Ni med fånghästar

Sv: Ni med fånghästar

orion_x skrev:
Funkade inte kraffts mag tarm? Det har jag på veterinärens inrådan varit och köpt idag, men jag kan ju inte påstå att det var lätt att få i hästen det...

Det blev lite bättre. Men absolut inte helt bra. Jag körde två burkar på en gång. Bara några dagar efter att burk nr 2 var slut så var det samma visa igen... (vilket känndes väldigt surt med tanke på hur dyra de där burkarna är. Var för vår del bara pengar rätt ut i sjön. Men det finns kanske andra som haft bättre resultat?)

Versace skrev:
Hästvarianten av Proviva heter/hette Pro Equo. Den såldes i en liters påsar. Tror inte att den går att få tag på längre då Probia Feed, som tillverkade produkten, numer är ett vilande dotterbolag till Probia.

Rätt märkligt egentligen att det är så många som får bra effekt av Proviva då den verksamma ämnet är en "människobacilusk". I Pro Equo hade man tagit fram en dito bacilusk till häst, som man fick från slaktade hästar om jag inte missminner mig.

Tack vare denna tråd har även jag börjat ge Proviva till min häst.

Ja, precis! Jag tyckte också först att det känndes väldigt otäckt och fel att ge ett preparat som är till för männsikomagar. Men tillslut blev jag desperat.

Morsan, som jobbar på djurksjukhus-apotek, tycker att "hästvarianten" bara är en dyrare version som hittills inte ha verkat ge bättre resultat än den andra. Däremot så kan det nog vara värt att prova den också om man inte får resultat av humanvarianten (om man inte börjar tvärtom förstås) För det ska ju trots allt vara en liten skillnad (men jag tror att det mer är "tjäna-pengar-på-villiga-hästägare" som gjorde att de tog fram den nya varianten. Men jag vet ju förstås inte;) Men det känns lite som att de såg möjligheterna till en ny marknad)

Alltså om jag fattat allt rätt så varierar tarmkulturen hos varje häst. Därför är det svårt att fastställa en normalflora hos hästar. Dvs preparaten speciellt för häst är ju lite knepiga då de inte behöver vara bättre. Det bästa sättet att få en återställd tarmflora är väl eg att sonda med hästbajs (från en häst i samma stall). Kanske inte så trevligt dock.

/Maria - som kan vara helt ute och cykla nu

Nu lånar jag knapp!

Jag behöver lite råd just nu eftersom jag känner mig osäker igen:confused: . Min islänning har ju blivit kanonbra igen efter sitt fånganfall i juli. Har verkat helt återställd även om hovslagaren tror på liten rotation (breddad lamellrand). Det har ju, fram tills för några dagar sedan, varit mjukt och fint i marken. Vi red i söndags och hon var kanonpigg och visade inga tecken på att vara ömfotad. Men nu har ju marken och frusit och blivit knölig, hård och lite hal. Och nu är hon ömfotad igen, stackaren. Igår när hon kom in i stallet var hon rättså varm i alla hovarna, men efter ett par timmar när jag var ute igen kändes hon helt "normal". Är det FARLIGT för en häst som haft fång att vandra runt på hårt och halt underlag, eller är det "bara" obehagligt? Vad beror det egentligen på att hon blir varm i hovarna? Kan jag göra något för henne? Vill ju inte ha henne inne hela dagen... Idag får hon vara ute från ca 8.00 till 17-18, har jag tänkt. Det är lite mindre än hon brukar.

bettysmatte skrev:
Nu lånar jag knapp!

Jag behöver lite råd just nu eftersom jag känner mig osäker igen:confused: . Min islänning har ju blivit kanonbra igen efter sitt fånganfall i juli. Har verkat helt återställd även om hovslagaren tror på liten rotation (breddad lamellrand). Det har ju, fram tills för några dagar sedan, varit mjukt och fint i marken. Vi red i söndags och hon var kanonpigg och visade inga tecken på att vara ömfotad. Men nu har ju marken och frusit och blivit knölig, hård och lite hal. Och nu är hon ömfotad igen, stackaren. Igår när hon kom in i stallet var hon rättså varm i alla hovarna, men efter ett par timmar när jag var ute igen kändes hon helt "normal". Är det FARLIGT för en häst som haft fång att vandra runt på hårt och halt underlag, eller är det "bara" obehagligt? Vad beror det egentligen på att hon blir varm i hovarna? Kan jag göra något för henne? Vill ju inte ha henne inne hela dagen... Idag får hon vara ute från ca 8.00 till 17-18, har jag tänkt. Det är lite mindre än hon brukar.

Har du röntgat hovarna så du vet om/hur mycket rotation/säkningar din häst har?

Har din häst tunna sulor? I så fall kanske den behöver sulor under en period för att underlätta. Jag hade under korta perioder (hårt i backen) lädersulor på min fånghäst.

Nej, jag har inte röntgat. Mestadels eftersom hon mått så bra och hovslagaren (utbildad) inte tyckte att det behövdes. Om hon har tunna sulor vet jag inte.

Jag har samma problem. Min har antagligen sänkningar båda fram och ev en liten rotation höger fram. Detta var vad hovslagaren trodde. Om jag lyfter henne hovar så kan man se att sulan buktar lite lite utåt. På vänster precis under strålen och på höger lite snett om strålen. Hovis sa också att hennes sulor såg tunna ut och hon kanske behöver sulor. Just nu verkar hon dock inte ömma.

Hon går också på hårt underlag (ridbanan) nu pga frostgräs i hagarna. Vill helst inte ha henne inne hela tiden hon blir så ledsen då.

Frågor: Om jag åker in och röntgar vad får jag ut av det mer än fastställt hur det står till? Detta är väl inget man kan få att gå tillbaka? Hur förhindrar jag att mer sänkning eller rotation uppstår? (Hon hade fång för ca 1 månad sen)

/Maria

krambanan skrev:
Frågor: Om jag åker in och röntgar vad får jag ut av det mer än fastställt hur det står till? Detta är väl inget man kan få att gå tillbaka? Hur förhindrar jag att mer sänkning eller rotation uppstår? (Hon hade fång för ca 1 månad sen)

Röntgenbilderna underlättar skoningen för hovslagaren och han/hon kan således sko och verka hästen på ett optimalt sätt, detta för att få hästens hovben att återfå sitt optimala läge (när hovbenet sedan växer ut igen).

Har själv en fång häst som fick fång föra sommaren med rotation, röntgade honom för att se hur stor rotationen var,nu är han verkad så hovbenet är tillbaka på sin "ursprunglig plats". Så nu skall jag försiktigt börja skritta han från marken.

kraftig fång:

Boxvila hela sommaren d.v.s 3 månader sedan liten grushage reten av året och släpptes inte på bete förens nästa sommar i slutet på juli. då i en uppbetad hage.

sattes igång sfter ca 8-9 månade..då med körning.

nu är hon frisk men kan alltid få återfall.

Rotationer eller sänkningar också?

Usch vad det är jobbigt med långa konvalecenser!

Uppdatering. Igår släpptes hon ut i den knöliga hagen mellan 8.00 och 17.00. Hovarna var INTE varma när hon kom in. Kanske klarar hon att bara var ute i hagen även om det är hårt så länge jag inte försöker rida.

bettysmatte skrev:
Nu lånar jag knapp!

Min lilla häst är med öm nu när det är hårt i marken. Hon har ju precis fått börja gå ut efter ett litet återfall. Hon är dock skodd med sulor, men tycker ändå gräset är betydligt mysigare att springa på än hård väg. Fast, hon håller sig i alla fall stilla då:crazy: . Annars var hon varm i hovarna när jag tog in henne igår, men en puls på 54 slag/min, fast idag var hovarna nere på normaltemp. Får se hur det ser ut nu när jag tar in henne ikväll.

Tänkte ge er en liten uppdatering

Så här i juletider är det trevligt att kunna bidra med lite positiva nyheter. Ponnyn som fick ett rejält fånganfall med rotation på alla fyra och sänkning på höger fram den 21:a oktober mår över all förväntan! :bump: Jag lät honom gå ut på ridbanan efter exakt 5 veckors strikt boxvila i djup torv. (Och då hade han fått Proviva i 12 dagar eftersom jag nappade på Saigons tips.) Han blev så lycklig!!! :rofl: Hoppade, sparkade bakut, sprang i racerfart, och efter flera djupa funderingar (han blängde misstänksamt mot mig - som om han var rädd att jag skulle ta in honom om han gjorde sig försvarslös) rullade han sig: först en gång snabbt - sedan fyra gånger till och kliade sig så förnöjt. :banana: Jag var så glad att jag nästan började storgråta... Efter en timme fick han gå in igen, sedan ökade jag på utevistelsen lite varje dag, och nu är han ute som vanligt. Jag lade in promenader för hand först, sedan tömkörning och eftersom han rörde sig så obehindrat fick dottern hoppa upp. Nu rids han varje dag (han älskar att bli riden av dottern - de har så kul ihop) och det enda jag märker är att han är lite försiktig när det är knöligt på ridbanan (var hård i går morse i kylan). Provivan kör jag med ett tag till - nu är han tokig i den...:d

Tack för alla tips ni delar med er av - och god fortsättning!:bow:

;) Krocket

Knapplån.

Mitt sto gick på bete i somras (har inte haft fång tidigare). Var lite varm i hovarna från och till, lite puls men ingen rörelsestörning i övrigt. Jag blev lite orolig för fång och släppte henne på magrare bete. Sedan var hon på betäckning, magert bete, gick hos hingsten större delen av sommaren. Kom hem, såg fin ut.
I september släpptes hon över i vinterhagen (som inte blivit avbetad under sommaren) och då...:( Jag fattade inte att det var fång först, hon haltade på höger fram och var varm i den, men i övrigt inget. Trodde att det var en hovböld, men det var det inte. Hovslagaren trodde inte att det var fång. Jag tog ändå bort henne från gräset och släppte henne i en mjukare rasthgae "för säkerhets skull". Lät henne äta hö och halm och avvaktade. Hon blev bättre men inte riktigt bra. Oron för fång gnagde ändå, så jag beställde tid på klinik för koll och röntgen. Jodå, fång var det.:( Hon har sänkning och rotation på alla 4, men höger fram är värst.
Veterinären trodde inte att fången kom nu på hösten, utan att det var ett återfall. Hon trodde (att döma av hovarna) att första anfallet kom i somras, när hon "bara" hade lite puls och jag inte tyckte att det var så farligt. Usch vad jag har dåligt samvete, trodde inte att det kunde bli så illa när nästan inget syntes!

Nu är hon alltså dessutom dräktig, hon är runt 120 dygn nu. För att inte överbelasta hovarna när hon blir tung av fölet så ska jag försöka att hålla henne så smal som möjligt, tur i oturen att hon är så sent betäckt att hon inte kommer att bli tung än på ett tag och jag kan vänta med att sätta in kraftfoder för fölets skull. Nu äter hon hö, plockar med lite halm för magens skull, lite pellets (väldigt lite) och äter Probimin som underhåll för magen.

Hon är skodd med sulor och verkas dubbelt så ofta som tidigare. Hon växer väldigt fort i trakterna, så hovis får hålla efter det. Vi har fått med kopior på röntgenplåtarna hem och nu verkas hon efter dem. Hon tas ner lite mer i trakten för varje skoning, så ska hovbenet successivt hamna parallellt med marken igen. Hon rör sig bättre när verkningen förändrats, så jag hoppas verkligen att hon blir bra. Lite orolig är jag ju att hon ska bära på ett föl, men man kan bara hålla tummarna och sköta hovarna, utfodringen och underhåll av magen så bra man kan. Annars ska hon vila tills fölet är fött. Sen får vi se...

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar