Ni med hingsterfarenhet ----

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 023
A

ad_hoc_80

Jag har ett hingstföl på sex månader, som jag flyttar till boxgrannens box när han och morsan ska äta. (Boxgrannen är ett sto, och är alltså inte inne när han äter! ;))
Väl inne i den andra boxen börjar han undersöka skit-högar, flema och ibland kiss-markera på utvalda högar.

Är det helt OK att han gör så för att det är ett normalt hingstbeteende, eller gör jag bort mig totalt som låter honom "utveckla" sin hingstighet gentemot "mina" ston?

Berätta hur ni (som är hingstvana) resonerar. :bow:

Sv: Ni med hingsterfarenhet ----

Det är ett normalt hingstbeteende. Hade han inte gjort det i boxen hade han gjort det ute i hagen.
När det kommer är olika för olika individer. Hoppas du är medveten om att det förekommer att 8 månaders hingstar är könsmogna och kan göra ston dräktiga. Så man brukar inte ha dem ihop icke dräktiga ston efter det att de är 7 månader.
Misstänker att din kan vara en av de som är tidiga.

Jadå, en del unghästar är tidiga med hingstbeteendet så se upp!
Min lille blev hingst tidigt och levde rövare ett bra tag innan vi äntligen kunde kastrera honom på höstkanten!

Jo, alltså - jag vet ju att det är ett normalt hingstbeteende.

Vad jag egentligen undrade över var om det kan inverka på mitt ledarskap om jag "uppmuntrar" hans hingstighet genom att placera honom i en sto-box. (Eller om jag påskyndar hans könsmognad.:o)

Jag försöker alltid markera mot hingstarna att alla ston är "mina" och att hingstarna alltså ska placera sig nedanför mig i rang.
Men nu placerar jag ju en hingstunge i en av "mina" stons boxar, och det är då jag funderar på om jag gör bort mig. Jag kanske säger till honom att "detta sto är ditt".

Eller toeretiserar jag för mycket? :o

Men om man nu har låtit hästen utveckla detta beteende, hur lång tid tar det innan de slutar vara hingstiga efter en kastrering? Eller har det med åldern att göra, alltså hur sent man kastrerar dem?

Ursäkta, kanske liiiite utanför huvudfrågan......:angel:

Jag kastrerade min 8 åriga hingst i höstas (sep). Han hade då betäckt sen tre års ålder.

Redan efter en månad märktes stor skillnad, och idag är han i princip som vilken valack som helst. Bortsett att han inte får gå med ston för säkerhets skull. Han är numera såld och de märker inte av att han varit hingst.

Detta var tidigare en väldigt "hingstig" hingst.

Jag kan nog tyckta att du funderar lite för mycket :D
Jag anser att hingstarna gärna får vara hingstar i hagen och så vidare, men när jag hanterar som ska dom veta sin plats. Precis som vilken annan häst som helst.
Mina hingstar ska fungera som de andra hästarna och jag gör heller ingen större skilland på om de är hingstar eller inte.
En hingst som används i avel måste lära sig skillanden mellan arbete och när det handlar om betäckning.
När de har utrustning på sig handlar det om arbete det är heller inte tillåtet att springa och hingsta sig när jag hanterar dem från backen.
Hagen och boxen är deras plats och här får dom vara i fred och vara som de vill.
När de betäcker har de ett speciellt träns som de förknippar med betäckning.

Så för att svara på din fråga: Nej jag tror inte det påverkar din plats som ledare.

Men om man nu har låtit hästen utveckla detta beteende, hur lång tid tar det innan de slutar vara hingstiga efter en kastrering? Eller har det med åldern att göra, alltså hur sent man kastrerar dem?

Ursäkta, kanske liiiite utanför huvudfrågan......:angel:

Mycket individullt.
Jag har haft en som blev kastrerad 10 månader gammal. Som var det hingstigaste som fanns fram till sin död. Han fick till och med stona att brunsta bättre än de riktiga hingstarna.
En annan ochså kasteras som väldigt ung har aldrig i hela sitt förstått att ston skulle vara roliga¨på något sätt. Mat där emot uppskattas väldigt mycket.

Två stycken som blev kasterade som 3,5 åringar. Den ene blev valack på en gång. Den andre är åtta år och fortfarande "hingst".

Jag tycker absolut inte att du gör någpt fel för att du ställer honom i en sto-box sådär. Behandla honom som du gör med dom andra hästarna och han lär sig att stå på olika ställen och bland olika dofter utan problem! Att han flemar och skvätter lite är bara naturligt och gör ju ingen skada! Risken att han jagar upp sig extra blir bara större om han inte vänjer sig vid andra lukter, ex på tävlingar i framtiden kanske, då kan han det där!

Jag kan nog tyckta att du funderar lite för mycket :D

Hehe - jo, jag har en tendens att göra det ... :o:angel:

Då slutar jag tänka så mycket och "bara gör" då!
Tack för svaren!

Liknande trådar

Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 905
Senast: Jeronimo
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: Lord Owen
·
W
Hästvård Det är svårt att beskriva detta men jag ska göra ett försök då jag är lite lätt desperat:confused:!! Min häst är en "överväxt" svensk...
Svar
6
· Visningar
995
Senast: wolken fee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18