Ni med era travhästar, hur tränar ni upp ryggmusklerna?

L

lie

för att träna upp mer ryggmuskler p dem, vad gör ni? vet ju att backträning är bra och att köra på ett gärde med högt gräs är oxå bra har ja hört?

min har haft en bra rygg men nu har han börjat få lite ont, svankar lite när jag trycker( hårt).. ska jag köra han endå eller ska jag behandla ryggen?
kanske blev lite virrigt men tacksam för svar

Sv: Ni med era travhästar, hur tränar ni upp ryggmusklerna?

För mig är det viktigaste att aldrig köra fortare än att hästen kan trava med spänst. Kör man backträning tex får hästen aldrig forcera backen med hjälp av fart. Den ska göra det med hjälp av styrka och spänst. Orkar den inte hålla ihop aktionen utan börjar hacka sig framåt, då får den hellre skritta. Samma gäller väl när den går plant med. Sen ska den helst gå så att det känns som den accelererar, utan att den gör det sas, med mycket tryck och spänst. Har mycket stark rygg på alla hästarna i stallet, samtliga med delade ryggmuskler, så där så vattnet stannar i mitten. Visst får dom ryggproblem ibland, men då beror det på något, överansträngda leder eller nåt, travet blir då därefter, lite spänt och ospänstigt.

Kolla upp ryggen så fort som möjligt, köra kan du väl göra ändå tills dess, men ha inga större krav. Se bara till att fixa till det så fort som möjligt, samt försök ta reda på vad det kommer från, om det bara är träningsvärk, underlag, fart, leder osv.

okej tack för svaret.. ja jag har en massör som kommer till han regelbundet men nu har han inte vart hos han sen i sommras och då var han fin i ryggen.. ska ringa massören och se vad han säger!

ridning kan vara bra träning när han är bättre i ryggen.
Börja jobba lite försiktigt med dressyr. Det är kanon för ryggen.

Jag brukar rida hästarna omväxlande, exempelvis klättra i sandbackar, helst i skritt, eftersom att hästen då får jobba mest...sen så rids hästarna gärna i djupsnö, helst kring en halvmeter. detta gör att de MÅSTE lyfta benen. Har jobbat lite hos både Stig Lindmark och Petri Salmela. Salmela använder sig ganska mycket av longering på de lite äldre hästarna. Stig vill gärna att man rider hästarna i galopp i backar. :banana:

Bärig skritt under sadel med fokus på att bäge rygghalvorna ska vara lika höga och att den ska söka sig framåt nedåt.

Ridträning i backe! Inga högre farter, men hästen ska jobba!

Skulle vara intressant att höra vad du tränar i för vagn?

Min ena blev lite som du beskriver,jag körde lite för m.k.t. på hårt underlag med för tung vagn helt enkelt :idea:

När vi ändrade detta försvann besvären.....

Klättra i backe under ryttare med en försiktig början är väldigt bra,som tömkörning i låg form,växlat med massage.

jag skrittar mycket i skogen , upp och ner och lyft på fötterna.....

Efter 40 min i skogen går hon i riktigt låg form och är verkligen lösgjord, det kommer på köpet!!
Min pålla är nyligen inriden och trots sin långa rygg (mycket dålig musklad) har hon inte haft ont i ryggen en enda gång. Nu har hon redan fått rund och fin rygg och en rejäl bakdel!! protein, evitamin och skritt i skogen är mitt recept!

/cusan.

Om du anamman Djurjourens tips så se till att ha en noga utprovad sadel. Hur mkt du än rider i rätt form så blir det inga ryggmuskler om inte sadeln passar. Det gäller förresten sele oxå.

Kör du på tung mark (djupsnö, oslagen äng osv) så skritta bara om inte hästen kan trava och samtidigt dra på rätt sätt. Travar hästen som om den vore på slät väg med huvudet i vädret och ryggen sänkt så försvinner poängen med att köra tungt. Bättre då att skritta.

Mitt vbl travar jag inte förän det går så tungt att ponnyn i samma sits skulle galopperat. Hon drar inte på rätt sätt helt enkelt.

Då vi hade inridna travare så red jag mkt uppe på berget.
En brant backe upp på berget, sedan väldigt kuperade stigar och faktiskt..gräsvägar där uppe.
Ibland red/körde jag längs vägen upp till toppstugan, ca 2km enkel väg.
Annars var det ridturer ute i skog och mark precis som vanligt i alla gångarter. På bergsturerna var det skritt som gällde.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 690
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix