Ni med fånghästar

_Runaway_

Trådstartare
När ni med fångkänsliga/drabbade hästar ska räkna ut foderstat; Räknar ni precis som vanligt med de behov hästen har. Altlså ser ni till att täcka behov att mj och smrp osv. och kör med en kvot på ca 6? Eller sänker ni kvoten, ger mindre foder eller något sånt?

Sv: Ni med fånghästar

Jag räknar på som vanligt. Däremot undviker jag en massa tillskott och kraftfoder till höger och vänster, samt foderbyten. Försöker istället ge enbart grovfoder (hö/hösilage och t.ex. lusernhack). Helst samma foderstat året runt. Fungerar bra för min lille :)

Okej =)
När hade han fång? Och hur känslig är han för återfall? Har han haft återfall eller så?

Gud jag är så nervös för foderbyten numer :crazy:

Jag räknar som vanligt ut behov efter arbetet och ger Mj, protein etc efter det. Försöker att täcka behoven med hö och lägger till lucern hackat strå om det behövs. Undviker kraftfoder helt och foderbyten så gott det går. Men när det är tvunget med foderbyte så gör jag dem väääldigt långsamma. Nu när jag har ökat på lucernet har jag ökat med 0,5 hekto var tredje dag. Höbytet som var tvunget i höstas när nya skörden var inne tog totalt sex veckor för sex kg hö... dvs 1 kg i veckan. Överbeskyddat? Ja, kanske det men å andra sidan har det gått bra.
//marti

Han hade fång för ca 2-3 år sedan och även någon gång innan dess. Båda gångerna har dock varit innan han blev min, så hur det egentligen ligger till och hurpass allvarligt det varit, vet jag inte. Sedan hade han även ett lindrigt återfall förförra sommaren och togs då helt av från betet. Sedan dess har han verkat okej. Han har aldrig haft fång vintertid utan det har endast varit i samband med bete. Såvitt jag vet då.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 264
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama