Ni med hingstar

C

chrysler

Hur håller ni dem i hagen?har ni trästaket?el?
Hur är hingstarna själva?rymningsbenägna eller har de respekt för stängslet?

Tänker tex på att vi har en granne ca 200 m bort med hästar som hela tiden skriker på våra hästar & dessutom kan smita till oss, hur gör man i såna situationer om hingsten helt enkelt inte håller sig i en hage för att det springer brunstiga ston lösa på byn?
Vem får skiten så att säga?

Min valack har sprungit rätt genom ett trästaket & knäckte bara plankorna på mitten så 100% pålitligt är det inte direkt:crazy:

Sv: Ni med hingstar

Nu har vi visserligen ingen hingst för tillfället men vi har hästar som inte alltid är lätta att hålla innanför staketet. :crazy:

Vi har elstängsel i alla hagar samt i de flesta hagarna kombinerat med trästaket eller järnrör. Det är bara ett par utav sommarhagarna som har endast el men där harde ju alltid att äta och går inte ut.
Vi flyttade hit från en annan gård för 6 år sedan och har haft rymningar 2 ggr varav den ena häromdagen utav min busiga unghäst som kände direkt att elen inte fungerade och givetvis gick i en hage där det var endast el på en bit av staketet :(

Det bästa är ju att ha ett rejält staket med jämna mellanrum mellan stabila stolpar. Trä eller järnrör både uppe och nere och gärna 3 eltrådar med ordentlig ström. Översta eltråden bör ju vara högt upp om man har hingstar så att de inte får för sig att hoppa ut. Detta har åtminstone alltid fungerat för oss. Dvs ett rejält staket som inte går att krypa under, inte går att hoppa över och är motbjudande att springa igenom och dessutom ger en ganska rejäl stöt om man försöker.

Vad gäller ansvaret får nog ngn annan svara dessvärre men den som inte har ordentliga hagar borde ju stå som ansvarig, kommer bådas hästar ut och en blir betäckt får man nog dela ansvaret och lite grann skylla sig själv. Har man rejäla staket själv så kommer kanske hingsten ut ur sin egen hage (hingstägarens ansvar) men inte in i min.

Mvh Jate Volim

Kan du inte prata med grannen? Kanske går prolemet att lösa. Hon kanske inte är medveten om hur stora problemen blir för dig? Men som sagt är hennes hästar också lösa skulle jag ju tycka att hon får skylla sig själv men det är möjligt att det ändå är hingstägaren som är ansvarig. Har för mig att det alltid är "hingstens fel" så att säga men jag kan ha fel. Säkert har ngn annan ett bättre svar :)

Mvh Jate Volim

Har ingen hingst ännu, tog det bara som exempel.Har hänt att det tagit sig in andra hästar i våran hage, tex, med följden att en massa material gått paj, stolpar etc.

Vi har trästolpar & kraftiga elrep i hagen, de går inte paj om hästen går igenom, utan de drar snarare med sig allt, repen sprängs inte som många rep kan göra.
Blir absolut trästaket i framtiden om det blir ngn hingst.

Tänker lite på problemet i allmänhet, jag vet ston som brutit sig in i hingsthagar men då har inte hingstägaren fått ansvara vad jag vet, utan stoägaren som fått se till ev abortsprutor, fast de har ju sluppit undan betäckningsavgiften tex.

Okej :) Ja, det låter sunt. Tråkigt dock när staketen går sönder :cry:
Jamen det kanske man ska satsa på :idea: Släppa lös stona intill Don Primeros (eller dylikt) hage och skylla på rymning så man slipper betala :rofl: Lite jobbigt bara om det inte tar sig på "första rymingen". Framåt andra, tredje gången börjar det nog bli genomskinligt. :D

Mvh Jate Volim

högt el staket med 3 trådar och ordentlig kräm i. håller sig inne om man ej slarvar med att sätta i elen.

En hingst ska ha rejält staket, gärna både trästaket som är högt!! tillsammans med eltråd, så man vet att hingsten håller sig innanför oavsett om det går brunstiga ston förbi.

