Ni med kallstall, se hit!!

Sv: Ni med kallstall, se hit!!

Mina fyra kallblod bor också i kallstall, det är i princip samma temperatur inne i stallet som utomhus. På nätterna nör de står inne har vi ett par fönster öppna, och dörren står lite på glänt så att det blir ventilation (men inte drag).

Mestadels slipper de täcken på natten, det är bara den ene valacken som har känslig rygg och han får ha pyjamas när det blir neremot -20. Äldsta stoet och nordsvensken är spårklippta, medan det yngre stoet har björnpäls - hon har aldrig någonsin haft täcke på sig ute heller.

De står på tjocka permanentbäddar av torv och får mer hösilage än de orkar äta upp under natten.

Jag tillhör nog en minoritet med mina 2 svenska halvblodsdamer och fölet född 2010 som har kallstall. Och för 3 dagar sedan gjorde jag om det hela till en lösdrift efter att ha jagat de där djuren :mad: varje kväll för att ta in dem senaste veckan!!!! Och då ska även tilläggas att en utav damerna är dräktig och ska föla i maj!!
Har själv svårt att förstå hur de kan vilja vara kvar ute i kylan när de har en 12 kvadratsbox + en 24 kvadratsbox proppfylld med halm, hö och vatten men men...:confused:

De har inga täcken på sig eftersom de har vinterpäls och tillhör den där sorten som är väldigt runda om magen:angel:

Dock har jag täcken hemma i beredskap om det skulle bli närmare -25 -30 grader som det var i mellandagarna...

Känner mig jätteelak när jag kryper ner under mitt duntäcke i sängen och de är kvar ute men tröstar mig med att hästarna helt enkelt har visat mig att de inte lider, vill vara kvar ute och faktiskt trivs med det..

Om våra är blöta när vi tar in dem får de stå en halv - max en timma med ett fleecetäcke. Skulle de vara som dränkta katter så får de lite extra grovfoder också!

Har två kallblodskorsningar, oklippta, 5 cm päls och utan täcke i kallstall. Förra vintern -32 grader! Inga problem! Gammeltanten får ibland fleecetäcke när hon kommer in och är väldigt blöt, men det behövs nog egentligen inte. Jag har aldrig egentligen sett henne frysa. Hon hostade där hon bodde förut (uppvärmt stall) och nu hostar hon aldrig! När det är riktigt eländigt blötsnöväder med blåst så får hon ett ofodrat regntäcke ute som jag tar av när hon kommer in. Detta för att jag tänker att hon är väldigt gammal (25 år) och att hon kanske blir stel och eländig av blåst och väta. Unghästen (5 år) "tar av sig" täcket om jag försöker med honom! Han tycker det blir för varmt oavsett temperatur! Jag tror att dina hästar har det väldigt bra! Oroa dig inte!

Bygg ett skjul även i hagen, då har de möjlighet att ta skydd där också.

Jag har hästen på lösdrift, fin och välbyggd hall (utan springor) som är fylld av halm, elektriskt uppvärmd vattenkopp och fri tillgång på grovfoder.
Har min 3-åring utan täcke. Han fryser inte alls, oftast ligger det snö på ryggen som inte smälter p.g.a att pälsen är så välisolerad.

Det är väl när det är varmare på vintern som han blir mer blöt och isig, inte ända ner till huden men nog mycket för att det ska ta en stund att få honom torr nog att kunna lägga sadel på. Även lite pyssel då de blir rätt svettiga vid jobb och måste träckas och torka upp innan man kan släppa ut igen.

Jag har två som går utan täcke och en med. De två som går utan (är varken kallblod eller ponnyer...) blir såklart blöta av snö och regn, men känner man närmast huden så är de ändå alltid torra där! Vinterpälsen gör att vätan stannar utanpå. Enda gången de hade täcke var faktiskt på julafton då det var svinkallt och blåste som attan. Den som har täcke har ett tjockfodrat eftersom pälsen ju plattas till av täcket och det inte stannar så mycket isolerande luft mellan täcke och häst, alltså får jag kompensera det med ett tjockare täcke. (Han har ett mycket större energibehov än de två andra, därav täcket.)

Måste säga att du är en mycket god människa :bow: men som andra skriver skippa täckena, dom mår bättre utan om dom e oklippta. Visst kan dom täckas vid nederbörd o mycket blåst fast då är det nästan bättre med ett vindskydd.
Vi har 4 hästar (1 NSV, 1 KBL, 1 shettis och 1 russ/fjordingkorsning) 2 st (NSV o shettis) står inne på nätterna i kallstallet, om det är jättekallt eller dåligt väder annars står som faktiskt ute, och två (KBL o korsningen) står på lösdrift med vindskydd. De som står inne är faktiskt nakna på nätterna, de helklipptes i oktober men har nu återfått nästan all päls :angel:, täckas sporadiskt på dagarna. KBL'n som står på lösdrift är typ täckesklipp och har vintertäcke på natten o om det är kallare än -10 på dagen (förutsatt att det är upphåll o inte blåser) korsningen är lurvig som en björn o därmed naken.

Min pappa som är gammal bonde tycker synd om hästarna att de är så kallt..
Åh låter som min far. När det var ner mot -30 för ett tag sedan tvingade han min minsta syster att hjälpa honom att klä hästarna som står på lösdriften (då var kbl'n oklippt) för dom måste ju frysa när det är så kallt :love:
Försökte bevisa för honom redan förra vintern att korsningsponnyn kan omöjligt frysa, bad honom känna inne i pälsen när det var kallt ute o visst tyckte han att ponnyn var varm men ville han inte ha täcke på sig ändå :grin:
Säger så här det är tur att vi har fäder som faktiskt bryr sig.

Jag har mina i kall-stall, tanken var inte alls så när vi byggde stallet 2005, det är isolerat, men troligen för stort för 2 hästar att hålla stallet varmt ;)
Mina mår alla tiders, är väl mer jag som lider, då det är förbaskat kallt för mig att vara i stallet ;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 952
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har min häst inackorderad i ett kallstall och betalar dyr stallhyra. Nu på vintern har jag fått lära mig att det inte fungerar att...
2
Svar
38
· Visningar
7 283
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 824
Senast: Zamira
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 795
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10