Ni med Jack Russells!

Sv: Ni med Jack Russells!

87852ad35699fb47ad2fb79e683c1179.jpg

Aw, vilken sötis!

Jag köpte min jrt i våras och ångrar det inte en dag. Ville ha en liten hund p.g.a. att jag bor i lägenhet men ville ha med hunden i stallet och på ridturer.
Skällande som så många pratar om har jag ALDRIG märkt av. Wilma skäller om man leker med henne så hon blir väldigt uppspelt, då kan hon gläfsa ett par gånger, sedan är det bra.

Jag har med henne när jag rider, vilket ger bra motion, annars går vi promenader. Är inte det minsta intresserad av spår och jakt vill jag absolut inte börja med eftersom hon ska kunna gå lös med mig i skogen. Än så länge är hon ju för ung, men så småningom har jag tänkt mig en agilitykurs.
Wilma är lugn som vilken hund som helst, men när det väl gäller orkar hon mycket mer än min mormors pudel och mammas jämthund, så visst är det mycket hund, absolut!
Hon är dock sällan hemma själv längre stunder, utan vi har förmånen med svärfar som avgudar henne och mer än gärna är hundvakt. Annars jobbar jag skiftande tider och likaså min sambo, så det brukar gå bra ändå.

Men för mig är Wilma precis vad jag och min sambo sökte!

Jag är inte heller intresserad av spår eller jakt, mer lydnad.
Skönt att hon inte skäller!
Jag har faktiskt inte träffat på nån jrt som skäller speciellt mycket.
Iofs bara kortare stunder så man vet ju inte hur dom är annars.

En hund som orkar mycket vill jag ha,
men samtidigt vill jag ha en som inte blir galen om man hoppar över långpromenaden en dag.

Tycker det låter som det skulle fungera med en jrt, men jag tror att tikarna är lugnare och mer tillgiven än de hanhundar jag mött... Men har ju inte ägt någon hane heller.

Självklart finns det dom som inte skäller så värst mycket.
Men nu ville du väl ha generell info om rasen och då är de allmänt kända för att vara skälliga!

Tycker det låter som det skulle fungera med en jrt, men jag tror att tikarna är lugnare och mer tillgiven än de hanhundar jag mött... Men har ju inte ägt någon hane heller.

Såna uttalanden tycker jag nog man ska vara lite försiktig med när man har begränsad erfarenhet. Det är en väldigt vanlig fördom vilket är tråkigt. Russelltikar är absolut inte generellt lugnare eller mer tillgivna än hanar, det har snarare att göra med individen.

Är inte det minsta intresserad av spår och jakt vill jag absolut inte börja med eftersom hon ska kunna gå lös med mig i skogen.
Det är också en vanlig fördom, att jaktlusten skulle vara något inkapslat som inte "aktiveras" om hunden aldrig tränas inom jakt och på så sätt får instinkterna stimulerade. Så är det dock inte. ;) (Citerar dig eftersom du råkade ta upp det.) Jaktlusten varierar givetvis, beroende på linjer och individ, men en rastypisk russell SKA ha medfödd stor jaktlust. Nu vet jag inte hur gammal din tik är - kanske kommer det senare, kanske inte. Det är dock inte så att befintliga anlag håller sig dolda så länge man inte använder sig utav dem.

Allmänt:
Vill man bara ha en mindre, pigg hund för sällskap så finns det bättre raser att välja bland. Flertalet av terrierraserna är ju faktiskt idag helt sällskapsinriktade - men icke desto mindre robusta, aktiva och tuffa små hundar.
Jack russelln är en liten arbetshund, gladast när de har en ordentlig uppgift. Det är ju en bevarad jakthund, en grythundsras med allt vad det hör till; de är tuffa, envisa, självständiga, alerta & reaktionssnabba och mycket uthålliga, mestadels positiva egenskaper om man vill ha en hund att jobba med, men för den som söker en mild sällskapshund är det inte speciellt lämpligt. Man behöver inte jaga praktiskt, men någon form av ordentligt huvudarbete vill de ha.

