Ni med gamla hästar...

Sv: Ni med gamla hästar...

oj måste säga det är inte MIN häst hjälper bara å träna honom

Som vanligt.Jag anser att om man börjar tänka att hästen är gammal å börjar träna den mindre så blir den gammal oxå.
Alla mina häsar över 23 har varit vilda som få, man har helt enkelt varit tvungna att motionera dem mkt så de inte drog en tur med en ;)

Allt beror på ras, fysik, allmäntillstånd mm. Även hur hästen är riden under senare tid. (Små hundraser lever ofta längre än stora. Och det kan ju gälla hästar okså.) Att sätta igång en gammal häst som inte är riden på ett eller flera år bör man nog tänka noga igenom först. Hästar är kloka djur, även om de är pigga som unghästar brukar de själva ha en gräns för var de orkar med, en häst vill inte skada sig, därför är den ofta försiktig till sin natur. Mitt gamla halvblodssto är 27 år, har haft henne i 20 år. Hon har haft 4 föl, gått 130 hoppningar + tävlat LA dressyr, när hon var 15 inledde vi en fälttävlanskarriär, bara upp till lätt klass, men endå. Idag går hon mest i hagen tillsammans med sin 14årige son och vi tar promenader då och då. Hon är frisk och hade aldrig varit halt innan 24 års ålder, men då hade jag slutat rida henne sen ett par år tillbaka. Mao använd bondförnuft, gå på din känsla och läs av din häst. Viktigt är att kolla munnen då och då för gamla hästars tänder kan lossna, skadas i roten och en del har lätt att få infektioner i tänderna.

Nora skrev:
...Hur motionerar ni era hästar? och hur gamla är dom? Är det något ni INTE gör pga ålder?

Jag har en nordis på 19 år, fyller 20 i april :love:.
Vi rider henne i skogen 3-4 dgr i veckan nu på vintern, tömkör lätt och marktränar samt att hon går i en jättehage hela dagarna oavsett väder.

Hon älskar att gå korta promenader med mina små kusiner :p :bow:
Finns inga situationer då hon är lika nöjd :love:
Vi kör henne också en del, men det har inte blivit nu eftersom det har blivit så hårt i marken.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: sweep
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka