Ni med gamla hästar...

Sv: Ni med gamla hästar...

gammal o gammal, min kuse fyller 19 år nästa sommar. han motioneras endast i skogen, inte på bana, MINST fem dar i veckan, ridning, tömkörning, longering, går med handhäst (1½-årig shettis, "hans" föl), promenad, sen rider pojken nångång i veckan för han tycker det är så roligt att rida (=promenad). dressyr på nån äng max en gång i veckan (barfota just nu), hoppar lite då o då småhinder i skogen. han går såpass många gånger i veckan för att han inte ska börja bli stel. inga gallor, inga skavanker. något svankig, men det får man ta. hoppas han håller för många skogsturer i många år till!

sen är jag noga med uppvärmning o fram + avskrittning av den gamle mannen :)

Han kankse inte är så gammal. 18år. han rids precis som vanligt och de kommer han nog fortsätta med, kanske lite extra uppvärming om han är stel. Det ända han inte gör längre, sen två år tillbaka det är att hoppa över 90cm, för han börjar få lite dåliga ben. Men de är ingen skillnad på hoonom och sjuåringarna, möjligtvis att han är lite busigare ibland :angel:

Min foderponny (har lämmnat tvx han pga att jag växte ur honom) gick fullt på och han var 21 :P han mådde bäst av att jobba jobba jobba

Jag red 1 h dressyr på honom ca 3-4 g i veckan

bommar 1 g i vecka, dock då kanske ett par bommar på spåret
kanske hoppning nångång ibland,vilket han älskade... inga höga höjder men några skutt ibland..

Ut i skogen och rida vanligt minst 1 g i veckan, kunde ta bort dressyr pass ng gång...
Skritta alla andra dagar eller promenera

Han kunde inte stå för att han blev väldigt stel i höger bog så han var tvungen till att röra sig hela tiden det krut paketet :P han blev tokii om han fick stå en dag :P ända så gick han på 3/4 kg Pony kraft och 2 dl betfor (innan upp blötning..) + en massa hösilage...

Vi startade min första Nationella tävling i sommras och van DM i dressyr så varva ner det ville han inte!

bilder på honom... från ett par v sen..

http://groups.msn.com/KingCo/shoebox.msnw?albumlist=2

Älskade gamla Puppan...Får dåligt samvete, måste komma och pyssla med henne någon dag medan hon fortfarande lever...

I mitt stall finns det en fjording som är 27 eller 28år kommer inte riktigt ihåg. Han rids varannan dag ungefär rids bara i skogen lung promenad ridning. Tömmkörs ibland, verkar må bäst när han är igång. han har lite svårt att hålla ordning på benen och blir rädd när det är halt och det har han alltid varit. (trillade omkull ordentligt som 11 åring. ) På vintern går han mest i skrittmaskinen och på promenader utan ryttare. Men pigg och alert

Den häst som vi hade förr här, som tyvärr dog fjol... Så han red vi varje dag i 26 års åldern. Men inte mcyket galopp eftersom han hade haft nån skada på benet. Men trav och skritt. Och lite galopp emellan nån gång i veckan. Det gick superbra. :)
Sen när han blev dåligare tog vi lite promenaderr och upphörde med att rida honom till 3-4 gånger i veckan.

En av våra hästar är 21 år och rids och tränas som vanligt. Han är tävlad upp tom. Int. 1 och vi rider honom på samma sätt fortfarande. Han är pigg och fräsch och älskar att jobba.Man kan inte tro att han är 21 år, det enda är att han har blivit vitare i pannan. Jag tror att om vi skulle "ställa av" honom så skulle han nog rasera ganska fort.
Så länge hästen känns pigg och glad så ska de jobba men man får vara lyhörd och känna efter om de känns trötta.

*lånar knapp*

Har ett hbl sto på 21 år som rids precis som för 9 år sedan när vi tog hem henne. Hon går 5-6 dagar i veckan och den enda skillnaden är väl att vi inte hoppar regelbundet nu. Det är inte p.g.a att hon inte orkar/håller utan för att vi inte har den möjligheten nu. Snart ska vi förmodligen kunna rida i ridhus igen å då ska vi hoppa igen också, inte några höga höjder men lite studs för att gymnastisera den gamla damen. Dessutom tycker hon att det är så kul å det viktiga med henne nu är ju att hon tycker att ridningen är rolig! Tror att så längre man håller igång en äldre häst mår de bra, det är nog om man ställer av dem som de blir gamla rätt så fort, om de inte haft ngn skada vill säga. Det som är mest fascinerande (stavning??) är att 21-åringens ben är fräschare än 13-åringens...inga gallor här inte! Så länge hon tycker det är roligt och är pigg å fräsch får hon gå som hon gör nu, hon mår bäst av att göra något!

Har en ponny som är 25 år, 26 i vår.
Han rids av en anställds dotter.
Ganska lugna turer, ibland rider de ett dressyrpass och skuttar lite bommar, men oftast är de ute på vägarna och lufsar.

Vi har även en stor häst, en arab, som blir 28 år i vår.
En kompis till mig har honom på foder, och han står hos oss.
Han rids fortfarande, oftast skrittas han bara ut, men även han går ett pass i ridhuset/paddocken ibland.

min kompis är medryttare på en travare som är 21 år.
han rids normalt.
i skogen, på långturer, på banan, hoppar osv.
han är väldigt fräsch för sin ålder.
finns en ponny i samma stall som är 25, rids 4 dagar i veckan, mår också bra.

Hade en ponny som vart 32 år och var läromästare fram tills han var 31 år...Sen vart det semester och baara gå i hagen...sista året så fick han gå på stora betet med de andra...hade haft fång innan men är man gammal man med lite tänder så får man inte i sig så man får fång...Reds alla vanliga svängar både 1 och 2 timmar i blandat tempo även hopp då han tyckte det var så kul...han visade vad han ville göra och inte..Älskade Svarten :love:

Våran gamla ponny som vi hade tävlade sista gången som 23-25 år (kommer inte ihåg exakt) Hon hade tidigare (som yngre dam) tävlat msv med min äldre syster, det här var bara en lättare klass och man såg hur lycklig hon var. Hon flög över hindrena och det enda man behövde göra var att styra. Tyvärr tog vi bort henne för några år sedan då hon hade tumörer i hela svansen som gick sönder och blodade ner hela hästen (skimmel)

Min fjording som blir 22 i årsskiftet hålls just nu på att sättas igång efter hovledinflamation. Innan skadan gick han ca 6 dar i vecka och tävlades i dressyr och distans.

Nu är han friskförklarad av veterinär och genomgången av fysoterapeft (stavningen?) som kostaterade att han bara hade två små spänningar i ryggem och fixade dem med akupunktur. Både vet och den andra tjejen var förvånade att han var så fin i kroppen och inte det minsta stel. Nästan gicken tror han är så gamla som han är. Så till våren om allt går som det skall så blir det tävlingar i dressyr och distans igen.

Jag kommer att rida honom "normalt" tills jag märker att han inte vill längre. Om jag pensionerar honom tror jag han kommer blir gamal. Det ända jag har ändrat på senaste året är att vara extra noga med uppvärming och avskrittning.

http://gustens.hovar.com
/Linda

Min gamla halvblodstant fyller 25 till våren och senast idag startade hon en bockserie så matte höll på att åka i backen. Vi brukar skratta o säga i stallet att det är hon som är fem o femåringen 25. Rids ca4-5 dag/vecka ca en timme åt gången i skritt o trav. Galopp vid trevligt underlag. Går gärna ett lättare dressyrpass då och då för att visa vad hon kan. Har även jag blivit väldigt försiktig med hoppning pga sträckning o dyl. men nån gång ibland, helst i skogen är svårt att låta bli. Den dan tanten inte orkar med att göra allt som hon tycker är roligt, då vill hon nog inte vara kvar här ändå...

Jag har bara skummat inläggen, så någon kanske påpekat det förut, men det jag INTE gjorde med min häst efter att han passerat 15-årsåldern var att ge honom långledigt tex vid sommarbetet. Max en vecka i sträck utan ridning, men målsättningen var att rida 2-3 ggr/vecka för att han utan problem skulle fungera för daglig träning resten av året.

Lena_B skrev:
Jag har bara skummat inläggen, så någon kanske påpekat det förut, men det jag INTE gjorde med min häst efter att han passerat 15-årsåldern var att ge honom långledigt tex vid sommarbetet. Max en vecka i sträck utan ridning, men målsättningen var att rida 2-3 ggr/vecka för att han utan problem skulle fungera för daglig träning resten av året.
Instämmer. De dagar hon inte rids måste hon gå ute HELA dagen och röra på sig och kan abolut inte ställas av. Är också noga med att inte anstränga den gamla vid mer än -10 eller tvärtom, för varmt.

jag köpte min ponny som 15-åring, nu snart 19 och han har konstigt nog ALDRIG riktigt haft sommarlov eller jullov, bara fått tagit det lugnare, gå på promenader några veckor, pga förebyggande stelhet i ben o muskler

Jag har en häst som är 23 år. Ett halvblod. Rider honom varannan dag och ca 3 timmar åt gången. Ja kan säga som så att INGEN ser att det är en så pass gamal häst...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: sweep
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka