Ni med el uppvärmning och luftvärmepump!

Mammadutt

Trådstartare
Vad har ni för grader på element respektive pumpen på vinterhalvåret? Tacksam för svar... :bow:

(Vi har bara bott i huset sedan 15 maj och allt sånt har varit av då det inte behövs under sommaren)

Sv: Ni med el uppvärmning och luftvärmepump!

Vi har pumpen i "källaren" Har en stuerängvilla. Där är det bara pumpen som används och den brukar vi ha på 22grader. Vi har inga element igång där.
Där uppe har vi en kamin med fläkt som värmer det planet. Har ett element på och det är på toaletten.
Vi har minskar våra elkostnade väldigt mycket så det känns skönt.

tack för ditt svar....

tillägger:
1-plans villa med pumpen i hallen.
Har försökt googla och har läst att man ska i hallen där pumpen sitter sänka elementen 3-4 grader sen ha 3-4 grader övertemp på pumpen (typ 23-24 grader).... i övriga rum ska manha önskad inställning (18 i sovrum kanske och 20 i övriga?)

Tips till förvirrade familjen välkomnas!

Är det en öppen planlösning ni har? Man får väl helt enkelt testa sig fram.
Sitter er innerdel på väggen el den står på golvet?

Den sitter ovanför ytterdörren (inte vi som valt plats :angel: ) Ganska öppen planlösning, först är det ju några meter hall sen stort allrum osv... ska se om jag har kvar planlösningsbilden då länkar jag den hit (haft krasch på hårddiskarna)

Vi har direktel och en luftvärme pump (sk luft-luft) i ett tvåvåningshus. Några golv har golvvärme och de är påslagna (iskalla klinkers är INTE kul!) och sen har vi 17 på elementet i sovrummet.

Dock har vi även en 800-kilos täljstenskamin som eldas morgon och kväll om det är kallt. Det gör ju även sitt till.

Pumpen betalade sig på tre år :)

Jag bor i ett litet 1 1/2-planshus med direktverkande el och en luftvärmepump. Pumpen sitter uppe på väggen ovanför matbordet (enda stället det gick att placera den på). I matrummet har jag inget element på alls på vintern, men i vardagsrum, kök o hall står elementen på ca 18 grader. Värmepumpen står på 21-22 grader.

På nedanvåningen har jag kunnat hålla en innetemp på ca 21-22 grader hela vintern (fast - vintern var inte speciellt kall och jag bor i ett litet hus med lågt i tak). Innan jag fick installerat luftvärmepumpen hade jag max 18-19 grader på vintern trots att alla elementen gick för högtryck.

Så jag har både sparat pengar + fått det varmare!

Men på ovanvåningen (sov- o gästrum) måste jag ha elementen på med max värme, för dit upp når inte värmepumpsvärmen.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Hemmet Första vintern i mitt hus :heart Jag har täljstenskamin, luftvärmepump och direktverkande el. Har precis börjat värma upp huset men det...
Svar
16
· Visningar
696
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka