Ni med fullblod...vad har ni för storlek på täckena?

Sv: Ni med fullblod...vad har ni för storlek på täckena?

Min förra foderhäst var ca 164 i mkh och var ett riktigt grovt fullblod. Han hade 155, allt under det var alldeles för litet.

Mitt fullblod på 167 behöver 155 cm täcken. Har något på 145 cm men dom är gränsfall på för små.

Min donna på avataren är ca 160-162 hög.

Hon kan ha 135 (6) i horseware men inte 135 i källqvist.
140 eller 145 brukar jag välja, då är de iaf inte för korta. 135 är ofta på gränsen (förutom i horseware då..)

Min kille ca 166 cm har jag köpt 155 åt på senare år, de blir aningen för stora i bogen dock.
Tidigare 145 men de blir lätt aningen för nätta, lite för korta på båda ledder (rumpan och magen sticker fram), men lagom i bogen.
150 vore nog perfekt.

*KL*

Ser att många andra har ett likadant dilemma som jag.
Det är svårt att få täcken att passa sådär superbra över hela kroppen. Någonting måste man kompromissa på antar jag.

Min förra häst som var 159 cm hade mest 135 men kunde även ha 145 i vissa "små" storlekar.

Nuvarande hästen är 163 och kunde tack o lov ärva alla täcken, så runt 135 där också.

Travare på 165, har 125-135 i täcken...
"problemet" med tränande travare är att de ofta är väldigt slimmade i kroppen och smala framtill. Jag har löst det geom att köpa 135-täcken med halvhals eller väldigt hög skärning och dra ihop dem ordentligt i knäppningen. Min häst kan ha 125 i täcken fast han är såpass hög, men då är det lite gränsfall så hellre 130-135. Pratade med butiksinnehavaren där jag köpte senaste täcket och hon såg ut så här :eek: när jag sa att jag ville ha 135 till en häst på 165...
Men det är stor skillnad mellan raser, halvbloden fyller ut täckena mkt bättre. Sista ridhästen jag hade var 173 och drog 155 i täcken och de täckena kan travaren på 165 använda som tvåmannatält :rofl:

Mitt fbl. sto är 162cm och kan ha vissa 135täcken men de blir offtast ngt. korta, så 145cm är bäst på damen.

sto på ca 1,52 i mankhöjd

köper 135 cm, kan vara lite långt 130 är den perfekta storleken egentligen

Min är 163, har 135 i allt, men vissa är lite stora, har lånat en kompis 125 som oxå satt mkt bra =)

Våra fullblod hemma (Irländska mått men det funkar nog för dig ändå ;))

Alex: 16hh, 6'3'' i täcke
JJ: 15,3hh, 6'6'' i täcke
Cruz: 16hh 6'6'' i täcke
Zues: 16,3hh, 6'6''-6'9'' i täcke beroende på passform

Nu rör du ju till det. :)
På Irland mäter man från bogen och bakåt när man mäter ett täcke. I Sverige mäter man från manken och bakåt!

Det blir ju helsnurrigt när man försöker översätta!
Tex har Alex som har minst täcke storlek 190 cm i storlek. Det blir förvirrat i Sverige. :)

F'låt :angel:;)

Ok, Alex brukar ha 135-140 på "svenska"
Antar att Cruz o J då har typ 145 och Zeus 145-155?
Borde väl stämma?

Ja, på ett ungefär.
En tum är ju 2.57 cm eller liknande.

Mitt fullblod (ca 160 cm) har mest Horsewaretäcken och i storlek 6.0. Det är typ 130-men dom täckena passar tom mitt halvblod som vanligen har 145 i täcken....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31