Ni med hingstar

Sv: Ni med hingstar

kl Ingen här verkar ha problem med sina hingstar så det kanske bara är jag som är fjantig & orolig när det gäller sånt:o
Rent hanteringsmässigt föredrar jag hingstar egentligen, när de är väluppfostrade brukar de vara mer lyhörda & sammarbetsvilliga(kanske har fel där med:angel: ).
Så med trähage & elrep till varje nivå kanske man inte behöver vara så orolig...

Låter ju bra det där, hur är hingstarna mot varandra?det har inte varit bråk eller så?

Min hingst går tillsammans med valacker i en hage med bara två trådar. Han visar inte någon som helst tendens till att rymma trots att där går brunstiga ston några meter ifrån.

Hage med eltråd som det ska vara som någon skrev "ordentligt med kräm i :P". HAr en del erfarenheter av hingstar som hoppar över tråden så sättt den högt :P. Vi har hingstarna på andra sidan vårt stall där inte stona är för då slipper de bli så bekymrade över dem. Tycker det fungerat bättre när hingstarna fått stått med någon ex en vallack.

Min hingst som är fem år nu går med sin kompis som är en 18 år gammal fullblodsvalack i en hage med två trådar och vanliga stolpar, inga extra höga. El på oxå såklart.

Vi hade en liten shettiskille för några år sedan. Stod i hagen med sin vallackkompis, två trådar, el. Inte rymningsbenägen, trots brunstiga ston ett par stenkast bort. Men det var ingen tvekan om att han visste att han var hingst, vilket syntes när någon obehörig gick in i hagen. Kaninen exempelvis. Men har har totalt ändra min inställning till hingstar!! Men det är såklart individuellt.

Flera av våra hagar är 1,50 höga trästaket med eltrådar på insidan. Brukar dock inte ha på elen, har aldrig varit med om något rymningsförsök. Hingstarna går för övrigt i både dessa hagar och "vanliga" hagar. Visst kan det bli lite spring när ett sto går förbi utanför hagen, men det brukar inte bli mer än så och så är de vana (går ston förbi hagen i princip varje dag).

Vi har våra hingstar på likadant stängsel som stona, vanligt elstängsel med tre trådar. Ingen av dem är rymningsbenägna (än så länge iaf), och båda har stor respekt för tråden. De är ioförsig vana vid ston eftersom de delar stall med dem och ibland får hälsa på dem över boxdörrarna.

De går inte i samma hage eftersom gamlingen (som bara är 10 år ioförsig.. :angel: ) inte verkar känna till det där med hästvett riktigt eftersom han gått ensam hela livet. Vi försökte introducera dem för varandra när unghingsten var runt året men gamlingen skötte sig inte. Nu vill vi inte prova igen eftersom båda är tävlingshästar och vi inte har "råd" med några eventuella skador.

Men de går i hagarna bredvid varandra och brukar stå och pussas över tråden på kvällarna, sen står de i boxarna bredvid varandra också. Inga problem, förutom när vi försökte släppa dem tillsammans då... Jag tror att det skulle gå bättre nu dock.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 907
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
Hästhantering Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och...
Svar
7
· Visningar
4 812
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama