Ni med fånghästar

Sv: Ni med fånghästar

Knapplån....

Min fånghäst svarade mycket bra på Protexin. Används för att återställa tarmfloran.

När det gäller mediciner så svarade hon inte på Finadyne utan det var Butta som gällde. Hade alltid det hemma samt Protexin.

bettysmatte skrev:
När du (och andra) pratar om Proviva, menar ni då fruktdrycken?

Nyponsoppevarianten (som äv finns i blåbär etc) som säljs i vanliga affären i 1l förpackning till människor.

Versace skrev:
En undran - dessa hästar som fortfarande inte är stabila. Hur länge har de varit dåliga och hur visar de denna instabilitet? Har någon av dem bytt Metacamen mot något annat?

2 utav dem blev sjuka samtidigt som min (runt nyår) och har fortfarande problem till och från. Dock mkt lindrigare än de min hade (att hon fick så rejäla sänkningar beror på att hon är ett stort maffigt halvblod med små hovar. Och tydligen är det oftast så att ponnies får fång oftare och lättare än storhästar men när dessa väl får så blir det oftast mkt tråkigare utgångar.)

Med icke stabila menar jag att de får fångkänningar emellanåt. Dvs att de blir varma och omfotade dvs får små återfall.

Jag vet inte om ngn har bytt ut Metacamen nu. Sist jag pratade/hörde ngt om det så hade de inte det. Och när jag påtalade min erfarenhet så verkade det som att de tyckte att eftersom att de fått bra resultat från 1-2:a dagen vid det första tillfället så hade de fortfarande förtroende för preparatet.

_Runaway_ skrev:
Ni som gett Proviva. Menar ni att det ha verkat positivt för fånganfallets tillfrisknande? eller är det bara för magen ni ger det?

Vad tråkigt med din häst...

Som sagt så anser man att fången rubbar tarmfloran och den normala balansen. Och en nödvändighet för tillfrisknande är att man får den i balans igen. Därför ordineras nuförtiden oftast ngn form av mjölbakteriemedicin. Och betfor i väldigt små mängder ges för att också hjälpa till att hålla magen bra. (men kolhydraterna gav min häst försämring så det fick bli morötter som ger samma effekt)

Men när jag inte tyckte att min häst verkade bli stabil i magen så provade jag som sagt med Provivan eftersom jag haft så bra erfarenhet av den. (fick tipset en gång på den här sidan men tyckte då det lät lite otäckt att ge ngt som är bra för en människomage till häst som har en helt annan bakterieflora. Men när diarréhästen inte blev bra på vet:s ordinerade mediciner så gav jag det en chans)

krambanan skrev:
*knapplån*

Om jag har fattat allt rätt så är ju NSAID's (butta t ex) skadliga för tarmen. Inte så konstigt att man då får bra resultat med Proviva som är snällt mot magen och tarmen. :)

/Maria

Precis, och det är ju ett av dilemmorna med fången att preparatet man ger för att häva det akuta kan å andra sidan verka skadligt på återställandet av magen. Det är ju därför de är så snabba på att dra in medicinen igen när hästen "återfrisknat" (vilket oftast leder till att de blir svajiga)

Austarla skrev:
Undrade bara över det du skrev "tills sänkningarna hade rätat ut sig" och att röntgenbilderna var bättre efter behandling. :banana: Menar du hoven kan dra upp hovbenet igen till sin normala position? Barfotaverkare menar ju det, men finns det även veterinärer och traditionella hovslagare som tror det?

Jaa... jag visste inte att de inte trodde det! Redan vid akutbesöket så hade hon rejäla sänkningar och då informerades om att om de lyckades häva det akuta stadiet och gipsade fötterna så skulle man kunna få det till att räta upp sig igen. Däremot så angav vet. då att det troligtvis inte skulle bli så bra igen så att hon skulle kunna ridas (vilket jag inte lade så storvikt vid eftersom jag har henne till avel)

Vid sista återbesökets röntgenbild så var vet. otroligt glad och förvånad över den förbättring som redan gick att skönja. Hon sade då att om det fortsatte på det hållet, och hon höll sig frisk, så skulle det säkerligen inte vara några problem att betäcka henne till våren (men försäkerh.skull så ska nya bilder tas innan) Jag frågade inte då om ridbarheten (eftersom det ändå inte är direkt aktuellt) men jag skulle nästan kunna tro att hon även höll det som ev troligt (men som sagt jag ska låta det vara osagt för jag frågade aldrig rent ut)

Så kontentan av det hela är att jag vet inte om det finns ngn vet. som anser att det kan räta upp sig helt. Men helt säkert är att de anser att det kan räta upp sig så mkt att all extra vikt i samband med dräktighet ska kunna klaras av (och då ska det sägas att hennes sänkningar var så svåra att hovbenet nästan var igenom på vä bak. Men tydligen är de även fått rätt på hästar där hovbenet även har tittat fram! Dessa har också rättat sig tillräckl. för att tåla dräktighet!)

krocket skrev:
:bow: Ok - tack!!!:bow: När du gav 3 dl - gav du det på ett eller flera tillfällen?

:smirk: Krocket

Jag delade upp det på morgon och kvällsfodring. Fast när jag tänker efter nu så gav jag nog faktiskt mer än så för jag hällde ju alltid på lite extra när medicin skulle ges. Mer riktigt är nog att jag gav runt 5dl om dagen ibörjan!

cassina skrev:
Hade alltid det hemma samt Protexin.

Ja, jag har alltid också en förp. butta hemma nu utifallatt det skulle komma ett återfall. Lyckas man sätta in medicinen på engång så brukar man kunna få stopp på det ganska så fort (tänker på mitt återfall i somras + andras erfarenheter som jag hört)

Min shettis fick ett kraftigt fånganfall i våras, var mycket nära avlivning men fick då precis som flera andra i tråden tips om Proviva av min hovis. Provade med detta och hästen blev bättre. Sedan fick jag tips från en homeopat om probiotika, Rubikon. Han får idag 5 tabletter varje dag och klarar även att gå på bete nu efter 2 månader i grushage och långsam tillvänjning vid gräs med hjälp av munkorg. Behandlingen med Rubikon är livslång men inte alls dyr och kan detta förhindra återfall och hålla min pålle frisk så är jag lycklig. Han springer idag runt och leker med mina andra hästar och är 98 % återställd. Jag vet egentligen inte vad jag ska tro eftersom jag inte har trott på alternativ medicin tidigare men jag vågar definitivt inte sluta med Rubikon.:confused:

Mitt sto fick sitt första fånganfall i början av juni. Cronyxin-kur i tio dagar, samtidigt som jag gav Probimin för magen. Kuren fungerade över förväntan och hästen blev helt ren i rörelserna efter behandlingen.
Fångskoddes med korta tår och sulor, hovslagaren tyckte att hovarna såg bra ut och upplevde inga direkta förändringar. Ingen röntgen gjord.

Hästen är lugnt i gångsatt efter ca. 4 månaders vila (mkt. pga. tidsbrist och överdriven försiktighet...), just nu skrittar vi med vissa travinslag. Hästen känns fräschare än någonsin och rör sig väldigt bra.

Saigon skrev:
2
Med icke stabila menar jag att de får fångkänningar emellanåt. Dvs att de blir varma och omfotade dvs får små återfall.

Min häst beter sig så nu, och hon fick finadyne. Fast vi avbröt behandlingen efter 5 dagar eftersom hon då var "bra". Kan det vara så att det blir svajjiga för man avbryter behandlingen med inflammationshämmande för tidigt?

För övrigt tycker jag detta är den bästa fångtråden på hela forumet. Jättekul när alla delar med sig av erfarenheter och verkligen berätta om hur de gjort och försöker tänka till och analysera situationen :)

orion_x skrev:
Min häst beter sig så nu, och hon fick finadyne. Fast vi avbröt behandlingen efter 5 dagar eftersom hon då var "bra". Kan det vara så att det blir svajjiga för man avbryter behandlingen med inflammationshämmande för tidigt?

Jag gav min fånghäst medicin ca 10 dagar och gjorde en nedtrappning succesivt. Gav det sedan en vecka för utvärdering. Denna vecka utvisade om hon behövde mer medicin. Jag gav hellre medicin någon dag extra för säkerhets skull än att avbryta för tidigt. Detta i samråd med min veterinär såklart. För att underlätta för tarmfloran gav jag Protexin.

Mitt tips till alla fånghäst ägare är att leta efter de små tecknen på fång. Detta för att snabbt kunna sätta in behandling. Se även till att alltid ha medicin hemma!

Lånar

Nu en fråga som inte rör medicinering eller så. Min häst ska gå i liten grusad sjukhage nio veckor från nu. Problemet är, att nu har vädret slagit om och det blir hårt i marken. Kan man salta tror ni så det inte blir för hårt i hans hage? han blev lite öm i fötterna idag, och jag är rässkillt rädd om vänster bak där han har rätt dålig/tunn sula, och där blir han lätt öm.

orion_x skrev:

Det finns ju lite medicinkunniga här inne som nog kan svara bättre på detta än jag, men så vitt jag vet så är det ingen fara med just den typen av preparat att avbryta en behandling abrupt eller för tidigt (och då menar jag i det avseendet att det för tidiga borttagandet leder till en uppblossningssituation som blir mkt värre än tidigare. Som med pencilin.) Ngn fara för det ska det alltså inte vara.
Men om hästen fortfarande inte blivit bra under kuren så uppstår ju problemen igen. Jag tycker därför att man ska försöka ha (med lite avvägning på hur magen verkar klara sig) en lite längre kur vid anfallen. Men det gäller ju att vara rädd om magen... Det vanligaste är ju att man kör en full kur och sedan ca 1v till med en lägre dos.
När min häst kom hem så fick hon först en omgång men så begärde jag en kur till vilket de inte motsatte sig. Däremot avbröt vi behandlingen mkt tidigare vid återfallet. Kommer inte riktigt ihåg hur länge hon fick men det var avsevärt mkt kortare tid.

Usch, 9v i sjukhage är ruskigt länge... Speciellt vid dessa väderförhållandena.
Efter att min häst haft sin boxvila och varit på återbesök så släppte jag henne i rasthagen igen. Lät henne aldrig stå i någon sjukhage alltså. Men anledningen till att jag gjorde det var att det var så mkt snö i hagen så det var idealiskt underlag. Och vad det gäller brallningsrisker så är det MKT större risk vad det gäller min dam när man på något vis begränsar henne. Lugnast håller hon sig när hon får ha det som vanligt.

Hoppas, hoppas det kommer snö snart till dig så att du inte behöver bekymra dig om hans sulor!

Rubicon är ett probiotika, mao ett slags Proviva i tablettform. En klar fördel är att behandlingen blir billig, kostar mej ca 100 kr/månad men blir troligtvis livslång. (Shettis nu 5 år=25 års behandling till kanske)
Pålle min är i alla fall nästan helt OK nu och har inte fått några återfall sedan hans första insjuknande i april i år(mycket dålig prognos). Jag har pratat med hälsokosten i Ystad och de kan ta hem.
En annan fördel med Rubicon är att den även funkar på oroliga hund-, katt- och människomagar.
PM:a eller maila mej om du vill ha mer info.:)

Det finns ju en hästvariant av proviva som går att köpa på apoteket. Är det Rubicon? Eller är det här ett ytterligare preparat?

Ja, kostnaderna är ju helt underbara i jämförelse mot alla andra preparat man provat! Jag betalar 40kr i månaden för Provivan till min fånghäst och diarréhästen blev bra på 50kr! Vilket känndes som rena himmelriket efter att ha slängt i honom 2 burkar Krafts mag och tarm dessförinnan samt ngt preparat från vet som också kostade skjortan. :D

Funkade inte kraffts mag tarm? Det har jag på veterinärens inrådan varit och köpt idag, men jag kan ju inte påstå att det var lätt att få i hästen det...

Hästvarianten av Proviva heter/hette Pro Equo. Den såldes i en liters påsar. Tror inte att den går att få tag på längre då Probia Feed, som tillverkade produkten, numer är ett vilande dotterbolag till Probia.

Rätt märkligt egentligen att det är så många som får bra effekt av Proviva då den verksamma ämnet är en "människobacilusk". I Pro Equo hade man tagit fram en dito bacilusk till häst, som man fick från slaktade hästar om jag inte missminner mig.

Tack vare denna tråd har även jag börjat ge Proviva till min häst.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar