Ni med kallblod

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hejsan!
Jag har själv en Kallblodstravare, dock ej travtränad. Jag skulle tycka det vore kul om ni som kör kallblod kunde presentera er och eran häst/ar, berätta lite om hästen och om eran körning, vilken typ av körning ni pysslar med osv. Bilder vore självklart kul o se.

//Nikki

Sv: Ni med kallblod

Jag har en bruksnordis.

Thor är född 2000 e. Don - Aron - Cerat.

Har lite bilder på min hemsida http://goto.glocalnet.net/maddelene

Vi kör mest hemma med flakvagnen, men tanken är att när han blir lite äldre ska kunna dra vagn vid bröllop och sånt.

Han rids av min sambo som är totalt nybörjare och de är bara jättesöta tillsammans, otroligt nog lyckas de förstå varandra.

Har ett sto också som nu bara rids, hon har varit körd förut, men sen var det någon olycka som gjord att hon inte kördes igen.
Köpte henne förra sommaren och detta hände troligen för 5-6 år sen.
Så bara jag får tiden till det ska jag börja om från början med henne.

Bilder på henne finns nog inte p hemsidan än. Blir nog inte förrän till nästa helg tidigast.

Själv är jag 27 år och kan inte leva utan hästar. Jobbar natt som långtradarchaffis och trivs underbart med det. Bor utanför Eskilstuna med sambon som har samma yrke och blivit hästbiten sen i våras.

Mitt kallblod är en fjording!

Hon är en bestämd men mycket snäll dam på 21 år.
Har haft henne i 3 år och det blir lite ridning och körning på promenad nivå! Fast en liten galopp här o där är kul! :bump:

Hon är väldigt lugn och rör sig inte ur fläcken för nått tror jag! Vem som helst kan hålla på med henne för hon är så snäll. Men hon är smart oxå så om det är nån som rider o är osäker brukar hon äta gräs hela tiden eller vända o gå hem igen! :D

Fast vi känner varann bra så hon vet att det är jag som bestämmer, men hon kan ju försöka göra hyss ibland, men det lönar sig aldrig! :smirk: :D

Hon är annars lyhörd och faller snabbt i trav eller galopp om man säger till. Det trodde jag aldrig när jag köpte henne! "En gammal fjording, sånna har jag minnsan ridit förut å då får man ligga i om det ska gå frammåt"! tänkte jag förståss :o :D

Nejdå, det är det som är det roligaste att man utan tjat, får en liten trav/galopp runda såväl efter rockarden som under ryttere! :D

Hon har varit pigg o frisk så jag tror vi får många fina år tillsammans framöver! :)

JORMHRLREPJPM.jpg

Humlan
*1984
e. Håvang
u. Lena II (lr III)
(Hittar inte språngsedeln så jag tror att namnen stavas så)

Mvh Lisa

Det finns en tråd innan där alla presenterar sina hästar om du är nyfiken på fler hästar. Tror den heter Kort på körhästar eller något sådant..säger hon som startade den virrigt.. :p

Men jag lägger återigen in mina hästar fastän jag inte tagit några nya kort..

Det här är Trygg. Han är en 2-årig ardenner. Han går mest och lufsar men det är tänkt att han ska få jobba lite mer för brödfödan längre fram..genom olika uppdragskörningar osv. :D
Trygg20.jpg
Tryggmedloks.jpg

Här är Emelies underbara shettis!
Är helt övertygad om att han kommer vinna racet mellan honom och Trygg för denna lille kille skulle passa utmärkt på travet och nu som 4-åring är det väl dags att testa hastighetsmätaren ;)
74828308.jpg

Det här är Pålle. 13-årig kallblodstravare som skulle ha lyckats i vilken gren han än startade i så länge det handlar om fart och uthållighet!
Han är ute hos fodervärd sedan en kort tid tillbaka..där ska han både vara kör och westernhäst. Så synd att kortet är så litet för han är en sådan vacker häst i verkligheten!
plle2.jpg

Kan tyvärr inte lägga in bilder. Vi har en 6 årig ardenner efter Armon som vi har i skogen.
Har en slitvarg under inkörning efter Frej. Han är två år. En snygg modell.
Sedan så väntar jag med spänning då jag väntar hen denna veckan två tvååringar från skåne. Den ena är efter Emir som är lite av min favorit.Den andre lille busen är efter Revill.Mycket snygga killar.Ska bli kul att se dom i verkligheten tycker jag.

Oj, jag som tycker det räcker med EN 2-åring... :D

Skulle gärna se bilder på dina ardennrar, kanske finns det någon som kan hjälpa dig?

Jag kör en nordsvensk valack som är 14 år och heter Putte.
Jag är för lat för att joxa med bilder nu, men han är ju min avatar, och han finns i tråden "bilder på era körhästar".

Jag kör mest med rockard, men också en hel del med en gammal 4-hjulig åkvagn. Har en släde också, men den har jag inte provat ännu.
Putte är en perfekt körhäst. Jag kan alltid lita på honom. Han älskar att hitta på bus, men säger jag åt honom att skärpa sig, så gör han det.

Han används nästan bara till körning, men han är helt ok att rida också. Min dotter brukar ta honom till ridskolan om hon av någon anledning inte kan ta med sin egen. Med tanke på att han rids så sällan är han jätteduktig. Sist tränade dom skänkelvikningar och framdelsvändningar och Putte var utan tvekan "bäst i klassen". Enda problemet är att han tar hörnen som om han hade vagnen efter sig. :D

Han är en personlig och social häst med glimten i ögat. Flera gånger i veckan hjälps han och shettisen åt med att släpa höet dom fått i hagen till badkaret. När dom väl dränkt alltihop i vatten jagar han helt enkelt bort shettisen, så han får alltihop själv. :angel:
Den lilla går på det varje gång, hon måste vara otroligt korkad.

Jag har också en kbl travare som vi köpte för tre veckor sedan. En stor 5-årig bjässe som ska bli kör och ridhäst. Innan vi fick han har han travtränats. Just nu går jobbet ut på att få han att slappna av men så småning om är vårt mål att kunna träna och tävla honom i körning och lite lättare ridklasser. Igår red jag på honom för första gången!! Har inga bilder på han in action än men så här ser han ut.

Jag har en nordsvensk brukshäst. En valack på 10 år, haft honom i snart 5 år. Vi kör med honom, vahn,redskap,harvar ridhuset..osv. Men han tömkörs och rids också. Tränar även från marken med NH.

Så här ser han ut!

Och en till!

Trygg skrev:
Oj, jag som tycker det räcker med EN 2-åring... :D

Skulle gärna se bilder på dina ardennrar, kanske finns det någon som kan hjälpa dig?

Jag skall knäppa bilder när dom har kommit hem. Jag kan kanske maila dom till dig så du kan lägga ut dom? :angel:

Trygg skrev:
Det finns en tråd innan där alla presenterar sina hästar om du är nyfiken på fler hästar. Tror den heter Kort på körhästar eller något sådant..säger hon som startade den virrigt.. :p

Men jag lägger återigen in mina hästar fastän jag inte tagit några nya kort..

Det här är Trygg. Han är en 2-årig ardenner. Han går mest och lufsar men det är tänkt att han ska få jobba lite mer för brödfödan längre fram..genom olika uppdragskörningar osv. :D
Trygg20.jpg
Tryggmedloks.jpg

Här är Emelies underbara shettis!
Är helt övertygad om att han kommer vinna racet mellan honom och Trygg för denna lille kille skulle passa utmärkt på travet och nu som 4-åring är det väl dags att testa hastighetsmätaren ;)
74828308.jpg

Det här är Pålle. 13-årig kallblodstravare som skulle ha lyckats i vilken gren han än startade i så länge det handlar om fart och uthållighet!
Han är ute hos fodervärd sedan en kort tid tillbaka..där ska han både vara kör och westernhäst. Så synd att kortet är så litet för han är en sådan vacker häst i verkligheten!
plle2.jpg

Vad är det för stam på dina hästar?
Har själv en nordsvensk av travar typen som är efter Stjärnriddaren-Greivin. Sen hade jag ett ardenner sto förut som är efter Cognac de Behout undan Carmen des Beolles morfar Vallon D´Ulvend. Saknar henne jätte mycket :cry:

Hej,

Vi har ett kallblod, av travstam men aldrig startad på travet. Han är helt enkelt underbar :love: .

Vi kör honom med rockard och loksele, han är lugnet själv men visst kan han busa till det ibland men jag är aldrig orolig när dottern far i väg med honom. Han kommer tillbaka med henne på ryggen. Cornelia rider honom i dressyr samt hoppar med honom.

lukaskor1.jpg

Nedan lite fakta om Lukas som vi kallar honom.

Far: Sabestus Mor: BarryLena

Född 900430

Kallblodig travare

Uppfödare: Maud Norén Visstträsk

Utbildad L:B dressyr / L:C hoppning

lukaslila2.jpg

~Ingrid

Jag har en nordsvensk, ett sto född -89 e. Holme (tror jag :o , har inte papperen just här). Lina 22137 heter hon, och hon har fått åtminstone två föl som jag vet, kanske flera.
Jag kör henne med en gammal flakvagn med järnhjul, lugna turer än så länge, har inga draglinor och svängel på vagnen.
I skogen, alltså med timmerkälke är hon hur pigg som helst, men när tömmarna ligger på marken står hon stilla, även om hon gräver med frambenet för att visa "skynda dig att lasta, nu då, så vi kommer iväg"!
Båda mina döttrar, 11 och 13 år rider henne. Jag och äldsta dottern har ridit lektion nu några gånger, och det märks att hon är utbildad någon gång, jag gjorde "nästan skänkelvikning" i lördags. Tredje lektionen, och då är JAG inte särskilt välutbildad :angel:
Kan inte lägga upp bilder här, men hon är den klassiska nordsvenskfärgen, brun med mjölnos, svarta ben och ljus under magen.
En riktig kompis, som skulle gått till slakt om inte vår dåvarande ridskolechef fått reda på det och köpt henne. Ett halvår stod hon på ridskolan, sen köpte jag henne. Vilket klipp! Där var hon lite för tung, men nu märks det att med lite träning skulle hon nog gått hur bra som helst, vet inte varför dom inte red till henne ordentligt! Eller trivdes hon inte riktigt mellan fyra väggar¨!
Eftersom det redan fanns en Lina på ridskolan fick hon heta Fia där. Så när hon kom till oss blev det Fia-Lina.
Aldrig mera utan nordsvensk!
Lotta

Här är mitt finska kallblod Storm. Han är inkvalad till travet i sin ungdom men har aldrig gått något lopp, så nu kör vi in honom från början. Bara tömkörd och lite skakelträning än så länge.

nerifrn.jpg

På väg
pvg.jpg

Jo, av travstam, fast man inte skulle kunna tro det med tanke på hur kraftigt byggd han är. Finnhästar, det är RIKTIGA hästar, det! :bump:

Jo jag tyckte han såg ganska grov ut, blev lite osäker. :)
Håller med dig, finnhästar är urmysiga! :love:

Vad fin han var! :) Men han ser ju ut som en jätte framför dig! :eek:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
841
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar