt optimalt när man bara är en i familjen som tränar och aktiverar hundarna. Tack och lov så är min sambo helt delaktig hundarna vad gäller allting i vardagen och han hjälper mig gärna genom att lägga spår, är med och fystränar hundarna etc. det är bara det här att själv träna hund som han inte är intresserad av.

Däremot kommer jag nog att hålla mig till max tre hundar framöver, men man vet ju aldrig... om alla hundarna hade funkat ihop så hade det förstås varit lite enklare och då kanske fyra hade känts helt perfekt. ;)

Största nackdelen (förutom vår något icke-fungerande flock) är väl att det tar mycket tid - även gamlingarna har fortfarande ett behov av aktivering och träning, om än inte på samma nivå som de två yngre. Nu kommer jag dock att gå ner i arbetstid (jobbar idag heltid, ska gå ner till ca. 80 %) just för att få lite mer tid till hundarna och jag tror det kommer att bli helt underbart, jag bara går och väntar på att allting ska bli klart så att det går igång.

*KL*

Jag som har två kan inte tänka mig att gå upp till tre hundar. Om jag skall vara ärlig så är en hund precis lagom.

Men att vi har två beror på att den ena, dvärgschnauzern, är gudasnäll och så lätthanterlig att han nästan inte märks. Hade han varit som schnauzern då hade vi varit tvugna att tänka om.

Jag tycker också att det är opraktiskt med två hundar när mna reser bort. Tack vare underbara Grana(:love:) här på forumet så har vi haft hjälp när vi åkt till mina svärförföräldrar, men det är ingen lyx jag räknar med, utan jag har bara varit så tacksam varje gång hon och hennes man ställt upp.

Jag undrar hur ni andra gör som har tre eller fler? Lämnar ni bort hundarna några här och där, eller håller ni er hemma, eller har ni någon som kommer och bor hos er?

Några gånger har jag lämnat hunden/hundarna på hundpensionat men varje gång har jag känt dåligt samvete. Det är ofta många timmar i hundgård för icke-hundgårdsvana hundar. :(

Jag sticker in med en fråga här. Hoppas det går bra.

Du skrev att det aldrig är problem med ensamhetsträningen, eftersom de alltid är i flock. Får de aldrig vara ensamma som i helt utan sina hundpolare?

Jag frågar, eftersom jag tidigare haft tre hundar och då aldrig brydde mig om att ensamhetsträna dem en och en. De var ensamma hemma och bil osv, tillsammans. Nu har jag två hundar, varav den ena tremånaders valp och den andra en nioårig dam. Nioåringen, som är en weimaraner, blir i bästa fall omkring 12 år, dvs hon har tre år kvar. Jag vet inte om jag ska skaffa en till efter henne (eller, jooo, det ska jag nog men det kan ju bli glapp), så frågan är om det är vettigt att ensamhetsträna valpen så att han kan vara ensam utan tanten. Hur tänker du (och andra med fler hundar såklart) kring den här frågan?

Vi lämnar inte bort våra eftersom två av dem är lite svåra med folk de inte känner, så vi får hålla oss hemma, eller resa en och en. Det funkar, man blir förstås ganska bunden hemma men å andra sidan bor vi ute på landet, lugnt och skönt och har inget direkt behov av att "komma bort" när vi är lediga.

Men visst... ibland kan det kännas lite begränsande. Vi skulle säkert egentligen kunna lämna på något bra pensionat, hundarna vänjer sig ju rätt fort och även de två osäkra grabbarna hade säkert klarat det - de har båda klarat att vara på djursjukhus liksom, men dels blir det nog inte helt billigt att lämna fyra stora hundar på pensionat och dels skulle jag nog inte vara helt avkopplad heller... :crazy:

Lite galen är man nog allt.... :p

Jag har dem ensamma en och en i bilen när vi jobbar/tränar. Ytterst sällan en ensam hund hemma, men det händer det med. Dock först när de är ganska stora och trygga med att vara ensamma i bilen.

De sitter ensamma bundna vid staket ibland på träningar också, det brukar gå jättebra.

/Migo

Jag undrar hur ni andra gör som har tre eller fler? Lämnar ni bort hundarna några här och där, eller håller ni er hemma, eller har ni någon som kommer och bor hos er?

Det är min plan iaf. Som det är nu gör jag både och. Ibland bor de på varsitt håll, ibland får de vara tillsammans.

Jag har möjlighet att lämna dem hos Frittes uppfödare nån kilometer bort, hos mina föräldrar här på gården och av nån anledning är det många som anmäler sig frivilliga att vara hundvakter åt Boss;) :angel::love:(bara för att de inte vet att han ska sova på huvudkudden om nätterna;))

Har dock lyckats planera ihop livet så pass bra att jag bara behövt hundvakt vid ett par tillfällen, och då bara åt en av hundarna. Numera har jag med dem alla tre vart jag än åker, och planerar för att ta med dem på eventuella utlandsresor också.

Jag reser inte så mycket;)

/Migo

vi brukar dumpa hela gänget antingen hos svärmor, svägerskan eller "min" uppfödare. iom att både svärmor och svägerskan har egna hundar (en var i nuläget) så växlas vi av att vara hundvakt när det behövs. "min" uppfödare är gudasnäll och ställer upp som vakt om det krisar, och det är samma sak där, vi växlas av, eller snarare: min sambo vaktar de av hennes och våra hundar som inte ska med på utställning medan hon och jag roar oss, får rosetter och tittar på fina vovvar :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 127
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka