Ni med fånghästar

Sv: Ni med fånghästar

Tackar, du kommer väldigt långt med smicker :p

Är det bara pulsen som bekymrar dig? Eller beter sig hästen annorlunda? Hur reagerar han vid smärtan? Tror du att han har ont?

Min häst hade rejäla rotationer (vi ska alltid vara värst...) så han var öppen i tån (upp mot hovväggen) och gick barfota länge. Jag gillar inte sulor på fångisar, jag vill ha koll på sulan hela tiden och anpassar hagen efter det (sand för att undvika hovbölder, plockar bort stenar, väntar in snön...)
Kan pulsen komma av andra orsaker? Han kanske petar i sig konstiga växter? Blodcirk. kanske inte fungerar när han står inne? Då är det kanske bättre att ta av skorna :confused:

Har du haft honom så länge och gått igenom så mycket tillsammans med honom då känner du hästen väl, du är det bästa verktyg som finns för att få hästen bra igen!
Tänk igenom allt runt hästen: hagen, maten, mediciner, vanor, skor och gör en lista på vad du tror kan vara orsaken till pulsen. Prova att ta bort orsaken och se vad som händer. T.ex. om det kan vara skorna, ta av dem och se om det hjälper. Tänk på att om det är väldigt stenigt i hagen så kanske han kan bli väldigt ömfotad och gå ännu mindre (= försämrad blodcirk.). Alternativt kan du ta en promenad på 10-15 minuter direkt på morgonen och se om pulsen försvinner...
Det finns inte rätt och fel, all eftervård vid fång är individanpassad!
Ta upp med vet att i England ger man låga doser Aspirin för att undvika små blodproppar i kapillären i hoven, skulle det kunna vara en orsak till den ökade pulsen? Aspirinet ges i kombination med finadyne i akutbehandling, det fungerade för oss. OBS! Gör inget utan godkännande av din vet!!
Det kan även vara en ämnesomsättningsrubbning som orsakas av en tumör (cushing) eller av yttre faktorer (EMS). Det kan du också ta upp med vet...

Tack för dina frågeställningar och synpunkter. Ska ta mig en allvarlig funderare på orsaker till pulsen. Ska dessutom träffa vet igen imorgon och ska då bl a fråga om Aspirin.
Vad är EMS?
Passar även på att be om ursäkt till trådskaparen för att detta hamnat lite utanför frågan.

Ja, självklart :o
Flåt Runaway....:D

Armada var friskförklarad efter 12 månader. Han har klarat 2 timmar bete om dagen vår-höst och nu ska matte försöka komma igång...ser ut så här på fritiden => :banana:

PS
EMS = Equine Metabolic Syndrome = ämnesomsättningsstörning som kan orsakas av långvarig fetma, överintag av energirikt foder, för lite motion m.m. (välfärdsjukdom :( )

armada skrev:
Jag kan känna igen lite av det du skriver om förstärkt puls som kommer och går. Det var under min hästs konvalescenstid (i mitt fall 18 månader...). Han kunde få puls om det bara var varmt under dagen, eller om det var lite lerigt i hagen.

Hur gjorde du då med honom? Jag har fått rådet att om jag känner pils så ska jag ställa in hästen på muk bädd tills puls har gått ner och det inte är någon värme i hovarna.

Min har ju puls varje morgon som försvinner när han får röra sig i egen takt i hagen. Om jag var du skulle jag prova hur han reagerar på utevistelse alternativt röra på sig för hand.

Mmm, funderar på att släppa ut några timmar i efteriddag. Såg ett tidigare inlägg av dig, frågade du veterinären om aspirin? Låter lite småintressant tycker jag.

Passar på att svara jag också.

Min häst fick först ett ganska lindrigt fånganfall. Had distr.vet ut som misstänkte fång. Fick Metacam utskrivet. Eftersom jag ledde in vet. på fel vägar (trodde att anfallet berodde på att hon kommit över lusernpelletsar från andra hästen) så rekomm. bara vet att jag skulle ta bort allt kraftfoder men att hon skulle kunna fortsätta äta hösilaget som vanligt. Så det blev boxvila 1v (med hösilage)

Efter ca 3 dagar ringde jag till vet för jag tyckte att hästen istället för att bli bättre verkade bli sämre... Vilket vet trodde var omöjligt. Hon rekommenderade ändå röntgen ifall att (trots att anfallet var så lindrigt) Så jag ringde och beställde tid på närmaste klinik (för att slippa åka så långt) De hade inte ngn tid förräns 5 dagar senare. Jag tyckte det känndes som en evighet (eftersom känslan sa mig att det gick åt fel håll) men fick som svar att om hon stod på boxvila, fick medicin och kraftfodret var borttaget så var det lugnt. Även om hon så skulle ha sänkningar så skulle ändå inte behandlingen än så länge bli annorlunda. Så jag viftade bort min känsla och nöjde mig med att få en tid på måndagen.

När det började närma sig helgen var jag helt övertygad om att hon var sämre mot första dagen. Hon stod mest still i boxen (all skit på samma ställe) och var ledsen. Så jag tyckte det skulle bli så enormt skönt att få åka iväg efter helgen.

På måndag morgon är allt som vanligt. Gnäggar tom när jag kommer så jag inbillar mig att hon kanske trots allt hade börjat må bättre (fast att känslan sa tvärtom) När jag kommer på lunchen för att lasta så ligger hon raklång i boxen med alla 4 benen rakt utsträckta och stirrar med tom, glansig blick. Så jag var helt övertygad om att hon dött!!!:eek: (Och i huvudet snurrade då vad det var hon var drabbad av istället för fång som vi tydligen inte upptäckt)

Som tur var så var hon inte död! Men hon hade fruktansvärt ont! Så distr. vet fick komma ut och spruta henne med smärtstillande så att vi kunde få in henne i transporten och åka hela, långa vägen till Hbg.

Där konstaterades att hon hade rejäla sänkningar på 3 ben och rotation på alla 4!! Visade sig att Metacamen inte hade hjälpt ö.ht. Det akuta anfallet hade fortsatt och dessutom berodde det från första början på ensilaget vilket hon nu hade fått fortsätta äta fast med boxvila:eek: Katastrof!
Hbg var dessutom väldigt kritiska till att Metacam som är så oprövat som fångmedicin hade satts in. De tyckte att man skulle ha hållt sig till de traditionellt anv. preparaten. Speciellt eftersom jag ringde och påpekade att hon verkade bli sämre. Men, men... (en liten tanke bara på de andra inläggen som talat om att de fått Metacam men att hästarna fortfarande är halvdåliga)
Nu fick hon istället Butta intravenöst som hon svarade enormt bra på. Blev oerhörd skillnad bara till nästa dag. Fick så småningom också bakåtvända skor efter att ha haft gipsbandage.

När hon kom hem från kliniken (stod där i nästan 2v) så fick hon ytterligar 2v boxvila. Men efter det så fick hon gå i normalstor rasthage (utan gräs)

Och trots att hon hade en prognos som gjorde att vet. var oerhört tveksamma till om hon skulle kunna reda ut det så mår hon idag (ca 1 år efter) som en prinsessa!
Fick ett litet återfall i somras (gick över på ca 2 dagar) efter väderomslag (trots bara tillgång till max 3 grässtrån i hagen...). Men har sedan dess bara gått från klarhet till klarhet. Skos fortfarande på alla 4 med sulor fram.
Fick inte gå på bete alls i somras och kommer nog inte få nästa år heller... Ev i slutet av säsongen i så fall på oerhört magert bete.

Vårt recept på framgång har bestått i :
* rätt medicin,

* Proviva!!! (gav superresultat. Ges fortfarande i underhållsdos. Hbg var helt lyriska över effekten)

* regelbundna skritturer (efter att det akuta var över) samt så fort minsta tecken finns på att bli lite extra varm (vilket händer emellanåt. Dock inte sen i somras)

* hålla matchvikten

Nej jag kom mig aldrig för att fråga om aspirin då hästen visade fantastisk schwung och rörlighet på lina både i ridhuset och den hårda sluttande stallplan. Ordinationen blev att börja rida. Jag blev så paff att jag glömde bort alla följdfrågor. Pulsen blev iofs stark efter rörelsen men vet sa att jag skulle strunta i den för stunden och se hur han svarar på ridningen. Han är nog egentligen tveksam till om det verkligen är fång han lider av för tillfället. Då han inte varit igång på 8 veckor så har jag börjat släppa honom i skrittmaskinen 30 min varje dag vilket i vart fall inte gjort honom sämre.

Saigon - intressant det där med att de i Hbg är tveksamma till Metacam. Jag har tvärtom funnit att min häst svarar märkbart bättre på Metacam än Butta. Tror du inte att det var det fortsatta ätandet av hösilaget som gjorde att din blev sämre?

Jag har en 19-årig valack (ponny) som drabbades av fång för första gången i sitt liv för tre veckor sedan. Jag såg direkt när jag kom hem att han inte mådde bra i hagen. Kollade pulsen: puls i alla fyra! Tog in honom och ringde veterinär som satte in Metacam, eftersom Fenadyne OCH Fenylbutazon var slut i hela Skåne!

Ponnyn fick strikt boxvila i djup torvströ och fick på inga villkor gå på annat än preparerat underlag (detta för att han skulle kunna avlasta tårna). Veterinären tyckte att det bästa var om han kunde stå på sand, men torv dög det också. En sjukhage där man lagt sand skulle han också kunna gå i, eller på en preparerad ridbana. Nu flyttar jag snart, så han får vänta tills efter flytten innan han kommer ut. Metacam skulle han ha dagligdags tills dess att pulsen försvunnit + ytterligare några dagar för att vara på den säkra sidan. Svältdiet bestående av ett minimum av högiva som jag kompletterar med halm för att han ska få grovfoderbehovet tillgodosett ordinerades också. Efter ett par dagars boxvila började han både att galoppera och sparka bakut i sin stora box...

Förra veckan var vi på klinik och röntgade honom. Där konstaterades att han hade 4 graders rotation på alla fyra benen och en sänkning på höger fram om knappt en halv cm. Eftersom han rörde sig så villigt tyckte den veterinären att dosen Metacam skulle halveras. "Det är bättre att han känner att han har ont så att han tar det lite lugnare." Ett blodprov togs också för att kontrollera om fånganfallet berodde på en metabolisk störning (vilket vet trodde eftersom ponnyn är något överviktig) eller brist på magnesium. Det var magnesiumbrist. Alltså skulle han ha magnesiumtillskott.

I veckan var hovis ute och satte på honom skor (vanliga) i fram. Han rör sig obehindrat, men har inte en korrekt överrullning (skyddar tårna). Han har lugnat ner sig nu när han får mindre medicin. Pulsen är borta i alla fyra.

Boxvilan får han stå ut med i ytterligare två veckor, sedan blir det sjukhage på dagarna (sandunderlag). Jag tänkte börja promenera honom på ridbanan om en knapp månad, därefter tömköra och kontrollera puls och rörelsemönster. OM allt går väl ska han börja få känna på hårt underlag efter nyår och då ridas igång.

Min förhoppning är att han ska kunna komma tillbaka till tävlingsbanorna och fortsätta lära dottern allt han kan.

SAIGON: Kan du utveckla Proviva-kuren???

ALLA tips och idéer mottages.

:bow: Krocket

Det de framförallt var tveksamma till var att dels att "våga" sätta in den när var så pass oprovad i sammanhangen då (1 år sedan. Oerhört mkt vanligare nu) Men framförallt så reagerade de på att preparatet inte hade bytts ut när ingen effekt gavs.

Tydligen så är det väldigt vanligt att alla hästar reagerar olika bra på preparaten och att det är "allmänt kännt" i fångsammanhangen. En del svarar bäst på Finadyne, andra på butta etc. Därför var det enligt Hbg extremt viktigt att vet. var vaksam på om effekt gavs. Överlag så brukar Finadyne tydligen fungera till flest.
Min häst svarade inte alls på Metacam eller Finadyne utan det var enbart Buttan som hjälpte. Men tydligen är det ofta så.

Och jo, den största bidragande orsaken var ju det fortsatta ätandet av ensilaget. (men även om hon inte skulle fortsatt äta det så skulle hon enligt Hbg inte ha svarat på Metacamen ändå) Och jag känner inte alls ngt "agg" mot vet. för behandlingen, den var ju korrekt bortsett fr att hon kanske borde reagerat på att jag vid 2 tillfällen angav att jag inte märkte förbättring, utan det enda jag ångrar nu idag var ju att jag inte åkte till Hbg på en gång. Det är ju inte första gången direkt som man lär sig den läxan. Men eftersom det är så långt att åka och hon inte hade så väldigt stora besvär 1:a dagen så känndes det bättre att ta ut distr. Men nu har jag definitivt lärt mig läxan en gång för alla att enbart anv distr till vaccinering och på sin höjd ögoninfl.!

Utan tanken var mest att dela med mig av erfarenheten till de som inte tycker att de fått fullgod effekt av Metacamen. I de fallen så är det kanske idé att byta preparat och se om man får bättre resultat. I min närhet har 2 ponnisar behandlats med Metacamen och blivit bra från det akuta stadiet men är fortfarande inte trots väldigt lång period, stabila trots att all maten bytats ut etc. Och överlag så tycker jag mig höra ungefär samma historia från samtliga (med få undantag) av de som fått Metacam som preparat (men det är bara en högst personlig reflektion) I Hbg är de iaf högst medvetna om att man behöver leta sig fram bland preparaten för att finna det som fungerar bäst (och på vissa är det inget som fungerar och då avlivar de när de inte lyckas häva det akuta)

Efter att hon kommit hem från kliniken så skulle hon ha fånghö, stå på spån, äta pulver-butta, 1dl betfor och mjölkbakteriepulver (för att stabilisera magen) och extrem bantas (var lite halvfet och med "fångnacke") Viktigt var då att hålla extrem koll på dagsläget och se så att hon inte blev sämre.

Oerhört snabbt kunde jag märka att hon blev sämre när vi satte in betforen. Efter koll med vet så byttes den ut mot morötter istället (samma effekt). Klar förbättring.
Men ändå lite svajjigt de första dagarna. Lite värme som kom och gick etc. Likaså när hon efter första kuren butta skulle klara sig utan. Då ringde jag ganska omgående och bad att få en kur till för hon blev svajjig när hon inte fick buttan.

Sen så kom jag plötsligt ihåg vilket fantastiskt resultat jag haft på andra hästen av Provivan när han hade diarré. Tyckte därför att den kunde få en chans igen för att hjälpa till att stabilisera magen. Och hon reagerade oerhört snabbt på den! Redan efter första veckan var hon enormt mkt stabilare. Gick sedan från klarhet till klarhet. Kunde efter andra kuren ta bort buttan utan någon som helst försämring.

Vid återbesöket blev de enormt överrraskade över hennes stabila resultat. De hade aldrig trott att hon skulle klara sig utan buttan (vilket var avgörande för om jag skulle få behålla henne). Jag berättade då att jag satt in Proviva på henne. Vet. berättade då att de fått indikationer från fler håll om att Proviva verkar ha en mkt bra effekt även på hästmagar och att det därför utvecklats även en medicinvariant. Vet. tyckte att resultatet var helt otroligt bra och ville därför att jag skulle fortsätta med Provivan under en längre period.

Jag gav 3dl om dagen den första tiden. Gick efter en tid ner till ca 1dl om dagen som underhållsdos. En tid efter det tog jag bort den helt.
När hon sedan fick ett litet återfall i somras så sattes butta+Proviva in direkt. Vände direkt.

Sedan dess ger jag varje dag en liten skvätt Proviva och kommer fortsätta med det ett tag till. Vet. blev också eld och lågor över resultatet och skulle rekommendera det till fler och se om även andra kunde få samma goda resultat (nämde återigen att det inte var säkert att alla hästar svarar på det lika bra som mina)

Just nu är läget enormt bra. Hon håller sin matchvikt någorlunda bra. Hovarna börjar bli riktigt fina (även hovis är enormt impad över hennes förbättring och trodde aldrig att hon skulle reda upp det) och hon är stabil.
Ska upp till Hbg och kolla röntgen till våren för att se så att sänkningarna har rätat sig helt innan vi betäcker henne. Men med tanke på hur mkt bättre plåtarna såg ut redan vid första "riktiga" återbesöket så trodde det (till sin förvåning!) att det skulle bli så pass bra att hon utan problem skulle kunna klara av en dräktighet. Men det återstår att se som sagt var. Men hovis säger att hon är enormt mkt bättre och att han är helt övertygad om att hon snart kommer vara helt återställd i fötterna (förutsatt att hon inte får återfall dvs)

Så givetvis finns det oerhört mga bidragande orsaker till hennes förbättring. Framförallt den suveräna akuta behandling hon fick i Hbg. Men Provivan har varit en enormt stark bidragande orsak till att magen blev så stabil så snabbt. Det är både vet och jag ense om. Så därför kan jag varmt rekommendera att prova vid fång. Det är så billigt att man kan slänga in några flaskor och hoppas på resultat.
Men även promenaderna är väldigt viktiga. Så fort de inte är i akutstadie så ska de ut och röra på sig och promenera bort fången.

Ett annat tips (från Hbg) är att inte avvmaska fånghästen första året om det inte är absolut nödvändigt. Är en onödig påfrestning på den känsliga magen.

Saigon skrev:
Ett annat tips (från Hbg) är att inte avvmaska fånghästen första året om det inte är absolut nödvändigt. Är en onödig påfrestning på den känsliga magen.

Jaså det finns råd från vet om att inte göra det! Jag har ju själv misstänkt att det kanske inte var så bra och jag ska definivt låta bli då. Det blir träckprov på henne och avmaskning på kompisen.

Mycket intressant att höra om dina erfarenheter av Metacam, speciellt det där att du har ett flertal runt dig som ännu inte är bra. Jag ska hålla det i minnet om igångsättningen slutar i en katastrof.

En undran - dessa hästar som fortfarande inte är stabila. Hur länge har de varit dåliga och hur visar de denna instabilitet? Har någon av dem bytt Metacamen mot något annat?

För att klargöra så är det inte en distriktare jag anlitar utan en erkänt duktig klinikveterinär, som även gör vissa hembesök till sina stammisar till vilka vi, tyvärr, hör.

Jag har en shettis som drabbades av fång i mars, hon stod bla på Ultuna i 2v. Hon fick butta, det hjälpte medans hon åt det, men när dosen avslutades blev hon genast sämre igen. I juni övervägde jag att låta henne somna in eftersom hon inte svarade på behandlingen. (Full dos butta, sjukhage med ett tjockt lager sand samt fångbeslag.)
Då gav jag henne 0,5 liter Proviva om dagen. Efter en vecka var hon avsevärt bättre och klarade sig helt utan butta. Nu är hon pigg och kry igen.

Det var intressant det där med Metacamen. Har själv haft det på min häst flertalet veckor under östen, tror det är sju veckor :crazy: Först när hästen var konstigt halt. Ingen fattade vad som var felet och det var väldigt otydlig hälta. Metacam sattes in, och tja, kanske blev det bättre. MEN nu efteråt, när jag läser ditt inlägg, märker jag att jag inte såg SÅ stor och snabb förbättring av metacam. Vi kunde tyvärr inte ge Finadyne, då hästen vid tidigare hälta inte alls funkat på det. Vi kunde inte vänta och se resultat, för hästens aptit försvann totalt. Han åt varken gräs, hö, betfor eller annat. Inte ens vatten! Så vi fick avbryta det.

Ni som gett Proviva. Menar ni att det ha verkat positivt för fånganfallets tillfrisknande? eller är det bara för magen ni ger det?

*knapplån*

Om jag har fattat allt rätt så är ju NSAID's (butta t ex) skadliga för tarmen. Inte så konstigt att man då får bra resultat med Proviva som är snällt mot magen och tarmen. :)

/Maria

Fånganfallet beror (tror man idag) på en störning av tarmbakterierna. Genom att ge NSAID-preparat så försöker man avstanna den inflammatoriska processen, men de ser även till att ställa om tarmfloran ännu mer. Pro viva innehåller nyttiga tarmbakterier och genom att hjälpa hästen att återställa sin tarmflora så ökar man chanserna för att hästen ska kunna smälta sin mat på en bra sätt och skapa en bra miljö i magen.

Undrade bara över det du skrev "tills sänkningarna hade rätat ut sig" och att röntgenbilderna var bättre efter behandling. :banana: Menar du hoven kan dra upp hovbenet igen till sin normala position? Barfotaverkare menar ju det, men finns det även veterinärer och traditionella hovslagare som tror det?

:bow: Ok - tack!!!:bow: När du gav 3 dl - gav du det på ett eller flera tillfällen?

:smirk: Krocket

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar