Ni med egen hingst

Z

zid

Jag har förstått att det finns några hingstägare som håller till på forumet och då jag nu står här med en egen hingst så har jag förstås många funderingar och vill gärna veta mer om hur andra hingsthållare har det. Vore kul om ni ville svara på nedanstående frågor som utgångspunkt.

-Hur ser er verksamhet ut idag? (egen gård, inhyrda, antal hästar)
-Hur många ston tar ni emot en genomsnittlig säsong?
-Har ni verksamheten som firma eller som hobby?
- Hur länge har ni haft hingst? Vad hade ni för kunskaper innan ni startade?

Sv: Ni med egen hingst

-Hur ser er verksamhet ut idag? (egen gård, inhyrda, antal hästar)
Vi har egen gård (arrende).
-Hur många ston tar ni emot en genomsnittlig säsong? ca 20 - max 30 (på flera hingstar) Vi har haft 1-2 hingstar hemma för naturlig betäckning de senare åren, samt en hingst tillgänglig via semin.
-Har ni verksamheten som firma eller som hobby? Enskild firma
Hade hingst på station första året 1994. Hade hingstar varje år mellan 2002-2011, har ett hingstfritt år 2012, inga hingstar på naturlig betäckning utan bara en på semin. Innan jag började med hingsthållning hade jag lång hästerfarenhet, hade jobbát hos uppfödare med naturlig betäckning. Jag har även jobbat med mjölkkor som jag seminerade själv och som även betäcktes naturligt. Jag har också jobbat med grisar och seminerat och betäckt. Jag har läst till Lantmästare på Högskola, Alnarp (1999-01)

Egen gård, tre egna hästar varav en hingst då. Rasen är Am. Painthorse.

Tar emot 0-3 ston per säsong (har sagt max 5 men inte kommit upp i det antalet, 2012 blir bara andra säsongen hos mig). han betäcker bara naturligt och oftast fribetäckning. Antalet ston beror helt på efterfrågan och "kvalitet" på stona, jag är väldigt petig med ston... i år lutar det åt att jag inte tar emot några alls för att istället fokusera på våra egna fölningar + hingstens ridning och tävling. (Har dock ett par vettiga ston som lämnat intresse så jag har inte bestämt mig helt än)

Enbart hobby.

Ingen speciell utbildning, många års hästerfarenhet bara. Har bland annat varit på Wången och hanterat mycket hingst där på tiden det begav sig med kallbloden, har även hingstvana från andra stall och lite hjälpreda vid fölningar och betäckningar. Har god backup i fråga om "mentorer" och kunniga veterinärer om jag behöver. Jag har nu min tredje egna hingst, dock den första som betäcker.

Hur ser er verksamhet ut idag? (egen gård, inhyrda, antal hästar)

Egen gård men där står inte hingsten, den står på större seminstation.

-Hur många ston tar ni emot en genomsnittlig säsong?

Hingsten hade ca 50 ston 2011.

-Har ni verksamheten som firma eller som hobby?

Enskild firma

Jag har jobbat på hingststation många många år innan jag startade min egen verksamhet. Stor kunskap krävs om avel och reproduktion. Utäver de erfarenheterna jag har från jobb så har jag läst SLUs avelskurs i Uppsala och den var väldigt bra tycker jag!

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: Fenestra
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård