Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Försäkringen påverkas inte av att han är klapphingst, det var det första jag kollade upp. Däremot täcker inte försäkringen operationen om den andra testikeln ska tas bort.
Mja, jag har en del erfarenhet av hingstar men har aldrig ägt någon själv. Det ställer ju onekligen sina krav. Snarare är jag nog beredd att låta operera honom och samtidigt slippa oroa mig för tumörer. Skulle vara intressant att höra hur klapphingstägare resonerat där. Någon?
Men Gud.
Jag har verkligen inte bestämt mig. Snarare blir jag allt mer tveksam. Men vad spelar det för roll för er?? Det här är ingen debatt kring mitt ev hästköp. Jag har inte sagt nåt om att hästen är ”fantastisk” eller ”drömhästen”, jag har ju inte träffat den än! Däremot är det den första som tickar alla mina boxar, bl a den lite annorlunda rasen jag söker - utan att behöva importera. Det är lockande och jag blev glad när den dök upp, men klapphingst-statusen är ev en dealbreaker för mig. Därför vill jag ha mer info först. Om det är naivt får det väl vara det.
(En annan åsikt hade ju kunnat vara att det är bra och ansvarsfullt mot häst och säljare att tänka igenom och ta reda på så mycket som möjligt innan jag far iväg hals över huvud och provrider en häst som jag ändå aldrig kommer att köpa...)
Jag bad om erfarenheter, inte ifrågasättanden. Tråkigt att det ena inte kan erbjudas utan det andra.
Mja, jag har en del erfarenhet av hingstar men har aldrig ägt någon själv. Det ställer ju onekligen sina krav. Snarare är jag nog beredd att låta operera honom och samtidigt slippa oroa mig för tumörer. Skulle vara intressant att höra hur klapphingstägare resonerat där. Någon?
Jag är på väg att köpa en snart sjuårig klapphingst. Han är opererad, men veterinären hittade bara en testikel som kunde tas bort. Antingen har han aldrig haft två eller också - mer troligt - är den andra underutvecklad och kvar i buken, vilket kräver en mer avancerad titthålsoperation som kostar mycket pengar.
Säljaren menar att han är lugn och jämn i humöret sedan operationen och att han går ihop med ston nu utan problem. Det verkar stämma, men tyvärr bor han för långt bort för att jag ska kunna hälsa på mycket och umgås med honom innan köpet. Vi ska göra ett hormontest i samband med besiktningen, men troligen visar det att han fortfarande är hingst, i smyg. Jag är förstås rädd att han ska få ett plötsligt hormonpåslag och bli förändrad, eller att han ska drabbas av cancer pga testikeln som är kvar - trots att inget av detta verkar ha stöd i forskningen. Att avstå från att köpa honom kan jag nog inte eftersom han i allt övrigt passar mig perfekt och jag har letat häst länge!
.
Du befinner dig på ett forum, vill du välja o vraka kan du skriva i dagboken o ta bort de svar du inte vill ha.Men Gud.
Jag har verkligen inte bestämt mig. Snarare blir jag allt mer tveksam. Men vad spelar det för roll för er?? Det här är ingen debatt kring mitt ev hästköp. Jag har inte sagt nåt om att hästen är ”fantastisk” eller ”drömhästen”, jag har ju inte träffat den än! Däremot är det den första som tickar alla mina boxar, bl a den lite annorlunda rasen jag söker - utan att behöva importera. Det är lockande och jag blev glad när den dök upp, men klapphingst-statusen är ev en dealbreaker för mig. Därför vill jag ha mer info först. Om det är naivt får det väl vara det.
(En annan åsikt hade ju kunnat vara att det är bra och ansvarsfullt mot häst och säljare att tänka igenom och ta reda på så mycket som möjligt innan jag far iväg hals över huvud och provrider en häst som jag ändå aldrig kommer att köpa...)
Jag bad om erfarenheter, inte ifrågasättanden. Tråkigt att det ena inte kan erbjudas utan det andra.
Tack för informativa svar! Lutar åt att jag letar vidare. Jag pratade med en veterinärkirurg häromdagen som var tydlig med att det inte finns några garantier att en ev operation blir lyckad. Det finns lite för många ”tänk om” i detta. Nu vet jag iaf lite mer om klapphingstar än jag gjorde innan.