Jag upplever inte rasen som speciellt skällig som helhet, men det beror förstås på hur man definierar det och vad man jämför med. Det är också en individfråga till stor del. Endast en av mina hundar är vad jag skulle benämna som skällig, hon älskar att höra sin egen röst. ;)

Personligen avgudar jag rasen, bättre hund finns inte, för mig! :) Som rasintressent är det dock viktigt att göra ordentliga efterforskningar och se över rasens fördelar såväl som nackdelar när man överväger om det är en hund som passar in i ens liv. Kolla gärna hemsidan för mängder av russellbilder. http://www.spotlightjrt.com

Jag är en lycklig ägare till en Jack Russell och jag ångrar inte alls mitt inköp.Tuff,orädd och inte alls skällig.Skäller endast när någon ringer/knackar på dörren.
Är en riktig soffpotatis hemma och ligger gärna så länge som möjligt på morgonen. Vi har väl en del kvar när det gäller att lyssna på matte.

Min "kille" är en högställd JRT och jag fick resa långt för att hitta honom (ca 65 mil enkel väl). Det finns ett antal uppfödare här i närheten men de hade endast lågställda russlar.

Är man inte inställd på att ge en sådan hund den aktivering som de kräver så bör man skaffa en annan ras. Vi aktiverar oss genom "skogsrusningar",gärna i hastigheter runt 180 km/h (:rofl:) i väntan på att hundrallykursen ska börja.
Han visar tydligt att det är en jaktras då han gärna dyker ned i gryt eller jagar fram rådjur.

Här finns han att beskåda:Hampus .På just denna bild är han ca 4 månader.

Här finns ytterligare en bild då han är 1 år: Hampus i solen.

Hur gammal är han?

Okej, själv vill jag ha en lågställd om det nu blir nån. :)

Jag är som sagt inne på lydnad mest,
men även långa skogspromenader & sen får man ju se om man börjar intressera sig för annat.

Vad fin han är!

Hampus är i dag 1,5 år. Han är även otroligt lättlärd men det blev lite tokigt i början........Han stannar inte på kommandot "stanna/stopp" utan det råkade bli på orden: "Hej då" :rofl:

En tuff hund vill jag ha, men skällande är jag inte mycket för.
Iofs kanske det är något som är olika från hund till hund?

Åh, förut var jag så övertygad på att det var en JRT jag skulle ha,
men nu är jag inte alls så säker. :(

Tack för svar!

*min* skäller bara när det det kommer folkt

jag tycker absolut att du ska ha en dom är underbara, pigga på allt och den bryr sig inte så mkt om du är sjuk så den inte får så mkt motion äslskar att ligga och mysa under täcket typ hela dagen om det regnar om man går upp tidigt så stannar hunden i sängen och sover

Min tiks mamma skällde enligt ägaren väldigt väldigt sällan! Hon skällde inte en endaste gång dom gånger vi var där och hälsade på så det är ju väldigt inviduellt! :)

Det bara blev så..........Han vägrade lyssna på mig och jag kunde vråla och spela apa hur mycket som helst,han brydde sig inte.Men om jag sa: Hej då! så visste han att matte skulle försinna.

*min* skäller bara när det det kommer folkt

jag tycker absolut att du ska ha en dom är underbara, pigga på allt och den bryr sig inte så mkt om du är sjuk så den inte får så mkt motion äslskar att ligga och mysa under täcket typ hela dagen om det regnar om man går upp tidigt så stannar hunden i sängen och sover

Okej, det är det ju många raser som gör också. :)

Åh, myys.

Jäklar vad kluven jag blir .. :crazy:

Det bara blev så..........Han vägrade lyssna på mig och jag kunde vråla och spela apa hur mycket som helst,han brydde sig inte.Men om jag sa: Hej då! så visste han att matte skulle försinna.

Haha. Vad roligt. :p

snubbla precis över din tråd här och måste bara berätta att det är en helt uderbar ras!

vi har en liten jrt kille på 15 månader och han är världens goaste!
men var beredd på att du kommer att få en aktiv liten krabat. man behöver inte gå alla möjliga hundkursr för att hålla en russel glad och lycklig det finns en massa saker du kan göra för att aktivera den. men jobba lite måste han få göra!

vi valde just våran för att den är ett litet energi knippe i liten förpackning, men också för att han också gärna ligger i knät på matte eller husse ibland:) han är världens roligaste och jag skrattar högt åt honom flera gånger om dagen! han älskar andra hundar av alla kön och raser, han är nästan lite dumsnäll och tror gott om alla,både hundar och människor:)

för oss har det vart en komlpett hund. vi släpar med honom på alla möjliga upptåg, och han följer glatt med. vi kunde inte valt bättre!

lycka till med hundköpningen:)

Jag har en lågställd JRT hane på 5 år.
Och jag kan säga att det är den tuffaste hund jag haft, har vart mycket jobb med denna lilla herren:D En riktigt energiknippe

Min hane skäller inte alls, men han väldigt mycket vakt i sig och varnar genom att ge ifrån sig små dova ljud.
Att en hund skäller går ju att få bort.

Jag tror att denna rasen kräver så mycket mer än att gå ut på en sväng runt huset i 30 minuter. Tror inte det räcker med bara långa promenader i skogen och så.
Mycket stimulans,motion, hjärngympa, spåra, cykla osv gillar min.

I början märke jag inte av jaktinstikten men förr eller senare visar det nog sig.
Jag skulle vilja beskriva min hane som, tuff, envis, ger sig aldrig, älskar att arbeta och är helt underbar.
Dom JRT som jag träffat har jag upplevt som väldigt lättlärda och väldigt uppmärksamma.

Ska man skaffa en JRT som första gångs hund bör man läsa på riktigt ordentligt och träffa så många JRT som möjligt.

Jag har ägt JRT i 10 år nu och älskar rasen. Den passar mej så bra.
Först hade jag en omplaceringshanne. Det var där det hela började. Jag hade nog inte tänkt på JRT när jag började fundera på hund, men när jag blev erbjuden denna hunden kunde jag inte tacka nej. Hur rolig som helst!! Han är även grunden till massor med annat i mitt liv. Han var mycket aktiv, gillade att lära sej, hade enorm arbetsvilja och en hel del jaktlust också. Var superbäst på att ta råttor och möss ute på gården, i stallet etc.
Tyvärr har jag ingen bild på honom i denna datorn, men han var en av de finaste JRT jag sett! Trefärgad.

När han dog i en bilolycka skaffade jag och sambon oss en tik. Hon är lugnet själv! Kan ligga på soffan i flera veckor i sträck utan att kräva någon större portion av motion. Hon gillar inte att träna och är inte speciellt arbetsvillig, även fast hon lär sej snabbt när man väl får igång henne. Hon har mycket liten jaktlust!
När jag flyttade från Irland fick sambon behålla henne och hon bor kvar där.
Här är hon som 9 veckors valp.
normal_Dharmapuppy2.jpg

Så när jag insåg att jag inte skulle få vårdnaden av tiken ovan köpte jag mej en egen tik. Hon är en jätterolig hund. Aktiv och kräver en hel del aktivering, men är supersnäll och underbar samtidigt. Arbetsvillig och vill verkligen vara till lags. Lättlärd och fattar på en gång (vilket även gäller andra saker som man inte tänkt att lära henne vilket kan bli lite av ett problem ibland).
Hennes jaktlust är väl inte sådär jättestor precis, men den finns. Hon "spårar" på egen hand i skogen, trots att jag aldrig ens försökt att lära henne eller uppmuntrar det. Hon vet liksom vad som ska göras, bara inte hur man hanterar det.

4 veckor gammal
Isabella1.jpg

9 månader gammal
normal_Isabellaapril07-10.jpg

http://www.ramonarunds.se/cpg/albums/userpics/10001/normal_Isabellaapril07-4.jpg

Ingen av mina JRT har varit speciellt skälliga. Och allihop har gått lösa mest hela tiden. Har inte haft problem med att de sticker ifrån eller så, vilket jag har hört andra säga.

JRT är en ras jag rekommenderar för någon som vill vara aktiv med sin hund.
Och den viktigaste frågan när man skaffar en hund är att fråga sej vad som innefattar i begreppet aktiv! För mej är aktiv någon som tränar och pysslar med sin hund varje dag, någon som aktiverar sej och hunden tillsammans både fysiskt och psykiskt.
Vill man bara ta långpromenader och inte arbeta med det psykiska kan man skaffa nästan vilken sällskapsras som helst!

Har själv ingen erfarenhet av JR. Men hade en bekant som övertog sin dotters, hon orkade inte med honom. Killen i fråga undrade vad han gett sin in på. Han sa alltid att man borde gå en kurs för att ha en JR. Jag vet inte, men terrier är en terrier, de ska väl va lite egna. Vet inte hur det gick, men jag antar att han har kvar Korven. Men min uppfattning är att det är en riktig stallhund.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 386
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2