Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?
Jo, jag har läst lite om bla Max E Glo och Dodson och horells foder ERS. Skulle gärna ha mer erfarenheter av dem (sökt och det finns några trådar men verkar inte vara så många som använt/använder än), för det är väl något sådant man får försöka med. Dock är närmsta ÅF lååångt bort, men bara han äter det så kan man ju köpa på sig ett litet lager och slippa åka så ofta. (Dopingrisk är inget som behöver tas hänsyn till förrän tidigast till våren, så helt rätt att det inte är ett problem i nuläget =))
Hundmat kan man ju nästan alltid få små provpåsar med, varför finns inte sådant för häst, för oss med kräsna hästar
Ska höra med vet sen på återbesöket om de har något bra tips, men alltid bra att veta vad som fungerat/inte fungerat för andra i foderväg. För även om det nu inte ska vara minsta förhöjd risk att han får magsår igen utan NSAID-behandling om det bara beror på det och läker ut (och inte sånt där utsläppsproblem i magmunnen då), så vill jag gärna ta det säkra före det osäkra om det går.
Idag fick han komma ut i hage, sjukhage. Med lite, lite gräs i. Lyckan var fullständig =)
Han är lite rolig förresten, härhemma har han tveklöst valt blött silage före hö. När jag köpte honom stod han på fritt hö, pillade i sig 10 kg, ungefär samma mängd är max jag nånsin fått i honom här med. På Ultuna hade han föredragit hö (vet inte om han föredragit det ändå, eller om de hade för torrt silage för hans smak). Så jag tänkte att okej han kanske vill ha hö nu när magen är i olag, så jag var och hämtade lite hö av grannen. Hästskrället tittade på mig som om jag var mentalsjuk, FNÖS och ställde sig och åt high fibre-silaget.. Han vet vad han vill i alla fall. Men jag är glad sålänge han äter nåt. Han är spoilt rotten och har ett 'smörgåsbord' att välja på nu - två sorters silage, hö, halm och lucernhack. Måste vänja honom av med att bo på Hotell Hilton sen bara