Ni med barn på dagis i Stockholm, hjälp

Mayalv

Trådstartare
Stockholm har ju som bekant ganska långa dagisköer och E har stått i kö på Kungsholmen sedan sin 6 mån dag (då det börjar räknas som ködatum). Nu har vi fått erbjudande att byta vår lägenhet (hyres mot hyres) mot en större som ligger på Gärdet.Vi skulle i så fall flytta in i mars-15 och tanken är att E ska börja på dagis i aug-15. Jag är lite orolig att han inte ska få ngn dagisplats/inte hamna på ngt bra dagis om vi flyttar eftersom det alltid är svårare att få plats för de minsta barnen och han då inte kommer hunnit köa så länge. Samtidigt är området jättebra för barnfamiljer, lägenheten passar oss bättre och han skulle kunna få sitt egna rum.

Tanken var att vi skulle väntat att flytta till han var lite större pga att det är lättare att få dagisplatser för större barn (ja jag vet att det inte är optimalt att byta dagis heller) alternativt flyttat inom området, men nu dök detta tillfälle upp.

Hur skulle ni gjort?

Har du kollat upp hur det ser ut på den fronten på Gärdet med omnejd? Ser det toksvart ut kanske ni får tänka ett varv till

Stockholm har ju som bekant ganska långa dagisköer och E har stått i kö på Kungsholmen sedan sin 6 mån dag (då det börjar räknas som ködatum). Nu har vi fått erbjudande att byta vår lägenhet (hyres mot hyres) mot en större som ligger på Gärdet.Vi skulle i så fall flytta in i mars-15 och tanken är att E ska börja på dagis i aug-15. Jag är lite orolig att han inte ska få ngn dagisplats/inte hamna på ngt bra dagis om vi flyttar eftersom det alltid är svårare att få plats för de minsta barnen och han då inte kommer hunnit köa så länge. Samtidigt är området jättebra för barnfamiljer, lägenheten passar oss bättre och han skulle kunna få sitt egna rum.

Tanken var att vi skulle väntat att flytta till han var lite större pga att det är lättare att få dagisplatser för större barn (ja jag vet att det inte är optimalt att byta dagis heller) alternativt flyttat inom området, men nu dök detta tillfälle upp.

Hur skulle ni gjort?

Det är väldigt stor skillnad mellan olika stadsdelar i Stockholm, kolla hur det ser ut på Gärdet? Bor också i Stockholm, och i vår stadsdel skulle det inte vara några problem alls att få en plats i augusti med ett halvårs varse, oavsett barnets ålder. Behöver inte vara svårare att få plats för yngre barn heller, de fyller helt enkelt på från kön med nya barn i alla åldrar vartefter de äldre barnen går vidare till skolan.

Det är väldigt stor skillnad mellan olika stadsdelar i Stockholm, kolla hur det ser ut på Gärdet? Bor också i Stockholm, och i vår stadsdel skulle det inte vara några problem alls att få en plats i augusti med ett halvårs varse, oavsett barnets ålder. Behöver inte vara svårare att få plats för yngre barn heller, de fyller helt enkelt på från kön med nya barn i alla åldrar vartefter de äldre barnen går vidare till skolan.

Det där med åldern var det en jag mailade med på Stockholms stad som sa, enligt henne finns det olika saker som ger företräde (ålder var en av dem) och att det som regel är lättare att få plats för ett större barn än de allra minsta.

Jag frågade om hur det är med platser men får samma svar som jag får gällande kön vi redan står i: Det är långa köer men man kan komma in även om man har plats 200, så det är omöjligt att veta. Jag vet ju inte ens om vi får plats där vi redan köar men eftersom han redan står i kön så har han iaf en "bättre köplats" här än om vi skulle flytta där det också är kö.

Är så velig nu.. Vet ju inte alls om vi får en lika bra chans att byta lägenhet igen och kan ju inte bo i en tvåa hur länge som helst, samtidigt som jag självklart vill att han går på ett bra dagis.

Det där med åldern var det en jag mailade med på Stockholms stad som sa, enligt henne finns det olika saker som ger företräde (ålder var en av dem) och att det som regel är lättare att få plats för ett större barn än de allra minsta.

Jag frågade om hur det är med platser men får samma svar som jag får gällande kön vi redan står i: Det är långa köer men man kan komma in även om man har plats 200, så det är omöjligt att veta. Jag vet ju inte ens om vi får plats där vi redan köar men eftersom han redan står i kön så har han iaf en "bättre köplats" här än om vi skulle flytta där det också är kö.

Är så velig nu.. Vet ju inte alls om vi får en lika bra chans att byta lägenhet igen och kan ju inte bo i en tvåa hur länge som helst, samtidigt som jag självklart vill att han går på ett bra dagis.

Olika stadsdelar har ju olika långa köer, i Vasastan t ex är det brist, i andra är det inga problem. Hur ser köerna ut dit ni vill flytta?

Hur skulle ni gjort?

Flytta! Om det skulle kännas bra att byta lägenheten tycker jag absolut att ni ska göra det. Man vet aldrig när en sån chans kommer igen.

Vårt barn har bytt förskola en gång och vet flera andra som också gjort det. Det har gått jättebra.

Någonstans kommer ni ju att få en plats, det är ju platsgaranti. I värsta fall får ni väl åka eller gå en bit ett tag men för eller senare kommer ni att få plats där ni bor. Under ett halvår hade vi också en bit att gå till förskolan, det var ju lite jobbigt men det går ju.

Hur skulle ni gjort?

Jag skulle lätt flytta. Betydligt mycket lättare att hitta förskola än större boende.

Hej!

Jag tycker du ska kolla upp hur köerna ser ut dit du vill flytta innan du bestämmer dig. En av mina jobbarkompisar har varit "pappaledig/hemmajobbande" sen Augusti i väntan på dagisplats, nu är han lovad plats i mitten av Januari... Tror han bor i Solna.

/Lavinia, inga barn, men ser hur kul väntan på dagisplats kan vara.

Hej!

Jag tycker du ska kolla upp hur köerna ser ut dit du vill flytta innan du bestämmer dig. En av mina jobbarkompisar har varit "pappaledig/hemmajobbande" sen Augusti i väntan på dagisplats, nu är han lovad plats i mitten av Januari... Tror han bor i Solna.

Men då måste det ju nästan vara något speciellt i deras fall? (de vill in på ett speciellt dagis eller liknande?)

Vi har ju kollat upp hur köerna ser ut men får bara svaret att de omöjligt kan svara och att det är som där vi redan bor nu, dvs kö. Vi är ju inte garanterade plats exakt där vi vill ens om vi bor kvar där vi bor i dagsläget det enda är väl då att han köat fler dagar här.

De vill säkert ha dottern på samma som resten av barnen, gissar jag?? Jobbigt att ha 3 barn och ett av dom på "fel" dagis??

/L

De vill säkert ha dottern på samma som resten av barnen, gissar jag?? Jobbigt att ha 3 barn och ett av dom på "fel" dagis??

/L

Man måste ju inte stanna hemma utan det går ju att ha barnen på olika förskolor även om det blir lite jobbigt för både barnen. Jag hade inte låtit det hindra mig från att byta bostad i ett fall som detta.

Nej, jag hade inte heller låtit det hindra mig från att byta bostad om jag verkligen velat bo nånstans, men man kanske ska vara medveten om att det kan bli en lång väntan i nästa kö och kanske ha en plan för det?

/L

Hej!

Solna är ju också lite extrema, har kollegor som bor där som råkat ut för liknande.

@Lavinia ja. Men dina vänner hade väl förmodligen fått plats, bara inte samma ställe som de andra barnen. Och det problemet kommer ju inte TS få eftersom hon bara har ett barn.

Hej!

Ja jo har man bara ett barn och inte är så kinkig med var barnet hamnar är det säkert inte så illa, har man inte riktigt tid att springa mellan flera dagis med barnen verkar det som att man vackert får vänta. Huruvida Solna är extrema vet jag inte, men man kan ju hoppas, som jag förstått det får de inte byta när de väl fått sin plats, ja eller de får väl, men hamnar då allra längst bak i kön = vänta ännu längre. Där jag bor vet jag att några väntat åtminstone 2 månader, men då är det liknande premisser- dvs man vill ha barnen på samma ställe.

/Lavinia

Lite off topic, men är det någon som vet hur de resonerar när de erbjuder mer än dubbelt så mycket tid till barn till föräldralediga och arbetslösa än de allra flesta andra kommuner gör, då det tydligen är så hårt tryck på förskoleplatserna och vad jag förstått överlag stora barngrupper etc i Stockholm ? Det låter som en sned resursfördelning att ge 35 h barnomsorg per vecka till barn som har föräldrar som inte arbetar? 15-20 h för barnets skull, absolu, men 35!? Det finns ju barn till heltidsarbetande som går mindre än så om föräldrarna har lite olika tider... Att jag sen heller inte fattar att folk vill lämna bort sina barn så mycket när de inte behöver är ju en annan aspekt på det hela oxå. Men varför lägga så mkt pengar på det? Skumt!

Lite off topic, men är det någon som vet hur de resonerar när de erbjuder mer än dubbelt så mycket tid till barn till föräldralediga och arbetslösa än de allra flesta andra kommuner gör, då det tydligen är så hårt tryck på förskoleplatserna och vad jag förstått överlag stora barngrupper etc i Stockholm ? Det låter som en sned resursfördelning att ge 35 h barnomsorg per vecka till barn som har föräldrar som inte arbetar? 15-20 h för barnets skull, absolu, men 35!? Det finns ju barn till heltidsarbetande som går mindre än så om föräldrarna har lite olika tider... Att jag sen heller inte fattar att folk vill lämna bort sina barn så mycket när de inte behöver är ju en annan aspekt på det hela oxå. Men varför lägga så mkt pengar på det? Skumt!

Fast det kostar inte så mkt mer att ha ett barn i förskola 30 timmar eller 15. Platsen är ju redan upptagen så att säga.

Fast det kostar inte så mkt mer att ha ett barn i förskola 30 timmar eller 15. Platsen är ju redan upptagen så att säga.
I Växjö har man rätt till 15h och då gör de som så att två 15h-barn delar på en plats för att maximera möjligheten att ta emot fler barn. Så här skulle det kosta mkt mer att låta ett barn gå 30h för då skulle det ju inte gå att dela den platsen.

I Växjö har man rätt till 15h och då gör de som så att två 15h-barn delar på en plats för att maximera möjligheten att ta emot fler barn. Så här skulle det kosta mkt mer att låta ett barn gå 30h för då skulle det ju inte gå att dela den platsen.

Går de två barnen omlott då, eller hur gör de?

Jag vet inte hur de gör i Solna, men i Stockholms kommun där jag bor är köerna korta och barngrupperna inte stora, så uppenbarligen räcker resurserna till för att alla barn ska få 30 timmar i veckan. När jag var föräldraledig med min yngsta använde jag den tiden till att sova ikapp efter nattens ammande, mycket välbehövligt!

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 604
Övr. Barn Min snart 6-åring börjar förskoleklass i höst. Tanken var att han skulle börja på en skola nära oss och inskolningen börjar 20/8. Kruxet...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Sol
·
Småbarn Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dagis... vi är relativt nyinflyttade här och därmed så har ju inte jag "gamla vänner" eller...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka