Ni med Jack Russells!

Sv: Ni med Jack Russells!

Men min uppfattning är att det är en riktig stallhund.
Det är just i stallet mina har trivts som bäst! Det har kanske att göra med att de mer eller mindre är uppvuxna i stallet då vi hade egen gård.

Har man en JRT ska man vara aktiv och se till att hunden får hitta på saker och ting om den behöver det. Det finns lugnare individer av JRT också förstås (som den jag delade med mitt ex), men det är mer undantag än regel.

Jag har fått en jack russell på köpet när jag hittade mitt livs stora kärlek. Så jag har inte varit med på inköp och valptiden, hon var lite över ett år när vi träffades första gången.

Jack russells brukar ju oftast uppfattas som stallhundar, men Bella som är av JRTC-typen är en klockren jakthund! Det märktes när hon var runt ett år, och då tog husse jägarexamen dels för att kunna aktivera henne. Vi försökte med agility, men hon ratade det totalt.

Just idag är husse och Bella ute å höstens första rådjursjakt, hon arbetar idag både som kortdrivande och som eftersökshund vid behov. De har tillammans gjort viltspårsprov och grytprov -och vi har planer att släppa henne i grishägnet så småningom :d Men nån grytjakt blir det inte på allvar-det är för stora skaderisker i det, hon är ju trots allt en familjehund!

Jag skulle säga till den som är intresserad av Russell att de vekligen skall tänka igenom om de har tiden och engagemanget som krävs för att hålla dem igång. Bella var tänkt enbart som sällskapshund, men det insås rätt snabbt att hon behövde jobba och tänka för att hålla sig lugn i övriga livet. Och det har gett resultat för hon är ko-lugn när hon skall vara det, om hon så är själv hemma i flera timmar så ligger hon bara o väntar.

Ett litet smakprov:
bellatroja.jpg

dom jack russel jag har träffat är inte skälliga eller ettriga som många säger..(fast dom är ju otroligt pigga)

min testade en hel del i börgan med att bitas oxå men vi har varit sten hårta med att hon inte ens får "hytta" eller morra åt oss

Fundera på en dansk-svensk gårdshund istället:love:

De är ganska lika JR till utseende men "mjukare" psyke:)

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag är otroligt sugen på att skaffa en Jack Russell & nu vill jag höra om era erfarenheter av rasen!
T ex hur du hittade just DIN hund, hur du bor, hur du jobbar & vad du aktiverar den med.
Fördelar & nackdelar med rasen mm mm.
Allt du kommer på & vill skriva ned!

:)

Jack russelln är underbar. Klok, du kan lära den vad du vill. Den har lätt för att dansa, vända i luften. göra kullerbyttor, en liten cirkus hund. Den är suverän om du vill gå på spår. suverän i lydnad. Här har du en riktig kompis som aldrig sviker sin ledare. Jag har fyra stycken. Men om jag ska vara ärlig så är den austreliska generna dom bästa om man vill ha en riktig familje hund. Lite lungnare än det skarpa engelska linjena. Men en kombination med det är helt perfekt.Jag har nu två hanar två tikar. Här väntas valpar. Med australiens blod och det engelska. Helt perfekt.Det har visat sig att den australiska linjerna är mycket lungnare. Dom finns inom svenska kennelklubben. Jag har båda jag vet. Vill man ha en familje hund. Så ska man välja
Skks hundar.

Vill man ha en familje hund. Så ska man välja
Skks hundar.
Äsch, det där vara bra skitsnack tycker jag!
Det handlar inte om vart JRT är reggad, utan om vad den har för temperament. Och att säga att de från SKK ska vara lugnare än de från någon annanstans är ju bara skitsnack.

Hur har det gått? har du bestämt dig för någon vovve än?

Det verkar som alla har olika uppfattningar om JR och det är ju bra. Alla hundar är olika individer och har olika personligheter. Själv har jag en JR som är 1.5 år. Han älskar att lära sig nya saker, skäller bara när någon är på dörren, kan lika gärna ligga inne en hel dag likasom han älskar att springa ute en hel dag. Ännu har jag inte gått någon kurs med honom utan har lärt honom massor hemma och han är otroligt lydig. Han är jätte lättlärt. Hemma på gården och i skogen springer han lös men har hela tiden koll på mig så jag inte försvinner. Han är morrontrött, man får nästan lyfta ut honom på morronpromenaden, regnar de går han knappt runt hörnet. Ibland är jag inne i stan i en 2:a där det går mycket bra, han sover hela nätterna och bryr sig inte så mycke om ljud på dagarna. Han ligger mer än gärna i ens knä, helst hela tiden när man kollar på tv lr liknande, gillar även att ligga på axlarna.
Det jag vill försöka få fram är att alla hundar är olika, jag trodde liksom många har sagt att dom var ettriga, skälliga, massor med energi osv. men min är inte alls så, han är lugn om jag är lugn, busar jag upp honom ja då blir han självklart full av energi och vill busa massor men säger jag "nej nu räcker det" då blir han lugn som en filbunke igen.:)
Lååångt inlägg hoppas det hjälper dig något? bara ställa frågor om du undrar något:)

När jag bodde hos mina föräldrar så hade vi två JR. Båda har varit supertrevliga! Dom har skällt när det har varit befogat eller i lekens hetta men aldrig så det har stört. Vi har inte jobbat med dom i bemärkelsen lydnadskurs etc men dom har fått mycket tid (min mamma jobbar alltid hemifrån), dom har alltid varit med i stallet och vi har sett till att de har god vardagslydnad samt att vi "barn" i familjen har roat oss och hundarna med att lära dom alla möjliga konster osv. Det är en trevlig hund men den kräver en del vad det gäller både fysisk och psykisk motion.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 386
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2