Sv: Ni med "många" hundar ( 3 lr mer)
Att bara ha en har aldrig varit något alternativ. Jag vill att mina (flock)djur skall ha sällskap av en artfrände. Dessutom är det väldigt roligt att ha två olika individer att arbeta med.
Tre blev de när "min" uppfödare tog en kull på sin kanontik och hon frågade om jag ville ha en hanvalp. Tanken var att min tik skulle flytta till gården och bli arbetshund på heltid så att jag bara skulle ha två, men hon kom tillbaka hit pga osämja i deras flock. Och då var ju valpen redan inflyttad och etablerad. Så då blev de tre
Mina hundar jobbar ihop till sitt levebröd och fyller i allra högsta grad en funktion. De är vallhundar alla tre och tränas än så länge i princip uteslutande i just vallning. Det är mycket vanligt inom grenen att ha 2-4 hundar, både för att det är beroendeframkallande, svårt att avstå när det kommer bra valpar och - viktigast av allt - ofta är arbetet på gården beroende av att det finns fungerande hundar, och då måste det finnas reserver om någon blir skadad eller sjuk. Och till flera jobb krävs det ett flertal hundar.
Vardagen blir ju så klart lite jobbigare när man har flera hundar som ska skötas. De tar stort utrymme i bilen, äter sjuka mängder mat (som ska köpas in och förvaras), hela hallen fylls med koppel, selar, reflexer, leksaker, hundhanddukar och långlinor. Man vet omedelbart på morgonen hurdant väder det är - efter första rastningen blir golvet som ett grustag så fort det är det minsta fuktigt ute. Dammsugaren är hushållets mest använda elpryl
och badkar/hunddusch är högprioriterat när man inreder/letar bostad
Det är hopplöst att hitta hundvakt till alla om man mot all förmodan kan med att åka bort.
Det blir en ond spiral - ju fler hundar man har, desto mer tid spenderar man på hundträning och hundmänniskor. Mycket tid tillsammans med hundfolk tenderar att leda till utökat hundintresse, och ökat hundintresse leder till fler kurser och fler hundar...
I mitt fall, som låter hundarna vara i soffan/sängen, får man ha vänner som inte är rädda för vitt lurv på byxorna om de ska komma på filmkväll. Det spelar ingen roll om jag totalsanerar kåken en timme innan de kommer, det är ludd i soffan och på golvet ändå. Boss päls verkar ha för avsikt att ta över världen.
Fördelen är att de har ett enormt utbyte av varandra. Aldrig några problem med ensamhetsträningen eller liknande eftersom de har sin flock med sig även om matte råkar vara utom synhåll. Det är jättemysigt att sitta i soffan med tre sovande hundar i famnen
, att somna med näsan inborrad i det mjuka fjunet bakom ett hundöra, de lugna andetagen från en sovande hund bakom ryggen och totalt avdomnade fötter eftersom hund nr tre ligger tvärs över benen
Att vakna av att hundarna är extatiska över att matte finns idag med, att ta med sig flocken ut på fälten och se dem springa tillsammans, eller för all del ta med sig sina egentränade hundar och åka och göra ett ordentligt dagsverke på gården!
Mitt stora problem är att jag vill ha alla hundarna med mig som familjemedlemmar inne. Det sätter en ganska skarp övre gräns vid max fyra individer innan hemmet svämmar över.
Eller så är det min stora räddning. Om jag hade haft bra hundgårdar hade jag haft så många vallhundar att det räckt åt hela sveriges fårbönder