Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så kan man ju också göra om man vill att hästen skall tänka framåt och vara nyfiken. Skall tillägga att jag bara såg lite i början på den första. Det såg inte harmoniskt ut.
Metoden funkar på i stort sett alla hästar, eftersom de inte hinner blockera sig, oavsett vad som utlöser blockeringen. Tekniken går ut på att distrahera hästen och få den att svara ögonblickligen på back och fram med hjälp av en speciell grimma, som klämmer lite när man drar i den. Eftersom hästen inte kan lyda start/stopp OCH oroa sig för transporten på samma gång går den på trailern utan att riktigt vara medveten om det. Väl där ser Monty till att hästen får en trevlig upplevelse. Sedan befäster han beteendet genom att upprepa lastningen ett 20-tal gånger. Till slut har hästen blivit av med sin fobi, steg för steg.
Låter ungefär då som att lägga en jacka över huvudet på hästen för att kollra bort den. Alla har sin guru.
Japp, bara å plocka fram en 100.000:- transport stor som en mindre lada, samt ett 50.000:- staket runtom :-)
Precis vad jag tänkte på, när jag var o kollade på MR förra året...hur många har en så stor trp, som man kan vända hästen i?
Och varför skall man vända hästen där...?
Min häst gillade inte denna metod alls...hon tog ryggningen mer som en bestraffning....blev surare för var backning( när hon som 3åring började "trottsa" trp)...så nej, det funkar inte alls på alla hästar, tro inte det..
Och hur fungerar det sen, när personen kommer hem till sin "lilla" transport? Går hästen lika villigt in där?
Seriöst, med monty roberts "dually halter" grimman känns det som om man fuskar, ingen sport längre, hoppas bara alla som köper en sådan använder den på vettigt sätt och inte missbrukar trycket som man kan ge med den.
Japp, bara å plocka fram en 100.000:- transport stor som en mindre lada, samt ett 50.000:- staket runtom :-)
Seriöst, med monty roberts "dually halter" grimman känns det som om man fuskar, ingen sport längre, hoppas bara alla som köper en sådan använder den på vettigt sätt och inte missbrukar trycket som man kan ge med den.
*kl på mig själv*
Somliga anser att denna metod är bra.
Och ja den kan vara effektiv, visst. Men till vilket pris!?
*kl på mig själv*
Somliga anser att denna metod är bra.
Och ja den kan vara effektiv, visst. Men till vilket pris!?
Ska man lura hästen in i transporten, även om det bara är för att skapa en bra situation för hästen?
Vill ni lura eran häst?
Jag personligen anser att det är bättre tat bygga upp en kommunikation och ett förtroende mellan häst och människa.
Hästen ska gå in för att den litar på Mig (och ägaren i slutändan), inte för att den blir bortkollrad och inte har koll.
Jag anser att alla situationer där hästen itne har en möjlighet att säga Nej!, är fel.
Vi skall aldrig ta bort den möjligheten för hästen, då går vi från kommunikation till våld. Oavsett hur förfinat och sofistikerat våldet ser ut.
Sen har han ju sitt lyxiga jättesläp, även dagen till ära helt utan inredning.
Hur många medelsvenssons har det?! Var där och såg "Sweden Tour 2006" och jag hörde att den hästen krånglade igen när den skulle hem och ägaren lastade i sin vanliga släp.