Har själv problem med att en av våra ridvägar går förbi ett stall som har två fjordhingstar. Dessa förvaras i vanliga hagar med "enligt mig" lågt staket. Känns livsfarligt att gå förbi där, den kan ju plöja staketet hur lätt som helst.

Kan nämna också att vägen förbi är enda vägen som går att rida för att komma ut i naturen och lufsa, så är oundvikligt att rida förbi där, men blir ju livrädd att hingsten ska spränga staketet.

Tänker på vad som kan hända med min pålle om en hingst kommer skenande, vad ska man göra då liksom:crazy:

Min hingst sommarhage är ca:90m högt trästaket med tre elband. Denna byggde vi innan vi fick hem honom. En hingst måste ha ejält staket var tanken. Dock upptävkte vi ganska snabbt att han så fort han kommit till rätta var rätt cool i hagen.

Sommarhagen står såklart kvar (den kostade skjortan att bygga :crazy:) men i vinterhagen har han helt enkelt två vanliga elband precis som de andra hästarna. I hagen bredvis går andra hästar (med en säkerhetsgång på 1m) men han håller sig lugnt där han skall.

Vi har inga grannar i närheten utan det är bara vi och våra hästar här.

Att ha hingst eller häst överhuvudtaget i en hage där de inte hålls är absolut fel och skall inte få förekomma.

Vi hade en hingst i stallet förrut, han gick med samma sorts staket som de andra, dvs eltråd. Han var inte särskilt rymningsbenägen utan mer som en valack på så sätt, så vi hade aldrig några problem.

Fast vi diskuterar ju inte rymningsbenägna hästar utan olyckor, som kan hända.
Detta handlar inte om att man är slarvig med stängslet, men att hästarna ändå kan få sig ut på ett sätt eller annat.
Vi har trästolpar & kraftiga elrep i 3 rader & som sagt har hästar tagit sig in i hagen, trots el.
Om hästarna har mkt tjock päls eller täcken så känns ju inte elen tyvärr:crazy:

Mne hingsten klarar sig alltså i vanliga sommarhagen eller skippar ni betet till honom?

Ja man har ju sett exempel på hagar med stakethöjden nånstans mellan bogen & knäna, då är man bara förvånad att de inte går över, det är ju bara studshöjd.

Mne hingsten klarar sig alltså i vanliga sommarhagen eller skippar ni betet till honom?

Nu hänger jag inte riktigt med. Sommarhagen är den med 1,90m högt högt staket. Den går han i på sommaren. Det jag skrev var att han fungerar precis lika bra på vanliga elband som i ogenomträngliga superhagen han har på sommaren.

Dock har han ingen stor beteshage, det har vi inte plats för med bara en häst i hagen men lite bete har han.

Jag har numera ingen hingst hemma men hingsthagen står kvar.

Det är 1,25 meter högt staket med två träslanor och tre eltrådar. En eltråd överst, en mellan träslanorna och en under (håller ett marsvin på plats) ;) I sommarhagen har jag bara tre eltrådar.
Ingen häst oavsett kön har någonsin ens tänkt tanken på att rymma från dessa hagarna.

Alla våra hagar är omgärdade med elstängsel, men oftast har vi inte på elen, hästarna har stor respekt för stängslet ändå.

jäklar! det va inte illa
Den häst som rymmer därifrån måste ha vingar......

Jag tycker inte att hingstar kräver säkrare stängsel än vad andra hästar behöver.
Har heller aldrig upplevt att hingstar skulle vara mer rymningsbenägna än häst med annat kön heller.

gulan

Våra hingstar går tillsammans vintertid med 2 trådar el, i år går de i en hage med 2 trådar el innaför ett trägärdsgårs stängsel. De går inte på elen i vanlig hage heller.
Ropar på andra hästar gör endast den äldre hingsten. Yngsta hingsten vet sin plats och får itne ropa för den äldre. När stona brunstar så händer det att de svarar hingsten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 907
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
Hästhantering Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och...
Svar
7
· Visningar
4 812
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama