Sv: Ni med fånghästar
Knapplån.
Mitt sto gick på bete i somras (har inte haft fång tidigare). Var lite varm i hovarna från och till, lite puls men ingen rörelsestörning i övrigt. Jag blev lite orolig för fång och släppte henne på magrare bete. Sedan var hon på betäckning, magert bete, gick hos hingsten större delen av sommaren. Kom hem, såg fin ut.
I september släpptes hon över i vinterhagen (som inte blivit avbetad under sommaren) och då...
Jag fattade inte att det var fång först, hon haltade på höger fram och var varm i den, men i övrigt inget. Trodde att det var en hovböld, men det var det inte. Hovslagaren trodde inte att det var fång. Jag tog ändå bort henne från gräset och släppte henne i en mjukare rasthgae "för säkerhets skull". Lät henne äta hö och halm och avvaktade. Hon blev bättre men inte riktigt bra. Oron för fång gnagde ändå, så jag beställde tid på klinik för koll och röntgen. Jodå, fång var det.
Hon har sänkning och rotation på alla 4, men höger fram är värst.
Veterinären trodde inte att fången kom nu på hösten, utan att det var ett återfall. Hon trodde (att döma av hovarna) att första anfallet kom i somras, när hon "bara" hade lite puls och jag inte tyckte att det var så farligt. Usch vad jag har dåligt samvete, trodde inte att det kunde bli så illa när nästan inget syntes!
Nu är hon alltså dessutom dräktig, hon är runt 120 dygn nu. För att inte överbelasta hovarna när hon blir tung av fölet så ska jag försöka att hålla henne så smal som möjligt, tur i oturen att hon är så sent betäckt att hon inte kommer att bli tung än på ett tag och jag kan vänta med att sätta in kraftfoder för fölets skull. Nu äter hon hö, plockar med lite halm för magens skull, lite pellets (väldigt lite) och äter Probimin som underhåll för magen.
Hon är skodd med sulor och verkas dubbelt så ofta som tidigare. Hon växer väldigt fort i trakterna, så hovis får hålla efter det. Vi har fått med kopior på röntgenplåtarna hem och nu verkas hon efter dem. Hon tas ner lite mer i trakten för varje skoning, så ska hovbenet successivt hamna parallellt med marken igen. Hon rör sig bättre när verkningen förändrats, så jag hoppas verkligen att hon blir bra. Lite orolig är jag ju att hon ska bära på ett föl, men man kan bara hålla tummarna och sköta hovarna, utfodringen och underhåll av magen så bra man kan. Annars ska hon vila tills fölet är fött. Sen får vi se...