Ni med lastproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni med lastproblem

riktigt bra filmer...
sånt får man testa någon gång

:bow: Det såg väldigt enkelt ut.... Ja, då har vi ännu en metod att träna på! :rofl:

Japp, bara å plocka fram en 100.000:- transport stor som en mindre lada, samt ett 50.000:- staket runtom :-)

Seriöst, med monty roberts "dually halter" grimman känns det som om man fuskar, ingen sport längre, hoppas bara alla som köper en sådan använder den på vettigt sätt och inte missbrukar trycket som man kan ge med den.

Skulle någon insatt kunna förklara metoden lite närmare? Och vad har grimman för funktion?

Så kan man ju också göra om man vill att hästen skall tänka framåt och vara nyfiken. Skall tillägga att jag bara såg lite i början på den första. Det såg inte harmoniskt ut.

När det gäller lastning så finns det lika många olika problem som det finns hästar som har lastningsproblem. Att ha en generell lösning på dem alla är en omöjlighet.

Hälsning Maja

Så kan man ju också göra om man vill att hästen skall tänka framåt och vara nyfiken. Skall tillägga att jag bara såg lite i början på den första. Det såg inte harmoniskt ut.

Metoden funkar på i stort sett alla hästar, eftersom de inte hinner blockera sig, oavsett vad som utlöser blockeringen. Tekniken går ut på att distrahera hästen och få den att svara ögonblickligen på back och fram med hjälp av en speciell grimma, som klämmer lite när man drar i den. Eftersom hästen inte kan lyda start/stopp OCH oroa sig för transporten på samma gång går den på trailern utan att riktigt vara medveten om det. Väl där ser Monty till att hästen får en trevlig upplevelse. Sedan befäster han beteendet genom att upprepa lastningen ett 20-tal gånger. Till slut har hästen blivit av med sin fobi, steg för steg.

Metoden funkar på i stort sett alla hästar, eftersom de inte hinner blockera sig, oavsett vad som utlöser blockeringen. Tekniken går ut på att distrahera hästen och få den att svara ögonblickligen på back och fram med hjälp av en speciell grimma, som klämmer lite när man drar i den. Eftersom hästen inte kan lyda start/stopp OCH oroa sig för transporten på samma gång går den på trailern utan att riktigt vara medveten om det. Väl där ser Monty till att hästen får en trevlig upplevelse. Sedan befäster han beteendet genom att upprepa lastningen ett 20-tal gånger. Till slut har hästen blivit av med sin fobi, steg för steg.

Låter ungefär då som att lägga en jacka över huvudet på hästen för att kollra bort den. Alla har sin guru.

Själv fördrar jag att lasta hästar så att de är medvetna om vad de gör hela tiden, det kan då räcka med ett par lastningstillfällen för att få dem att bli lättlastade och några till för att få dem helt trygga.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Låter ungefär då som att lägga en jacka över huvudet på hästen för att kollra bort den. Alla har sin guru.

Nej, inte alls! Det stressar hästen. Det här är lydnadsträning egentligen, precis som en dressyrhäst ska lyssna på sin ryttare även på en främmande arena med en massa paraplyer på läktarna. De är medvetna, men hinner inte stressa upp sig över sin fobi. Du bör nog titta på filmerna för att förstå! Dessutom har ridsport intervjuat personer som blivit hjälpta av honom i Sverige ett par år senare - och i samtliga fall hade ägarna inte haft några problem efteråt. Det tar 30 minuter.

grymt sätt :) Men jag tror inte det funkar på min häst hon är så enveten och inte rädd hon bara stannar och sägar HAHA ! Men kanske om jag backar och går fram så hon aldrig hinner stanna till jag skall prova detta så snart jag får tillgång till transport :) Men för miog får "en vanlig transport" räcka (a) !

Tack för ettbra tips! :D

Japp, bara å plocka fram en 100.000:- transport stor som en mindre lada, samt ett 50.000:- staket runtom :-)
Precis vad jag tänkte på, när jag var o kollade på MR förra året...hur många har en så stor trp, som man kan vända hästen i?
Och varför skall man vända hästen där...?
Min häst gillade inte denna metod alls...hon tog ryggningen mer som en bestraffning....blev surare för var backning( när hon som 3åring började "trottsa" trp)...så nej, det funkar inte alls på alla hästar, tro inte det..
Och hur fungerar det sen, när personen kommer hem till sin "lilla" transport? Går hästen lika villigt in där?

Seriöst, med monty roberts "dually halter" grimman känns det som om man fuskar, ingen sport längre, hoppas bara alla som köper en sådan använder den på vettigt sätt och inte missbrukar trycket som man kan ge med den.

Det kan jag hålla med om...stundtals rycker han rätt kraftigt i den, för att få hästen att gå fram-bakåt...
Hade hästen haft en vanlig grimma, så hade den inte flyttat sig alls...
Det här anser jag vara "mild form av tvång" m dually halter...

:bow:

Jag kan bara hålla med dig.

Det ÄR att fuska eftersom man inte ger hästen en möjlighet att Inte gå in.
Hästen Kan inte säga nej, det finns staket på sidan och haltern hindrar hästen från att backa.

Vari ligger kommunikationen i det!?

*kl på mig själv*

Somliga anser att denna metod är bra.
Och ja den kan vara effektiv, visst. Men till vilket pris!?

Ska man lura hästen in i transporten, även om det bara är för att skapa en bra situation för hästen?
Vill ni lura eran häst?

Jag personligen anser att det är bättre tat bygga upp en kommunikation och ett förtroende mellan häst och människa.

Hästen ska gå in för att den litar på Mig (och ägaren i slutändan), inte för att den blir bortkollrad och inte har koll.

Jag anser att alla situationer där hästen itne har en möjlighet att säga Nej!, är fel.
Vi skall aldrig ta bort den möjligheten för hästen, då går vi från kommunikation till våld. Oavsett hur förfinat och sofistikerat våldet ser ut.

*kl på mig själv*

Det var det mest naiva jag har läst. Ger du hästen ett val att bli skodd? Riden? Veterinärbehandlad? Och du undrar vad priset är, ja, det undrar jag också. En häst som går in i trailern?

Bra filmer, jag har själv inte "träffat" eller varit på nån clinic med Monty men däremot John Moore som hjälpte mig oerhört.
Nu springer hästen rent av in i finkan och allt är frid och fröjd, jag har fått en ny häst.

Som nån skrev så finns det lika många problem med lastning som det finns hästar så jag anser att man måste hitta ett sätt som fungerar för just mig och min häst!

*kl på mig själv*

Ska man lura hästen in i transporten, även om det bara är för att skapa en bra situation för hästen?
Vill ni lura eran häst?

Jag personligen anser att det är bättre tat bygga upp en kommunikation och ett förtroende mellan häst och människa.

Hästen ska gå in för att den litar på Mig (och ägaren i slutändan), inte för att den blir bortkollrad och inte har koll.

Jag anser att alla situationer där hästen itne har en möjlighet att säga Nej!, är fel.
Vi skall aldrig ta bort den möjligheten för hästen, då går vi från kommunikation till våld. Oavsett hur förfinat och sofistikerat våldet ser ut.

(Har bara sett första filmen, den andra fungerade inte på min dator) Nu är inte jag helt insatt i det här med hans metoder. Jag vet inte vad dessa grimmor och allt har för inverkan på hästen ovs. Men tydligt är ju att han lyckas få hästen att komma över sin rädsla. Och alla som har erfarenhet av hästar vet att om en häst vill säga ifrån, så kan den göra det med hela sin kropp. Jag förstår inte vad "Sammet" menar med att hästen inte kan säga ifrån i den här metoden. Den där hästen kan när den vill, ställa sig på bakbenen eller vad som helst. Och alla vet att en häst som vill säga ifrån ordentligt, gör det - med alla krafter om så behövs. Och vad jag kan se, finns inget våld med ? (dock vet jag ju som sagt inget om grimmorna, någon får gärna förklara som vet hur dem fungerar). Men i slutet syns ju tydligt att hästen litar på dess ledare och går lugnt in i transproten. Och lura sin häst ? Ja, jag är absolut beredd att lura min häst för att få den att förstå mig i slutänden, för att hjälpa både den och mig själv. Den kommer ändå inte förstå att du lurat den. Hästar är djur, dom tänker även som djur. Det han gör är ju att stimmulera hästen att komma över sin rädsla. Till slut har den gått på utan att den knappt själv märkte det och inser att det inte alls var farligt och reagerar nästan med lättnad. Sen är det ju klart att alla inte har råd med allt det dära, bla bla bla. Men hallå ? Det handlar inte bara om grejorna ? Titta på mannens energi att arbeta med hästen. Och vaddå, man får väl ta vad man har så att säga. Man får väl göra ett eget provisoriskt staket av något, eller vad som helst. Det handlar inte om utrustningen, det handlar om arbetet med hästen . Tror jag iallafall .

Senast ändrad:

KL

En fråga bara - skulle hästen i sista filmen sprungit på själv i samma situation - en timme före ? Svar nej . Visst , det var applåder och en man som "schasade" (stavning?) på hästen , men hade den verkligen inte velat hade den INTE gått på . Där ser jag absolut ingen tvång !

Sen har han ju sitt lyxiga jättesläp, även dagen till ära helt utan inredning.
Hur många medelsvenssons har det?! Var där och såg "Sweden Tour 2006" och jag hörde att den hästen krånglade igen när den skulle hem och ägaren lastade i sin vanliga släp.

Sen har han ju sitt lyxiga jättesläp, även dagen till ära helt utan inredning.
Hur många medelsvenssons har det?! Var där och såg "Sweden Tour 2006" och jag hörde att den hästen krånglade igen när den skulle hem och ägaren lastade i sin vanliga släp.

Jag tror faktiskt att hästägare som inte kan lasta i en vanlig trailer för att den är för liten borde överväga -att om möjligt skaffa en som är större, eller en lastbil. Jag upplever med min häst att få henne in i transporten är som att övertala en höjdrädd att åka fritt fall på Gröna lund. Personen gör det kanske tillslut, under stor tvekan, men kommer aldrig att gilla det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: MJLee
·
Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
882
Senast: pajaztar
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
945
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
29 998
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel